Újabb hídrekordot dönt Kína
A világ leghosszabb tengeri hídja alig 18 hónapja készült el Kínában, a Hangcsoui-öbölben, most azonban Peking (pontosabban Hongkong) újabb csúcsdöntésre készül.
A kínaiak most egy olyan hidakból és alagútból álló komplexum felépítését tervezik, amely a szárazföldi Kínát, a különleges státuszú Hongkongot és Makaót (Macau) köti össze egymással - közölte a Xinhua kínai hírügynökség és a brit lap, a Guardian. Így a korábbi angol és portugál gyarmat közötti út jelentősen lerövidül a Gyöngy-folyó torkolatának áthidalásával. A korábbi négy helyett így egy óra alatt el lehet majd jutni az egykori angol gyarmatról a portugálok korábbi telepére.
A világ leghosszabb tengeri hídjának - amelynek építését a napokban kezdték meg a hivatalos bejelentések szerint - ki kell bírnia a 200 kilométeres szélviharokat és nyolcas erősségű (magnitudójú) földrengést is. Az Y-alakú átkelőhely körülbelül 50 kilométer hosszú lesz, ebből 35 kilométer a víz fölötti rész.
Érinti a híd a Hongkonghoz tartozó szigeteket - elsősorban a Lantau-szigetet -, a szárazföldi Kínát, illetve a Gyöngy-folyó torkolatának túloldalán Makaót és Zhuhai (Csuhaj) térségét. (Hongkong és Makaó státusza jogilag eltér Kína más tartományaitól, így tulajdonképpen három különböző közigazgatási egység birtokába kerül majd az új híd.)
Hidak és egy alagút Hongkong és Makaó között |
2015-re lesz kész
A hatsávos létesítmény 2015-re készülhet el, és 73 milliárd jüanba (több mint kétezer milliárd forintba) kerül majd a brit Guardian szerint. A konstrukció része egy 5,5 kilométer hosszú víz alatti alagút, amelyhez mesterséges szigeteket építenek, hogy két kijáratánál megteremtsék a kapcsolatot a hidakhoz. Ez lesz az első olyan komplex beruházás Kínában, ahol hidak és alagutak kapcsolódnak egymáshoz.
A híd építése először 1983-ban vetődött fel, akkor még a fejlődőben lévő gazdasági élet fellendítésére. Most már egy fejlett iparvidék veszi körül a Gyöngy-folyó deltáját, amelyet éppen a gazdasági válság vetett vissza. Ezért most újra felvetődött a híd gazdaságélénkítő szerepe.
A létesítmény három fő hajózási útvonal fölött halad majd át, a negyediket viszont nem érinti, mert ott alagútban vezetik a közutat. Szintén az alagút melletti érv volt, hogy ezen a szakaszon egy repülőtér is van, amelynek működtetését a helyenként 170 méter magasra törő híd zavarta volna.
A leghosszabb tengeri híd
A még csak tervezett híd a leghosszabb tengeri átkelőhely lesz a világon, de a mostani rekordot is Kína tartja egy másfél éve elkészült beruházással. A Hangcsoui-öbölben egy 36 kilométer hosszú szerkezet áll. Ez a híd, amely a Hangcsou (Hangzhou) nevet viseli, Csöcsiang (Zhejiang) tartományban található, Kína szintén sűrűn lakott, keleti részén.
A világ leghosszabb víz fölötti hídja az USA-ban található: a Pontchartrain-tó fölött halad át New Orleans környékén a 38,4 kilométer hosszú "Lake Pontchartrain Causeway", amelyet az amerikaiak sokszor csak Causewaynek, azaz töltésútnak neveznek.