Változás a Facebooknál: jelentősen átalakul az üzenetküldés
A közösségi oldal vezetője a hétfői nap folyamán jelentette be, hogy alaposan átalakítják az üzenetküldő szolgáltatást: jönnek a facebook.com végződésű e-mail címek, SMS-t küld a rendszer és várhatóan kevesebb érdektelen levelet kapnak majd a felhasználók.
Az MSNBC értesülései szerint Mark Zuckerbergnek, a cég egyik alapítójának az a szándéka, hogy sokkal egyértelműbb, egyszerűbb legyen az üzenetküldés a közösségi oldalon regisztrált internetezők számára. Erre szükség is van, ugyanis a Facebook több mint félmilliárd felhasználójából mintegy 350 millió küld egymásnak üzeneteket minden nap, ez 24 óránként akár négymilliárd üzenetet is jelenthet.
A Messages nevű szolgáltatásnak három fő eleme lesz. Ebből az első az összevont üzenetküldés, melynek lényege, hogy mostantól a felhasználóknak nem kell gondolkodniuk, hogy melyik ismerősüket milyen módon érhetik el a leghatékonyabban (e-mailben, a közösségi oldalon küldött üzenetben, vagy SMS-ben), a rendszer ugyanis az ismerős beállításai alapján küldi tovább az üzenetet.
Az ismerőseinkkel folytatott kommunikációt a rendszer a formátumtól függően elmenti, így a későbbiekben könnyen kereshetünk az elküldött és fogadott üzenetek között. A beérkezett üzeneteket az úgynevezett social inbox nevű szolgáltatás szűri majd, a prioritást a hús-vér ismerőseinkre helyezve: a tőlük érkezett levelek a postafiókban sorakozó levelek elejére kerülnek, a különböző automatizált szolgáltatásoktól érkező értesítések pedig egy külön mappában gyűlnek majd. A felhasználóknak arra is lehetőségük lesz, hogy teljesen letiltsák az ismeretlenektől érkező küldeményeket – az ilyen feladók üzenetei egyszerűen visszapattannak majd.
Aki korábban gyártott saját felhasználónevet, a szolgáltatás teljes indulása után a felhasználónév@facebook.com formátumú e-mail címet is használhatja majd. A közösségi oldal üzemeltetői elismerték: a teljes szolgáltatás csak hónapok alatt áll majd üzembe és eleinte csupán meghívásos alapon lesz elérhető.
Korábban a Google levelezési szolgáltatásának konkurenciát jelentő szolgáltatást Gmail-gyilkosnak is nevezte a sajtó, Zuckerberg azonban ettől kifejezetten elhatárolódott. „Az Üzenetek nem e-mailek” – áll a Facebook vállalati blogjának bejegyzésében. „Nincsen tárgy sor, nem lehet másolatot vagy titkos másolatot küldeni, és az Enter gomb lenyomásával lehet az üzeneteket elküldeni.”
„Ha jól csináljuk a dolgunkat, minden nap egyre több ember üzen majd egymásnak az oldalon keresztül vagy azonnali üzenetküldő szolgáltatások felhasználásával” – mondta Zuckerberg. „Ha jól dolgozunk, néhány hónap vagy év múlva az emberek azt mondják majd: így kellene működnie a jövőnek, lehet, hogy az e-mail a jövőnek nem is annyira része, mint korábban volt.”
Mit szólnak a felhasználók?
Bár a szolgáltatás még kezdetleges állapotban van, ráadásul egyelőre még csak az oldalon regisztrált felhasználók töredéke érheti el, az interneten már elérhető néhány vélemény a tengerentúli szakújságíróktól és bloggerektől.
Sam Diaz, a ZDNet szakértője kilenc pontban foglalta össze első benyomását a Facebook Messages-ről. A közösségi oldalon már több alkalommal okozott problémát, hogy az adatvédelmi beállításokat sokszor a felhasználók tudta nélkül változtatták. Diaz ezért üdvözölte, hogy az átalakított szolgáltatásban aktiválni kell az egyes szolgáltatásokat, illetve igény szerint ki lehet iktatni, amire nincs szükségünk. A szakember szerint egyébként az SMS-értesítés kifejezetten zavaró, ő ezért ennek a kikapcsolásával kezdte az ismerkedést. Emellett a regisztrációs folyamat elemeit is igen könnyűnek találta.
Diaz megjegyezte, hogy bár a csevegő funkció ki volt kapcsolva, hirtelen egy üzenet jelent meg a levelei között, amely egy beszélgetést kezdeményező ismerősétől érkezett. Az újságíró megjegyezte, ez picit zavarónak tűnt, mivel első ránézésre nem volt egyértelmű, hol kell rá válaszolni, a csevegőben vagy üzenet formájában, a postaládában.
Az SMS-szolgáltatás tűnik az új rendszer Achilles-sarkának, ugyanis Diaz szerint nem egyértelmű, hogy mikor és miért küld üzeneteket a rendszer a felhasználó mobiltelefonjára: ha egy státuszüzenethez valaki ír egy hozzászólást – és mobilszámunk meg van adva profiloldalunkon – a Facebook nem csak egy értesítést küld SMS-ben, hanem a hozzászólás teljes szövegét. Ezután egy e-mail is megérkezett SMS formájában, ám egy a csevegőben megkezdett (tehát az üzenetek között megjelenő) beszélgetésről semmiféle jelzést nem küldött a rendszer. Diaz szerint kényelmetlenségeket okozhat, ha valaki aktív kommunikációt folytat a Facebookon, ez ugyanis azzal járhat, hogy mobiltelefonja folyamatosan pittyegni fog.
A ZDNet újságírójának is feltűnt, azonban cikkünk írásának pillanatában a „régi” üzenetküldő rendszerben is jelentkezik egy különös anomália: a rendszer egyes üzeneteket duplikál, esetenként pedig az elküldött szövegek után a piros állapot jelez, mintha új levelet kaptunk volna. Emellett a régebbi üzenetek archiválása is elég következetlenül működik: akár a legfrissebb üzenet is „eltűnhet”, ilyenkor ki kell keresni az archívumból, hogy a teljes kontextust láthassuk.
Az új rendszer felismeri a külső címekről küldött leveleket is, ilyenkor ha olyan felhasználótól kapunk levelet, akinek a címe szerepel Facebook-profiljában is, az üzenet „szokott” helyén jelenik meg, ha teljesen ismeretlen címről érkezik, bekerül az Egyéb (Other) nevű mappába, megkímélve a felhasználót a kéretlen reklámoktól is.
Az újságíró úgy találta, hogy az egyesített rendszer miatt hirtelen rendkívüli mennyiségű üzenetváltás került be a postafiókba, mivel az egyes csevegések is külön üzenetváltásként jelennek meg. Diaz összegzésében hangsúlyozta, időre lesz szükség az új rendszer megszokásához, abban azonban egyetértett Mark Zuckerberggel, hogy a Facebook Messages nem a Gmail alternatívája.
A Mashable blog egyik szerkesztője, Christina Warren a bejelentést követően arra hívta fel a figyelmet, hogy a kiterjesztett levelezőrendszer egyik veszélye, hogy jelentősen megszaporodhatnak az e-mailben terjesztett adathalász támadások. A közösségi oldal már így is a negyedik leggyakoribb célpontja az adathalászoknak, a jövőben pedig újabb rosszindulatú alkalmazások jelenhetnek meg, illetve sűrűbben kaphatunk majd olyan üzeneteket, amelyekben külső – feltehetően rosszindulatú – weboldalakra igyekeznek majd irányítani minket. Graham Cluley, a Sophos IT-biztonsági cég munkatársa szerint „a Facebook számára kritikus fontosságú, hogy az eddigieknél hatékonyabb szűrőket állítsanak üzembe, amelyekkel megvédhetik felhasználóikat a csalóktól.”