Tech techline.hu 2011. április. 05. 05:30

Kipróbáltuk - Sims Medieval

Legyünk persze igazságosak: az alapötlet, azaz maguk a „Sim”-ek nem az EA, hanem Will Wright nevét dicsérik.

Legyünk persze igazságosak: az alapötlet, azaz maguk a „Sim”-ek nem az EA, hanem Will Wright nevét dicsérik. A Sims sorozat sikere még az alkotókat is meglepte; a mai napig az egyetlen olyan PC-s játék, amit hasonló arányban vásárolnak nők és férfiak is.  A franchise hosszú évek óta az EA egyik legnagyobb „fejőstehene”. Megszámlálhatatlan kiegészítő készült a Sims játékokhoz, a sorozat azonban kifulladni látszott, bár a legutóbbi, harmadik rész (tesztünk itt) sikere még nem indokolta volna a változtatást (sőt rekordokat döntött ez eladás), az EA érezte: ugyanezt a poént már nem lehet negyedszer is ellőni…

Jó kérdés, hogy mit lehet egy olyan játékon fejleszteni, ami nem más, mint egy virtuális babaház (szaknyelven sandbox), ergo nem igazán rendelkezik játékmenettel, történet sincs igazán, nincsenek feszes, előre felépített epizódok, küldetések stb. A grafikai tuningolás önmagában már nem elég - ezen a téren mindent megtett az EA a Sims 3 kapcsán –, az egyetlen megoldás a sorozat egyfajta megújítása volt. A Sims Medieval alapötlete: helyezzük virtuális emberkénket a középkorba, a hozzávaló kastélyokkal, varázslókkal, lovagokkal és királylányokkal, majd az egész játékot színesítsük egyfajta birodalom-menedzselgetős, stratégiamázzal. Lássuk, jól sikerült-e az új, kevésbé „babaház” Sims, vagy csak egy különös vadhajtás marad a franchise keretein belül?

Az én házam az én váram! De sajnos már előre el van készítve…
Az eredeti Sims-sorozat rajongóinak egyik kedvenc elfoglaltsága a különböző házak építése, csinosítása, festegetése, a kert berendezése stb. Az előző epizódokban mindehhez egy meglepően fejlett és jól használható szerkesztőt kaptak a rajongók (a net tele van szebbnél-szebb, letölthető házakkal és kertekkel).  A Medieval esetében a játékmenet olyan drasztikus változáson esett át (lásd később), hogy a fejlesztők kénytelen voltak megszabadulni ettől a funkciótól. Ha tehát a kreatív „szimezés” volt az, ami a sorozatban igazán elnyerte a tetszésünket, akkor bizony csalódni fogunk a legújabb részben. Minden ház (tulajdonképpen várak) előre felépített, nem húzhatunk fel falakat, nem építhetünk szobákat, ez egyetlen editor funkció, ami megmaradt, az a berendezés és díszítés; ám ezúttal ennek is jóval kisebb szerep jut. Ha elkezdünk játszani a játékkal, akkor gyorsan megértjük miért: túl bonyolult lett volna megvalósítani, a Medieval birodalom-menedzselgetős játékmenete rosszul viselné, ha mi magunk építhetnénk fel/rombolhatnánk le birodalmunk házait és kastélyait. Nézzük, miért is van ez így?

Mini ország, mini problémákkal
A Medieval – ellentétben a hagyományos Sims-epizódokkal – nem rendelkezik óriási, üres telkekkel és szomszédsággal, ahol aztán kedvünkre építhetjük fel saját házainkat. Nincsenek benne családok sem; ebben a játékban úgynevezett „hős” (hero) Sim-eket irányíthatunk, a már jól ismert fantasy klisék szerint: uralkodó, varázsló, lovag, bárd, kém stb. Ezek mindegyike egy Sim (akit persze teljesen testre szabhatunk), és bár a Sim-ek ezúttal is képesek házasodni és utódokat „készíteni” (a jó öreg woohoo megmaradt), a családoknak ezúttal nem igazán van szerepe. Ebből adódik, hogy a játék során mindig csak egy emberkét irányítunk: igaz, bármikor válthatunk varázsló hősünk, és lovag hősünk között, egyszerre azonban csak egy lehet a vezérlésünk alatt. A különböző hősök különböző problémákkal (tulajdonképpen küldetésekkel, azaz quest) szembesülnek rövid Sim-életünk során. Egy uralkodónak nehéz politikai döntéseket kell hoznia, egy varázslónak pedig értelemszerűen löttyöket kell kotyvasztania, és mindenféle misztikus kalandokba keveredik.

Egy lovag védelmezi az ártatlanokat és gyengébbeket, és kovács pedig megpróbálja létrehozni a birodalom legjobb fegyvereit. A sorozat legnagyobb újítása a már említett küldetés rendszer. Bár az előző Sims epizódokban is voltak apró vágyak és célok, amelyeket teljesítve emberkéink apró jutalmakat kaptak, a Medieval esetében hagyományos, az RPG-kből unalomig ismert küldetés rendszert kapunk, a hozzávaló naplóval, részfeladatokkal és jutalmakkal. Hogy semmi ne vonja el a figyelmünket a kalandozásról, a Sim-ek immáron nem rendelkeznek annyi igénnyel: igaz, enni és aludni most is kell, de ezzel ki is merült a virtuális tamagocsi-effektus. Nincs többé kötelező WC-re járkálás és zuhanyozás, sőt mosogatni és takarítani sem kell. Szerencsére: elég sokáig tartana ugyanis felmosni egy teljes kastélyt…

A küldetésekre nem lehet panasz: elég sok van belőlük, és a többségük érdekes is, ráadásul minden hős más-más feladatokat kap, így a Medieval játékideje elég hosszú lehet, ha nem is végtelen, mint a hagyományos Sims esetében.

Stratégia és mindennapok
Legfontosabb karakterünk természetesen az uralkodó – a játékban „Monarch”, ebből a Simsből ugyanis nincsen magyar nyelvű verzió, és állítólag nem is lesz. A Monarch hozza a legfontosabb döntéseket, vele játszva terjeszthetjük ki birodalmunk határait, a trónteremben meghallgathatjuk a birodalom apraját-nagyját, beleszólhatunk szinte mindenbe. A stratégiázás (nem kell azért Rome Total War mélységű stratégiára gondolni, de elég kellemes) csak itt kap szerepet, ha inkább a középkori Sim-ek mindennapi életére vagyunk kíváncsiak, akkor a többi hőst irányítva élhetjük ki magunkat. Ez a megoldás (tíz különböző hős van, a kereskedőtől a páncélos lovagig) érdekes ízt ad a játéknak, teljesen más élményben lehet részünk, miközben uralkodunk (és bárkit a kalodába küldhetünk), mint amikor egy kovács küzdelmes mindennapjait éljük át (és esetleg kalodába küldenek…)

Apróságok
A játékmenet alapos megváltoztatásán felül a kor igényeihez méltóan a Medieval is kapott egy kis grafikai ráncfelvarrást: kicsit szebb fények, sokkal szebb textúrák, és a középkori/fantasy jellegnek köszönhetően kicsit érdekesebb látvány (egy varázsló tornya izgisebb látvány, mint egy nappaliban mosogató hagyományos Sim). Pár játékmenetet érintő változás is bekerült a merőben új játékstílus miatt: így például a kastélyban irányítva az uralkodót, nem forgathatjuk teljesen körbe a kamerát (túl nagy a kastély), így mindig szemből vagyunk kénytelen játszani. Ha azonban a kastélyon kívül kalandozunk, akkor már teljes ellenőrzésünk van a kamera felett, sőt apró „helper” (segítő) ikonok is segítenek, hogy könnyen megtaláljunk egy-egy emberkét vagy feladatot, az elég nagyra sikerült virtuális játéktérben.

Összességében azt fogjuk tapasztani, hogy a Medieval „több játék, kevesebb babaház”, így ha inkább a virtuális babaház játékmenetet szerettük, akkor ez a Sims-epizód csalódás lesz. Kevesebb ruha, nincs építkezés, tulajdonképpen mindenből kevesebb van, ami nem kapcsolódik szorosan a játékmenethez. A másik oldalon viszont mindenből jóval többet kapunk: küldetések, XP-rendszer, érdekesebb interakciók (akár párbajozhatunk is, vagy saját varázsitalokat keverhetünk és kipróbálhatjuk azokat a falu lakóin), és egy kellemes kis birodalom-stratégia. A Medieval tehát nem jobb és nem is rosszabb, mint a Sims sorozat előző részei: egyszerűen más. Az egyetlen negatívum, hogy csak angol nyelven kapható, az EA úgy döntött, a magyar piac nincs akkor, hogy megérjen egy honosítást. Jó hír viszont, hogy a rajongók már készítik a fordítást. Részünkről, ha választani kell, a virtuális mosogatás/WC-re járkálás és a páncélban kardozás között, akkor az utóbbit választjuk. Aki eddig nem szerette a Sims-sorozatot, az talán most megszereti. Elvetemült Sims-rajongóknak viszont nem ajánljuk, mert valószínűleg csalódás lesz.
 

Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.