Tech techline.hu 2009. április. 09. 06:00

Kipróbáltuk – The Godfather II

Persze ha „csak” autózni akarunk, akkor arra megvannak a sztár-játékok (pl.

Persze ha „csak” autózni akarunk, akkor arra megvannak a sztár-játékok (pl. a Techline kedvence, a Burnout Paradise) ha azonban a GTA-sorozat által megteremtett, „sandbox” autózós, lövöldözős, városban-kalandozós játékokat szeretjük akkor a választék már kisebb. Van ugyebár a GTA legújabb része, ami konzolon isteni, PC-n azonban sajnos élvezhetetlen, illetve megpróbálhatjuk a Saints Row második részét, ami egész élvezhető de azért nem egy etalon.

Bátrabbak próbálkozhatnak még a Wheelman nevű konzolos átírattal (pár óráig egész élvezetes) – de ez sem igazán nyújtja a GTA-sorozatban megszokott szabadságérzetet. Volt még nekünk PC-seknek egy „Just Cause” nevű játékunk (egész jó lett), sőt a FarCry 2 is ilyesmi akart lenni (nem sikerült neki) - illetve pár éve játszhattunk a két „nagynevű” maffiás játékkal, az immáron klasszikus Maffia-val, és a Godfather első részével. A Maffia bár több mint hét éves, még mindig a „sandbox” autós-gengszteres játékok csúcsa (várjuk is nagyon a  második részt), a Godfather 2006-os első része pedig inkább a világhírű filmsorozatnak köszönhette, mind létrejöttét, mind azt, hogy egyáltalán eladtak belőle pár darabot.

A jellegzetes logó...

Éppen ezért volt érdekes figyelni: vajon a Godfather második részével sikerül-e a fejlesztőknek levetkőzniük az első rész gyerekbetegségeit (borzalmas irányítás, egy idő után unalmas, ismétlődő játékmenet, közepes grafika) - lássuk sikerült-e nekik?

A Godfather 2 telepítése arra enged következtetni, hogy ez a játék most nagyon jó lesz – mérete ugyanis igen tekintélyes, jópár gigabájtot pakol fel a gépre. Tekintve, hogy a világ egyik legjobban kidolgozott, és leginkább „élő” játéka, a klasszikus Freelancer is csak 600MB volt tokkal-vonóval, a méret arra enged következtetni, hogy itt most vagy valami nagy királyság lesz, vagy csak egy nagyon elrontott konzol-portolásról van szó.

Mivel a tesztgép viszonylag jó (Intel Core Duo 2.33Mhz, 4GB ram, Geforce9800Gt, Windowx XP/SP3) a menüben rögtön „fullra” teszünk minden beállítást – ha már ilyen sokáig települt, legalább legyen szép…

Hát szépnek éppen nem nevezhető...

Nos nem lett… A játék elindításokor rögtön szembesülünk a ténnyel: ez bizony egy konzol átírat, ahol az „átírás” abban merült ki, hogy csak a kódot portolták PC-re, és semmi máshoz nem nyúltak. A betűk (igazi, konzolos „TV-re tervezett” játékhoz illően) óriásiak, ellenben a feliratok (subtitles) már 1024-es felbontás mellett is olvashatatlanul kicsik (állítani persze ezeket nem lehet). Így a játék első pár percében azzal szembesülünk, hogy néha igazi „konzolos”, fél képernyőt kitakaró, a játékost valamilyen szinten gyengeelméjűnek néző feliratok, nyilak, jelzések, körök és kütyük („ide menj, oda állj, ezt nyomd meg, azt nyomd meg…”) láthatóak.

Az óriási ikonok a konzol portolásból maradtak ránk...

A konzolos grafikával nem lenne baj (lásd. a Mass Effect például a maga stílusában gyönyörű) a Godfather 2 esetében valami más gond lesz… Hogy pontosan mi azt nem tudni, tény azonban, hogy a játék finoman szólva is átlagos grafikával rendelkezik. Nem finoman szólva: ronda mint a bűn, nagyjából az öt évvel ezelőtti Hitman sorozat grafikai szintjén mozog, amit 2009-ben már nem elfogadható. De kit érdekel a grafika, ha a játék jó, igaz? Nos, lássuk…

Az első öt perc játszadozás után erősen érződik, hogy ez a cucc bizony kontroller-re lett tervezve: na mármost, a kontroller egy remek dolog, autózni, repülőzni és verekedős játékokra is: egy dolgot nem lehet vele: FPS vagy TPS nézetben irányítani valakit. Ezért van az, hogy ha konzolon látunk valakit GTA-zni vagy Gears Of Wars-al játszani, akkor minduntalan beleütköznek a falba, úgy mozognak mint egy részeg, és fél perc mire ráhúzzak a célkeresztet a célpontra, a fejlövés pedig egyenesen élményszámba megy kontroller segítségével. (A konzol már csak ilyen…)  A Keresztapa 2 irányítása sikeresen átörökítette mindezen jellemzőket: nincs olyan beállítás, hogy az egérrel „mozogjon” a főhős, az egérrel a kamerát tudjuk mozgatni, a gombokkal a főhőst (WSAD), így végül mi is részegen tántorgunk mint konzolos barátaink. Sajnos ez majdnem minden portnál így van, a fejlesztők egyszerűen lusták adaptálni az irányítást a jóval kifinomultabb, és kézreállóbb egér-billentyűzet kombóra, inkább ráteszik a „kamerát” az egérre, és kész…

Az autók kicsit szögletesek, de szépek...

Az irányítás a játék további részében is érdekes: falakat csak akkor tudunk átugrani ha a játék „engedi”, alapesetben egy tíz centi magas torlaszt is meg kell kerülnünk (nem egy akrobatikus gengszter a játék főhőse…), az összképen a szintén konzolos-találmány fedezékrendszer (ez szintán az irányítás nehézsége miatt lett kitalálva konzolon, egy PC-s egér-billentyűzet kombóval nincs rá szükség, mivel „elmozgunk”, vagy oldalazunk…) sem javít.  A fizikáról nem sokat  lehet írni, mivel gyakorlatilag nincsen: néhány tereptárgy összetörhető/szétlőhető, míg másokról úgy pattanunk le az autóval vagy gyalogosan mint a gumilabda.

A grafika és az irányítás tehát nem a legjobb, a sztori azonban elég élvezhető: a játék főszereplőjét mi magunk kreálhatjuk meg (nem egy Sims vagy Fallout3, de egész jól testre lehet szabni a fickót), a történet pedig a hagyományos 70-es 80-as évek B-movie gengszterfilmjeinek megfelelő. A szereplők mozgása és mimikája sajnos megint csak csapnivaló (valószínűleg nem futotta motion-capture animációkra a költségvetésből, így mindenki úgy mozog mintha karót nyelt volna), a szinkronhangok közepesen igényesek – de azért ne várjunk egy Mass-Effect-es Wrex-szintű színészi hangjátékot.

Autókból nem található túl sok, és ami van sajnos az is elég jellegtelen (a GTA-t autó választék terén amúgy sem lehet felülmúlni), az autóvezetés viszont egész korrekt, bár fizikával nem igazán rendelkeznek a gépjárművek, de legalább könnyű őket irányítani. A harc teljesen „konzolos”, ennek megfelelően az ellenfelek intelligenciája valahol a nulla és a zéró között mozog, céloznunk (sőt mozognunk) sem nagyon kell, elég ha bőszen lövünk és biztosan megoldunk minden gondot. A verekedések már sokkal jobbak (érdekes módon ezeknek az animációja is jól sikerült).  Pár óra játék után, a területfoglalós-banda-menedzselős rész kerül előtérbe, kicsit talán túlságosan is: a játék vége felé mintha egy stratégiai játékkal játszanánk: van akinek ez tetszeni fog, de az akció kedvelőknek biztosan nem.

Nagyon vártuk tehát a keresztapa második részét, sajnos azonban újabb csalódást kell elkönyvelnünk – most már tényleg csak a Maffia II-ben bízhatunk. Ennek ellenére fanatikus „gengszterjáték” rajongók próbálják ki nyugodtan, pár órát el lehet vele szórakozni. De nem ez az év játéka, az már biztos...


Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.