2009. május. 25. 11:35 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. május. 25. 11:11 Tech

Működik a hangsebességnél ötször gyorsabb hajtómű

Hiperszonikus repülőtechnológián dolgozik Amerika és Ausztrália, írja a The Daily Telegraph. Sikeresen zajlottak az első tesztek a múlt héten Dél-Ausztráliában: az új technológiát a kereskedelmi repülésben legalább annyira jól lehetne hasznosítani, mint műholdak Föld körüli pályára állításában.


A hiperszonikus, azaz a hangsebességnél ötször nagyobb sebességű technológián közösen dolgoznak ausztrál és amerikai tudósok: a HIFiRE-nek becézett, körülbelül 70 millió ausztrál dolláros projekt jelenleg az egyik legnagyobb kollaboratív projekt a két ország között.

A hiperszonikus technológiát ún. scramjet-ekben, légbeszívásos hajtóművekben alkalmaznák a későbbiekben: a hagyományos rakétahajtóműveknél hatékonyabb rendszerek a hidrogén-üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigént közvetlenül a levegőből nyerik ki, mindezt pedig csak akkor tudják megvalósítani, ha elérték a hangsebesség ötszörösét, ugyanis ilyen sebességnél a beáramló levegő már forró és sűrű annyira, hogy képes legyen begyújtani a hidrogént.

Az első teszt során sikerrel zárult a repülési és repülésirányító rendszerek tesztje, ezeket még kilenc további teszt követheti, amelyben a védelmi minisztérium, illetve a légierő kutatói is közreműködnek majd. A cél az, hogy tökéletes scramjet hajtóművet gyártsanak a Boeing X-51-es modellje számára: az X-51es az előzetes tervek szerint a hangsebesség hétszeresét tudná majd elérni, első tesztrepülését a cég 2009. október 27-re tűzte ki. Mindezen technológia természetesen katonai bevetésekre is alkalmazható lenne.