Nem garantálják a minimális mobilnet-sebességet júlustól
Egy július elsejétől hatályba lépő rendelet miatt megváltozik a mobilnet-szolgáltatásokra vonatkozó minőségi célérték-rendszer. A mobilszolgáltatók válaszul ettől az időponttól kezdődően nem garantálják a minimális sebesség-célértékeket a lefedettségi területeken - közölte a hwsw.hu híroldal.
A hírközlési hatóság elnökének egyik tavaly év végi rendelete idén július 1-től megváltoztatja az úgynevezett garantált letöltési sebesség és garantált feltöltési sebesség definícióját és képzését - idézi fel a hwsw.hu.
Ezek azok a célértékek, melyeket többek közt a reklámokban is fel kell tüntetniük a szolgáltatóknak annak érdekében, hogy az ügyfelek felé irányuló tájékoztatási kötelezettségeiknek eleget tegyenek, és jelezzék, hogy a reklámozott értékekhez képest esetenként jóval kisebb valós sebességet lehet elérni a mobil szélessávú technológiával.
A módosítás előtt érvényben lévő szabályozás szerint az adott lefedettségi területen csak az esetek 80 százalékában voltak kötelesek a szolgáltatók garantálni a sávszélességet, többek közt a mobilhálózat sajátosságaiból és külső befolyásolhatósági tényezőiből eredően.
Az új rendelet ez utóbbi faktorral nem számol, vagyis a mobilszolgáltatókra ugyanazok a kritériumok vonatkoznak, mint a vezetékes szolgáltatókra, azaz a teljes szolgáltatási területen az esetek száz százalékában meg kell felelniük az ÁSZF-ben meghatározott garantált értékeknek.
A Telenor és a Vodafone válaszul a július 1-től hatályos szerződési feltételeit úgy módosította, hogy mind GPRS, mind a 3G/HSxPA szolgáltatások esetében 0 Mbps letöltési és ugyanennyi feltöltési sávszélességet garantálnak ügyfeleiknek.
Bár a minőségi kifogásokat ezután is kivizsgálják a szolgáltatók, az új ÁSZF-ek értelmében nem kötelezhetők kötbér fizetésére abban az esetben, ha nem érik el a vállalt értékeket, illetve az ügyfél nem is bonthatja fel a szerződést arra hivatkozva, hogy nem működik megfelelően a szolgáltatás, hiszen a sebesség minden esetben megfelel a garantált értéknek.
A jogi kényszerhelyzet szülte abszurd állapotot a T-Mobile úgy próbálja kezelni, hogy az ÁSZF-ben kiköti, csak akkor biztosítja az értékeket, ha nem áll fenn a szolgáltató érdekkörén kívüli, a szolgáltatás minőségét befolyásoló tényező.