Google-vezér: "névváltoztatásra kényszeríthet a közösségi oldalak használata"
Eric Schmidt, a keresőcég vezérigazgatója szerint eljöhet a nap, amikor a mai fiataloknak nevet kell változtatni, ha meg akarnak szabadulni a közösségi oldalakon felhalmozott, velük kapcsolatos információtól.
A BBC értesülései szerint Schmidt a Wall Street Journalnek nyilatkozva úgy fogalmazott: a mai generáció nem érti meg, hogy milyen következményekkel jár, ha ilyen sok személyes információ érhető el róluk az interneten.
A kijelentés kissé meglepő, ugyanis a Google éppen a közelmúltban vásárolta fel a közösségi oldalakra különböző alkalmazásokat és játékokat gyártó Slide és Zynga cégeket. Iparági szakértők véleménye szerint ezek a jelek arra utalnak, hogy a Google újabb közösségi hálózatot kíván indítani, sőt, néhányan már nevet is adtak a pletyka tárgyát képező rendszernek Google.me-ként emlegetve azt.
A keresőcég már kifejlesztett két közösségi hálózatot, igaz sem a 2010-ben indított Google Buzz, sem a jóval korábbi Orkut nem ért el viharos sikereket. Az előbbi esetében ráadásul a felhasználók haragját is sikerült kivívnia a cégnek, amiért nem kérték az engedélyüket Buzz-profiljuk és Gmail-postafiókjuk összekapcsolásához. Ennek az lett az eredménye, hogy az egyes felhasználók levelezőpartnereinek kiléte publikussá vált.
„Nem hiszem, hogy a társadalom megérti, hogy mi történik, amikor minden adat elérhető, tudható és minden adatot folyamatosan mindenki rögzít” – tette hozzá Schmidt. „Úgy értem, a társadalom szintjén komolyan el gondolkodnunk ennek a lehetséges következményeiről.”
A vezérigazgató ennek ellenére hangsúlyozta, hogy a Google minden valószínűséggel az eddiginél jóval több információt fog tárolni felhasználóiról. „Jelen pillanatban körülbelül meg tudjuk mondani, hogy kik ők, hogy mi érdekli őket és kik a barátaik.”
Egyes szakemberek szerint azonban kissé túlzóak Schmidt nagyívű szólamai: „nem igaz az az elképzelés, hogy az interneten mindent nyilvántartanak” – mondta a BBC-nek nyilatkozva Suw Charman-Anderson közösségi média tanácsadó. „Ehhez még egy kis időnek el kell telnie, már csak a világháló rendkívüli méreteiből fakadóan is.”
A szakértő hozzátette: az olyan archívgyűjtők, mint például a Google Cache, nem nevezhetőek átfogó gyűjteménynek.
„A Google Cache időről-időre „pillanatfelvételeket” készít az internetről” – mondta Charman-Anderson. „Nagyon sok múlik rajta, hogy mi érhető el abban az adott pillanatban.”
Bár léteznek olyan cégek, amelyek kifejezetten a már meglévő közösségi oldalakon létrehozott profilok „megtisztítására” szakosodtak, Charman-Anderson szerint ezek helyett a személyes tartalmakkal kapcsolatos hozzáállás alapvető változására lenne szükség.
„Mindig van némi késés egy-egy új technológia megjelenése és az ahhoz kapcsolódó társadalmi normák kialakulása között” – tette hozzá. „Társadalmi szinten a jövőben valamivel elnézőbbnek kell majd lennünk az ifjúkori botlásokkal kapcsolatban.”