Már barátaink tartózkodási helyét is láthatjuk a Facebookon
A világ legnagyobb közösségi oldal elindította legújabb szolgáltatását, amelynek segítségével a felhasználók megoszthatják ismerőseikkel, hogy épp hol vannak, barátaikkal együtt.
A Yahoo News értesülései szerint a Facebook Places nevű szolgáltatást augusztus 18-án szerdán indították el, igaz, egyelőre csupán az amerikai felhasználók számára érhető el a közösségi oldal mobileszközökre fejlesztettt változatán keresztül.
A Places segítségével a közösségi oldal „lakói” folyamatosan figyelemmel kísérhetik, hogy konkrét tartózkodási helyük közelében kivel találkozhatnak ismerőseik közül, illetve milyen események, vagy szolgáltatások érhetőek el arrafelé.
Iparági szakértők már hónapok óta várták az úgynevezett helyfüggő szolgáltatások megjelenését a Facebookon, amelytől az oldal üzemeltetői új bevételi forrásokat várnak, ugyanakkor számos adatvédelmi kérdéssel is szembe kell nézniük.
„A szolgáltatás nem arról szól, hogy világgá kürtöljük, hol vagyunk éppen, sokkal inkább arról, hogy barátainkat tájékoztassuk tartózkodási helyünkről” – magyarázta Michael Sharon, a Facebook Places termékmenedzsere.
A felhasználók bármikor közzétehetik a helyzetüket, ezzel engedélyezve a környező üzletek és szolgáltatások ajánlatainak megtekintését. A Facebook álláspontja szerint egyelőre még nem próbálják meg kiaknázni az új szolgáltatásban rejlő üzleti lehetőségeket.
Amikor a felhasználók „becsekkolnak” valahová, a rendszerben – az eddig is népszerű státusz-üzeneteknél – megjelenik a tartózkodási helyük, vagyis minden ismerősük értesítést kap róla, hogy az adott személy éppen hol van. Természetesen fordítva is működik: a rendszer segítségével rákereshetünk, hogy bizonyos barátaink éppen hol vannak, vagy mit csinálnak.
Mivel a Facebooknak számos adatvédelmi problémája akadt a közelmúltban, a fejlesztők igyekeztek mindent megtenni, hogy a Placest tényleg csak az használja, aki szeretné, akinek viszont nincs ínyére, hogy tudassa online ismerőseivel, hogy merre jár, annak lehetősége legyen blokkolni az alkalmazást.
A szolgáltatás bevezetésével a Facebook nagyobb szeletet hasíthat ki az egyes helyeken működő reklámpiaci tortákból, amelyeket jellemzően a kisvállalkozások, éttermek és áruházak működtetnek. Ez egy óriási piac, a szakértők csak az Egyesült Államokban több tízmilliárd dollárra becslik a forgalmát.
A Placesre építve a Facebook helyfüggő reklámokkal célozhatja meg a felhasználóit, illetve különböző kuponokat kínálhat nekik, amelyet az oldallal együttműködő üzletekben válthatnak be. Ezzel jelentősen megnövelheti bevételét, amely a tavalyi év során 7-800 millió dollár között alakult. Igaz, ennek érdekében fel kell vennie a harcot a helyfüggő szolgáltatások terén jelenleg piacvezető Foursquare-rel, valamint az olyan versenytársakkal, mint a Gowalla és a Loopt. Igaz, az első két cég vezetői ott voltak a szerdai bejelentésen, sőt, még a mikrofont is magukhoz ragadták, amikor elmondták, hogy a Facebook Places-szel együttműködve, párhuzamosan saját szolgáltatásaikat is integrálják a közösségi oldalba.