A világon valaha mért ötödik legerősebb földrengés és az utána következett szökőár Japánban olyan károkat okozott...
A világon valaha mért ötödik legerősebb földrengés és az utána következett szökőár Japánban olyan károkat okozott, amelyeket még most sem lehet teljes egészében felmérni. A legfrisebb adatok szerint (amelyet az MTI közölt március 17-én) legkevesebb 87.894 épületben keletkezett kár, 7.400 épület teljesen megsemmisült. Súlyos károk keletkeztek a közlekedési infrastruktúrában, az energiaellátás pedig akadozik a régióban. Nagyjából 850 ezer háztartásban nincsen áram, miközben a hőmérséklet a fagyponthoz közelít, és 1,5 millió háztartásban szünetel a vízellátás.
Montázs a földrengés első perceiről a japán tévékben
A hírek jórészt a katasztrófáról és a gazdasági következményekről szólnak, de azok is megérezhették a katasztrófa súlyát, akik nem foglalkoznak a hírekkel, csak a videojátékok világában tengetik napjaikat. A Japánt sújtó tragédia ugyanis a játékipart is megrázta, több tekintetben is változásokról számoltak be a szakportálok és természetesen maguk a kiadók is.
A hétvége óta a Square Enix és a Konami szerverei is állnak, hiszen az országos energiahiány miatt a kiadók igyekeztek mindent megtenni a spórolást miatt, így a Final Fantasy sorozat, illetve a Metal Gear Solid játékok jelenleg elérhetetlenek (bár ez az állapot a hírek szerint már nem sokáig marad így). A Sony is bezárta több információs szolgálatát, de a PlayStation Network még zavartalanul üzemel.
Nem csak az online játékosokat érintette a katasztrófa, több kiadó is szünetelteti vagy törli a megjelenéseit, többek közt azzal az indokkal, hogy egy ilyen tragédia közepén nem illő játékot piacra dobni. A BlazBlue Continuum Shift II és a Dead or Alive Dimensions mostanra ütemezett bemutató bulijai is elmaradnak, de Motorstorm: Apocalypse is egészen biztosan csúszik (az apokalipszis alcímből nem nehéz kitalálni, miért). A Yakuza: of the End éppen múlt héten jelent volna meg, a rajongóknak erre is várniuk kell még kicsit (a játékban zombikat kell irtani, de egy lerombolt város közepén, így teljesen érthető a halasztás), mint ahogy a Marvel vs. Capcom 3 kiegészítő karakterei (Shuma Gorath és Jill Valentine) is csak később lesznek elérhetőek. A tokiói Irem emellett teljes egészében törölte a The Disaster Report 4 című játék megjelenését (gyakorlatilag kegyeleti okokból), mivel ebben a játékban egy földrengésben összeomlott városban kell túlélőként menedéket keresni. A képek sok helyen hasonlóak a mostani állapotokhoz, a fejlesztők ezért döntöttek a kaszálás mellett, és közleményben kértek elnézést a katasztrófa elszenvedőitől a játék miatt, amelynek egyébként internetes előrendelése durván megnőtt a Japánt sújtó természeti csapások utáni napokban.
Nem csak rossz hírek érkeznek egyébként a játékipar háza tájáról, szerencsére az összefogás itt is komoly méreteket öltött. A bejelentések szerint a japán játékgyártók komoly pénzeket dobtak össze az ország megsegítésére (közel egymilliárd jent sikerült összehozni a Nintendo, Sony, Sega, Namco és Tecmo cégeken belül), de még a Microsoft is adakozott gyorsan kétmillió dollárt a földrengés okozta károk enyhítésére. A játékosok sem maradtak tétlenek, a Facebook-os felhasználók is gyűjtésbe kezdtek (itt egyébként a Farmville-es Zynga is komoly segítség volt), a fórumokon is adományokat gyűjtenek többek közt a japán Vöröskereszt számára, de az EVE Online internetes szerepjátékban is vásárolhatunk virtuális pénzt, amelynek ellenértékét a játékot működtető CCP a Nemzetközi Vöröskeresztnek adja tovább Japán megsegítésére.
Egy virtuális világban induló pozitív trend vagy tenni akarás ugyanolyan hatásos lehet, mint az eddig használt csatornákon megszólított emberek esetében, ezt bizonyítja a Japánt sújtó természeti katasztrófák nyomán megindult összefogás is. Még akkor is, ha az adakozók szabadidejükben éppen egymást ölik.