Tech hvg.hu 2011. június. 10. 19:55

Jól sikerült az új internetcímek globális tesztje

Nagy megkönnyebbüléssel vették tudomásul a szakértők, bloggerek és más internetes guruk, többek között a legnagyobb cégek vezetői is, hogy nagyobb zökkenőktől mentesen hajtották végre az elmúlt napokban az úgynevezett IPv6-ra való átállás tesztjét.

Az IPv6 az Internet Protocol version 6 rövidítése, ami az internetes címek rendszerének legújabb verziója. Az IPv6-os címzési rendszer az IPv4 helyébe lép idővel. Hogy pontosan mikor szorítja ki a nyolcvanas évek óta használt előző verziót, még nem lehet tudni. A tesztelés azonban jól sikerült június 8-án, az Ars Technica szerint mindössze a Facebook volt pár percig elérhetetlen az átállás előtti (és talán alatti percekben), a zűrök azonban fél óra alatt megoldódtak.

Bár nem minden ment tökéletesen, a Wall Street Journal, az Ars Technica munkatársai és a Facebook, illetve a Google és a Yahoo illetékesei is örültek a tesztnek. Nagyobb leállások ugyanis nem voltak, állítólag csak egy – pontosan meg nem nevezett - európai mobilszolgáltató vezére határozta el túl későn, hogy ők is csatlakoznak az akcióhoz, és e cég weboldalai lebénultak a nap egy részére.

Elfogytak az internetes címek

Az IPv4-ről azért kell átállniuk az IPv6-ra hamarosan a szájtoknak, mert az internetes címek gyakorlatilag elfogytak az eddigi 32 bites rendszerben, ehelyett jönnek a közeljövőben a 128 bites, IPv6-os címek. A rendszer tervezői szerint biztonságosabb és megbízhatóbb lesz, mint az eddigi protokoll. Ugyanakkor nagyobb számokat kell kezelnie; mintha a postai irányítószámok ezentúl nem négy, hanem - mondjuk - nyolcjegyűek lennének. Ezáltal viszont mérhetetlenül több internetes cím jöhet létre az IPv4-hez képest, ami egyébként „csak” négymilliárd körüli cím kezelésére volt alkalmas.

Stiller Ákos

A tesztátálláskor azonban viszonylag kicsi volt a forgalom, így sokak szerint a mostani teszt nem volt elegendő a nagyarányú átállás modellezésre. Jelenleg a három nagy internetes cég, a Facebook, a Yahoo, a Google próbálta ki, milyen lenne az átállás, és hozzájuk csatlakozott a különböző források szerint még 200-400 kisebb internetes cég.

Valóságos teszt
 
Az IPv6-ról régóta tudnak a bennfentesek, hozzáértők, bloggerek, régóta készítik elő az átállást, de a valóságban még nemigen tesztelték, miként működnek az új, bonyolultabb címek.

A teszt során a Facebook egymillió felhasználót irányított át az IPv6-os címére, de nem nőtt meg a segélykérések száma az ügyfelekkel foglalkozó részlegükön. Ennek oka lehetett az is, hogy a felhasználók inkább egymással beszélték meg a problémákat, de sem kizárt, hogy még a hírekben szereplő fél óránál is rövidebb volt a fennakadás. A Google-nál 65 százalékkal ugrott meg az IPv6-os forgalom, de ez viszonylag alacsony bázisról történt.

A 24-órás tesztüzem után egyébként a legtöbb IP-cím újra az IPv4-es protokollra állt vissza. Ugyanakkor a jövőben számos gond lehet az IPv6-os és IPv4-es címek együttéléséből. Az átállás ugyanis fokozatosan fog végbemenni, és egy ideig mindkét rendszernek párhuzamosan kell működnie. Lesznek, akik IPv4-es címekről akarnak majd IPv6-os címekre eljutni, és persze fordítva. E technikai problémáknak a kezelése még sok feladatot róhat a specialistákra.

Hirdetés