Tech HVG/hvg.hu 2010. május. 27. 11:01

A kibernetikai játéktól az új Hollywoodig

Ma már nem sokan mondanák a számítógépes játékokra, hogy mind haszontalan időfecsérlés lenne, de azt kevesen tudják, hogy a régi számítógépes játékok nem pusztán őskövületek: napjaink vizuális kultúráját is megihletik és értéket hordozhatnak. Az újak pedig közvetlen kölcsönhatásban vannak a képzőművészet több ágával is, nem is beszélve a hollywoodi szuperprodukciókról.

Itthon az 1960-as években Kovács Mihály, „az első magyar informatikatanár”, a budapesti Piarista Gimnázium pedagógusa az elsők között volt, aki rájött, hogy - ahogy ő akkor nevezte -, a kibernetikai játék nem ellenség, hanem szövetséges is lehet a tanításban, és jól használható a fizika, matematika vagy kibernetika oktatása során. Jó példa erre a Heuréka nevű számkitaláló játék, melyet Bertók Péter nevű tanítványával együtt fejlesztett.

A videójáték később, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján egy nemzedék meghatározó élménye lett. A ZX Spectrum, a Commodore-64, a Videoton TV Computer, a  Commodore PET, a Pong (tévé-tenisz), a Pac-man, vagy a Space Invaders (eredetileg a japán Tomohiro Nishikado készítette 1978-ban, itthon a Videoton TV Computerre átalakított verziója Űrhódító néven futott) az új nemzedék szemében egyenesen a hőskorszak lenyomataivá váltak.
A velünk élő informatikával kapcsolatban Képes Gábor muzeológus elmondta: az általa rendezett Űrhódító – a számítógépes játék ®evolúciója című kiállításon a  Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban nemcsak a számítógépes játék evolúcióját mutatják be, hanem egy sor kultikus játékot ki is lehet próbálni. S bemutatják a revolúciót is, azaz azt a forradalmat, amely a számítógépes játékot megkerülhetetlen kulturális tényezővé tette.

A Muse   Bliss című számát is egy videójáték inspirálta:

A tervezőket inspirálják ma is ezek a játékok a lakberendezésben és lakáskultúrában (mikrobarázdás hanglemezből készített, Space Invaders mintás falióra, Space Invaders mintára nyírt pázsit), a divat kellékei között is megtaláljuk a babaruhától (Pac-man gyereksapka) a pólókon keresztül az ékszerekig (Space Invaders gyűrű) mindenütt. Nem is beszélve a street-artról - az Invader nevű művész például a világ nagyvárosait pixelezi tele a Space Invaders figuráival -, vagy arról, mennyire árulkodnak a vizuális kultúráról és a kor hangulatáról például az 1980-as évek videójátékainak kazettaborítói.

A videojáték a rajongók szerint kultusz-időtöltés, az informatika katalizátora - még régi PC-k és konzolok hanghatásaiból építkező zenekarok is alakultak - ilyen itthon például a Budapest Micro együttes, melynek tagjai Gameboy konzolon keltenek zenét. De a kevésbé elfogultak is beismerik, hogy valami, amiben Hollywood is fantáziát lát, nyilván nem lehet teljesen elveszett ötlet. A folyamat ugyanis megfordult - nem arról van ma már szó, hogy egyes táblajátékokból videójátékok készülnek, hanem videójátékok és számítógépes játékok témáját dolgozzák át egész estés filmekké. Hosszú a lista a Wikipedia cikkében, hány filmet készítettek videójátékok alapján - Super Mario 1986-os szereplésével kezdődik, rengeteg Pokemon filmmel folytatódik, majd Lara Croft 2001-ből, a Doom 2005-ből, a Gamer 2009-ből, míg most a 2010 május 28-ai premiert követően a mozikba kerülő Prince of Persia: The Sands of Time zárja a sort. Pillanatnyilag, hiszen az elkövetkezendő egy-két évben még legalább tíz hasonló nagyprodukciót terveznek.

Super Nintendo Chalmers - Superintendent Chalmers helyett (Chalmers igazgató úr)

 

Hirdetés