A világ legnagyobb közösségi oldala pontosította a tőzsdei terveit. A Facebook a sok elemző által várt tízmilliárd dolláros részvénykibocsátás helyett ötmilliárd dollárral lép az amerikai tőzsdére.
A Facebook szerdán benyújtotta az amerikai tőzsdefelügyelethez az IPO-hoz (initial public offering, első nyilvános kibocsátás) szükséges dokumentumokat. A BBC cikkében az is szerepel, hogy bár az ötmilliárd csak a várt tétel fele, még mindig a Facebooké lesz a legnagyobb IPO az internetes cégek közül az amerikai tőzsdén (a Google 1,67 milliárddal lépett tőzsdére 2004-ben.) Magára az IPO-ra idén április és június között kerülhet sor.
A Facebookot csupán nyolc éve alapították, de már – a saját adatai szerint – 845 millió felhasználója van, és tavaly egymilliárd dolláros nyereséget könyvelhetett el.
A tőzsdezárást követen benyújtott dokumentumból több olyan részlet is kiderül, amiről eddig csak találgatni lehetett. Többek között az is, hogy a Facebook nettó jövedelme 2011-ben 65 százalékkal nőtt az előző évhez képest, elérve az egymilliárd dollárt, míg a teljes bevétel 3,71 milliárd dollárra rúgott tavaly.
Az eddig is nyilvános volt, hogy Mark Zuckerberg 28,4 százalékban tulajdonos - az arányokon a tőzsdei megjelenést követően sem szándékozik változtatni. Azt sem titkolták, milyen dinamikusan nő a felhasználói bázis: jelenleg 845 millióan használják rendszeresen havonta a szolgáltatást, naponta pedig átlagosan 443 millióan lépnek be.
A dokumentum azt is megmutatja, hogy a Facebook nagyon gyorsan nőtt és felettébb nyereséges vállalkozás. Két év alatt a bevételek – melyek szinte teljes egészében reklámból származnak - már az ötszörösére emelkedtek, a nyereség pedig elérte az egymilliárd dollárt 2011-ben.
A Facebook piaci kapitalizációja mintegy százmillió dollárra rúg – akkora cég, mint az Amazon vagy a McDonald's.
Az utóbbi időben a nagyobb internetes cégek közül a Groupon és a Zynga ment tőzsdére, mindkettő tavaly év végén. A kuponos cégóriás részvényeinek árfolyama az eltelt három hónap alatt kétszer is a kibocsátás húszdolláros szintje alá süllyedt, jelenleg sem szárnyal, 20,00 – 21,66 dollár között mozog. A New York-i tőzsdén egyértelműen gyengélkedik a Zynga is, árfolyama jelenleg is 10 és 11 dollár között mozog, mint a kibocsátás idején.
A Facebook ennek ellenére bízik a sikerében, főleg a felhasználói száma miatt, illetve mert a facebookozók átlagosan havonta majdnem hét órát töltenek a közösségi oldalon, ami a hirdetőknek remek lehetőség a személyre szabott reklámozásra.
A CNBC által megkérdezett elemző ugyanakkor óvakodna attól, hogy Facebook-részvényeket vásároljon. Jim Rogers, a Rogers Holding elnök-vezérigazgatója szerint ugyanis a Facebook-részvények nagyon drágák.
Nyolcéves a Facebook |
A héten, napra pontosan február negyedikén ünnepli a nyolcadik születésnapját a Facebook. A közösségi oldal eredetileg a „Thefacebook” címen volt elérhető, és a Harvard egyetem hallgatóinak szánták. A jelenleg már több mint 800 millió felhasználót számláló "arckönyv" az eltelt évek alatt a világ legnépszerűbb közösségi hálójává nőtte ki magát. Mint az a tavaly bemutatott Facebook-filmből is kiderül, Mark Zuckerberg és szobatársai, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz és Chris Hughes alapította. |
A tőzsdezárást követen benyújtott dokumentumból több olyan részlet is kiderül, amiről eddig csak találgatni lehetett. Többek között az is, hogy a Facebook nettó jövedelme 2011-ben 65 százalékkal nőtt az előző évhez képest, elérve az egymilliárd dollárt, míg a teljes bevétel 3,71 milliárd dollárra rúgott tavaly.
Az eddig is nyilvános volt, hogy Mark Zuckerberg 28,4 százalékban tulajdonos - az arányokon a tőzsdei megjelenést követően sem szándékozik változtatni. Azt sem titkolták, milyen dinamikusan nő a felhasználói bázis: jelenleg 845 millióan használják rendszeresen havonta a szolgáltatást, naponta pedig átlagosan 443 millióan lépnek be.
A dokumentum azt is megmutatja, hogy a Facebook nagyon gyorsan nőtt és felettébb nyereséges vállalkozás. Két év alatt a bevételek – melyek szinte teljes egészében reklámból származnak - már az ötszörösére emelkedtek, a nyereség pedig elérte az egymilliárd dollárt 2011-ben.
A Facebook piaci kapitalizációja mintegy százmillió dollárra rúg – akkora cég, mint az Amazon vagy a McDonald's.
A Facebooknak magánvállalatként sokáig nem volt kötelessége nyilvánosságra hoznia a pénzügyi információit. Eddig hivatalosan nem is tették közzé a pénzügyi eredményeiket. Ám mivel már több mint 500 részvényese van a cégnek, idén április után nyilvánosságra kell hoznia a mérlegét. Valószínűleg ehhez az időponthoz kötötték, hogy tőzsdére viszik a céget.
Az utóbbi időben a nagyobb internetes cégek közül a Groupon és a Zynga ment tőzsdére, mindkettő tavaly év végén. A kuponos cégóriás részvényeinek árfolyama az eltelt három hónap alatt kétszer is a kibocsátás húszdolláros szintje alá süllyedt, jelenleg sem szárnyal, 20,00 – 21,66 dollár között mozog. A New York-i tőzsdén egyértelműen gyengélkedik a Zynga is, árfolyama jelenleg is 10 és 11 dollár között mozog, mint a kibocsátás idején.
A Facebook ennek ellenére bízik a sikerében, főleg a felhasználói száma miatt, illetve mert a facebookozók átlagosan havonta majdnem hét órát töltenek a közösségi oldalon, ami a hirdetőknek remek lehetőség a személyre szabott reklámozásra.
A CNBC által megkérdezett elemző ugyanakkor óvakodna attól, hogy Facebook-részvényeket vásároljon. Jim Rogers, a Rogers Holding elnök-vezérigazgatója szerint ugyanis a Facebook-részvények nagyon drágák.
Tech
hvg.hu
2012. január. 31. 11:22
Megtudhatja, ki törölte a Facebookon
Tech
hvg.hu
2012. január. 30. 10:40
A tőzsde kapujában a Facebook
Vállalkozás
hvg.hu
2012. január. 31. 08:20
Jön az üzleti Timeline a Facebookon
Tech
Niklasson Katalin
2012. január. 31. 14:52
Idővonal: így működik az új Facebook
Világ
MTI
2012. január. 26. 17:38
Rendszerezné az FBI a Facebookon megosztott információkat
Világ
MTI
2012. február. 02. 05:42