Rajzfilmet készíteni általában öröm és egyben kihívás, legyen szó akár egy nagy stúdióról, akár egy otthoni...
Rajzfilmet készíteni általában öröm és egyben kihívás, legyen szó akár egy nagy stúdióról, akár egy otthoni felhasználó első, egyszemélyes próbálkozásáról. Az viszont korántsem mindegy, hogy milyen eszközt választunk erre a célra, hiszen menet közben meglehetősen nehézkes váltani egy másik megoldásra.
A korábban bemutatott Toon Boom Studio 5 például a jobbak közé tartozik, ráadásul rögtön öt különféle rajzfilmkészítéses módszerhez képes digitális segítséget nyújtani.
Aki kifejezetten digitális úton kívánja elkészíteni animációját, ráadásul egy olyan programra vágyik, amelynek a használata gyorsan elsajátítható, annak most inkább az Anime Studio legújabb, 7-es verzióját javasoljuk. Mindjárt meg is indokoljuk, hogy miért…
Félelmetes eszköztár
Az Anime Studio korábbi változatai is jól használhatók voltak, ám a 7-es verzióba annyi kényelmi extrát sűrítettek, hogy bizonyos fázisok elkészítését gyakorlatilag automatizálhatjuk a porgrammal, ami nem kis időmegtakarítás.
Ebből a szempontból az egyik legfontosabb újítás a fizika hatások szimulációja, amelynek a segítségével meghatározhatjuk, hogy miként viselkedjenek a rajzolt objektumok, illetve milyen kölcsönhatás legyen közöttük.
A megadott információk alapján a program elkészíti helyettünk az animációt, így például összedobni egy olyan jelenetet, ahol egy dombról leguruló labda összedönt egy játékházat, nagyjából két perc, az eredmény pedig meglehetősen élethű lesz.
Ez persze egy nagyon egyszerű példa, hiszen összetett dolgokat is könnyen modellezhetünk így (csúszdáról lecsúszó gyerek, hullámzó anyagok stb.), különösen, ha összekötjük a módszert az összetett animációk készítését eleve leegyszerűsítő csontvázak használatával (utóbbi ugyebár nem újdonság, a korábbi verziókban is megtaláltuk, és most is pont úgy működik).
Az Anime Studio rajzeszközeit is komolyan bővítették, korszerűsítették, így akár az Illustratort is hanyagolhatjuk (van rengeteg ecset, az objektumokat utólag is kényelmesen szerkeszthetjük, akár minden pontot külön animálhatunk stb.), és elkészíthetünk minden karaktert, grafikát a programon belül, sőt ha esetleg kevernénk a 2D és 3D animációt, immár az sem jelent gondot, mivel 3D rajzeszközöket is kapunk. Ettől még persze a programból nem lesz Maya, de nem kell minden 3D-s objektumért másik programhoz nyúlnunk (a kamera térbeli mozgatása pedig eddig is lehetséges volt).
Ha már a térbeliségnél tartunk, van némi összefonódás a népszerű Poser 7 (vagy újabb, például az általunk is bemutatott Poser 8) szoftverrel is: az abban készült jeleneteket is átvehetjük a Poser fájlok importálásával (beleértve az animációt is), sőt ha kell, a Poserben megtervezett karaktereket az Anime Studión belül is tudjuk mozgatni, jellemzőiket változtatni. Ezek után az már nem is annyira meglepő, hogy az új Content Library funkció szinte a megszólalásig olyan, mint a legutóbbi Poserben (ráadásul rengeteg előre elkészített objektumot, hangot, animációt kapunk).
Visszatérve az eszköztárhoz, immár kényelmesen használható Path eszközt is kapunk a mozgások útvonalának megrajzolásához, és az importált képek hátterét is kényelmesen eltávolíthatjuk az új maszkolási lehetőséggel.
Adott esetben a hangfelvétel miatt sem kell kilépnünk a programból, mivel immár van integrált hangrögzítő is (nem egy hangstúdió, de a célnak megfelel, ráadásul rögtön az animációhoz igazíthatjuk vele a dialógusokat).
Mellesleg a szájmozgás továbbra is automatizálható a programmal, mindössze néhány kattintással hozzárendelhetjük a hangot a megfelelő réteghez, beírhatjuk a szöveget, a száj animálását pedig elvégzi helyettünk a program, az előre megrajzolt fázisokból kiválasztva az éppen megfelelőt).
Van videotracking lehetőség is, így az importált videók kiválasztott részleteihez rendelhetünk bármilyen objektumot, a lekövetést pedig elintézi helyettünk a program.
A hóesés, eső, tűz, füst stb. effektek továbbra is egyetlen kattintással elérhetők, ahogy ezeken felül még egy halom egyéb effekt-szkript is.
Ha sok alapanyagból dolgozunk, értékelni fogjuk az új Gather Media lehetőséget, amely egy mappába gyűjti számunkra a felhasznált fájlokat, így ha esetleg költöztetni kell a projektet, nem nekünk kell kézzel kimazsolázni a gép rejtett bugyraiból mindent, amire szükség van.
Ugyancsak hasznos újítás a többszálú renderelés, ami egy többmagos processzorral szerelt gép esetén igencsak meggyorsítja a végleges animáció elkészítését.
Anyagaink megosztására egy kattintással használhatjuk a StuffIt Connect funkciót (úgy tűnik, a Smith Micrónál igyekeznek minden szoftverüket egybegyúrni), de a Youtube-ra, Facebookra történő feltöltést is egyszerűsítették a fejlesztők, külön menüponttal.
Az animáció egyébként akár full HD (1080p) minőségben is készülhet!
Gyorsan elsajátítható használat
Az Anime Studio 7 tudására tehát egyáltalán nem lehet panaszunk. Szinte minden megvan egy helyen, amire szükségünk lehet, ráadásul szépen összedolgozik külső szoftverekkel, és az importálható formátumok száma is tisztességes.
A program használatát tényleg gyorsan elsajátíthatjuk, ehhez kapunk PDF formátumban egy kis kézikönyvet, illetve sok videós segítséget a készítők oldalán. Kis gyakorlással akár az első napon elkészíthetjük vele életünk első, mégis látványos animációját.
A programból van egy olcsóbb (Debut) verzió, és egy Pro változat is. Mi ez utóbbit teszteltük, szóval a fentiek erre vonatkoznak. A Debut verzió valamivel kevesebbre képes, de arra, hogy valaki megismerkedjen a számítógépes animációk, rajzfilmek készítésének alapjaival, az is tökéletes. A pontos különbségekről részletes táblázatot találunk a készítők oldalán. A Pro változat mindenesetre akár kisebb stúdiók igényeit is kiválóan kielégíti.
A program elérhető Windowsra és Macre egyaránt. A Debut verzió 50 dollárért, a Pro változat 200 dollárért lehet a miénk, ami, tekintve a program tudását, abszolút jó ár-érték arány.