Tech Hajdók Dávid 2011. április. 28. 19:30

A mobiltelefon, mint pénztárca: a jövő már elérhető

Magyarországon az európai átlagnál népszerűbbek a mobil fizetési megoldások, a jövő pedig, hogy a mobilunk kiváltsa majd a bankkártyánkat, csak egy lépésnyire van.

A statisztikák is ezt mutatják: az aktív netes bankolók aránya az elmúlt öt évben évi 26 százalékkal bővült, közel a kétszeresével annak, ahogy egyébként a magyarországi internetes tábor gyarapszik.

„Magyarországon, nyugati országokat megszégyenítően aktívnak bizonyulnak a felhasználók a mobilfizetések terén. Mindennapossá vált, hogy mobiltelefonon intézzük a parkolás befizetését, mozijegyek vásárlását. Tapasztalatunk szerint a hazai felhasználók többsége inkább akkor vesz igénybe fizetős szolgáltatásokat, ha az alternatíva elavult és kényelmetlen, vagy nagyon kockázatos. A mobilparkolás esetében például minden bizonnyal a kritikus és kaotikus körülmények vezettek ahhoz, hogy a felhasználók szívesebben fizetnek havonta pár száz forinttal többet, minthogy a parkolójegy automatákat vegyék igénybe. Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzet kevésbé teszi lehetővé a felhasználóknak, hogy pénzt áldozzanak a mobilbankolási szolgáltatásra, így a szolgáltatók óvatosak a mobil innovációs fejlesztésekkel” – mondta a hvg.hu kérdésére Burián-Kozma Gábor, az Accenture banki iparágának igazgatója.”

A hagyományos értelemben vett mobil bankolás , vagyis, amikor a mobiltelefon veszi át a bankfióki ügyintéző szerepét, és a segítségével intézzük banki ügyeinket, egyelőre még sajnos gyerekcipőben jár, a banki szolgáltatók az elmúlt években elsősorban a webes felületük fejlesztésével, annak tökéletesítésével voltak elfoglalva, és nem láttak üzleti potenciált a mobiltelefonos kliensek fejlesztésében. Ezek a fejlesztések, mivel érzékeny személyes adatok tárolásáról, kezeléséről, illetve pénzügyi tranzakciók indításáról, illetve fogadásáról van szó, hatványozottabban nagyobb anyagi befektetést jelentenek, mint egy hagyományos alkalmazás fejlesztése, ráadásul a leendő klienseket hozzá kell illeszteni a más működő banki informatikai rendszerekhez is. Pedig a mai mobiltelefonok, különösen az okostelefonok gond nélkül képesek lenének ilyen alkalmazások biztonságos futtatására.

„A bankok felfedezték a mobilcsatornákban rejlő potenciált és olyan platformok fejlesztését kezdeményezték, amelyek széleskörű mobilfizetési megoldásokat kínálnak a különböző okostelefonokra. Sok bank nyitott a mobilbankolás felé, de rengetegen falakba ütköztek a magas költségek és a potenciális célcsoport elérésében. Jelenleg a legaktívabban a „Y generáció”, illetve a 30-40 év közöttiek használják a mobilbanki szolgáltatásokat. Eközben Nyugat-Európában a 40-65 év közötti korosztály is aktív felhasználónak számít” – tette hozzá Burián-Kozma Gábor.

[[ Oldaltörés (A holnap mobilbankja) ]]

„A mobilbankolásnál nem elhanyagolható a telekommunikációs szektor közreműködése. Az e-bankolással ellentétben a mobilokra adaptált szolgáltatás szorosabb együttműködést kíván a telekom szolgáltatókkal. A mobilbankolás jelentős versenyelőnye az e-bankolással szemben a mobilitásban rejlik, bárhol, bármikor eléri a fogyasztó. Ez az előny a bankoknak egyaránt kedvező és költségkímélő: míg a hagyományos fiókban egy dollár a banki költség, addig az interneten vagy a mobiltelefonon egy cent.” - mondta Hatfaludy Károly, az Accenture technológiai igazgatója.

A holnap mobilbankja

A mobil pénzkezeléshez szorosan kapcsolódik a mobilfizetés és a mobilbankolás fogalma. A mobilfizetésbe beletartozik minden olyan folyamat, amikor a felhasználó fizetést kezdeményez mobilkészülékén, úgy használja a telefonját, mint egy hitelkártyát vagy pénztárcát. A mobiltelefonon futó banki szoftver lényegében ugyanazokat a funkciókat látja el, mint amit a felhasználó bankja webes felületén is lebonyolíthat: átutalásokat, egyenleg ellenőrzéseket és egyéb szolgáltatásokat vehet igénybe. Ezen szolgáltatások köre a jövőben folyamatosan bővülni fog, hiszen a bankok érdeke is, hogy ügyfeleik minél nagyobb arányban online végezzék banki műveleteiket.

A jövő mobilbankja az NFC (near field communication) technológián alapszik. Ilyen fizetési megoldások már ma is léteznek, vannak bankkártyák, amelyeket nem kell „lehúzni” elég csak hozzáérinteni a leolvasóhoz, és máris megtörtént a fizetési tranzakció. Ez jó a kereskedőnek és a vásárlónak is, mert a POS fizetési metódus ideje jelentősen, akár 90 százalékkal is lerövidülhet. Ilyen NFC chipet természetesen nem csak bankkártyába, hanem mobiltelefonba, órába, vagy bármibe bele lehet építeni.  A mobiltelefon azért kézenfekvőbb megoldás minden másnál, mert, amíg az NFC chip egy plasztiklapba van beépítve, addig a felhasználó csak a megfelelő terminál közelében fér hozzá banki adataihoz, holott azok ott vannak a zsebében. A mobil azonban könnyen valódi elektronikus pénztárca lehet, hiszen szoftveres felületen képes aktív banki tranzakciók bonyolítására, a szoftverrel kommunikáló NFC modul pedig a vásárlásokat könnyítheti meg. Ehhez persze l kell terjednie az NFC technológián működő elfogadóhelyeknek (ebből szerencsére egyre több van), a mobiltelefonos banki alkalmazásoknak (folyamatosan javul a helyzet e téren), és az NFC chipet beépítve tartalmazó, és azzal kommunikálni tudó mobiltelefonoknak (ilyen készülék egyelőre nincs kereskedelmi forgalomban.)

Készpénzmentes Sziget fesztivál
Az idei Sziget újdonsága lesz a mindenki számára kötelező Sziget kártya, amely a kizárólagos fizetőeszköz lesz majd a fesztiválon. Ezzel a kártyával lehet majd csak fizetni a sziget kereskedelmi egységeinél, vagyis más fizetőeszközt nem fogadnak majd el a hurkasütők, vagy a bárok. A Sziget kártyákat negyvennél több helyen lehet majd készpénzzel, bankkártyával, vagy a Vodafone előfizetőinek a mobil egyenlegük terhére feltölteni. „A Sziget kártya bevezetésével a fizetési tranzakciók jelentős gyorsulását várjuk” – mondta a hvg.hu kérdésére Gerendai Károly. A Sziget zárt láncú fizetőrendszere NFC technológiát használ majd, így egy-egy fizetés ideje tényleg nem több, mint a kártya hozzáérintése a terminálhoz. Aki szeretné, regisztráltathatja is majd a kártyáját, ez biztosíték lehet arra az esetre, ha a szigetlakó elveszíti a plasztiklapot.
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.