Pornósztárok, függőség és egotréning: három éves a Twitter
Az elmúlt hónapok egyik legtöbbet említett, sokak által ígéretesnek tartott jelensége a harmadik születésnapját ünneplő Twitter közösségi oldal. Az SMS-hosszúságú üzenetekből felépülő publikus üzenőfal egyszerre blog, hirdetőfelület, fórum és ismerkedési lehetőség, de barátainkon kívül kedvenc sportolóinkat, zenekarainkat vagy pornószínészeinket is figyelemmel követhetjük ott.
És a jövőben tényleg "feltöltöd" a reggelid fényképét egy "Facebookra"? Mások megnézhetik, hogy mit ettél és megjegyzést is tehetnek rá? Jövőből jött ember, nálatok mindenki meg van hibbanva? Tegyük a kezünket a szívünkre egy pillanatra: a ReadWriteWeb hírportál poénja talán még jobban is ül a kelleténél: sok munka kellett ahhoz a tömegmédia részéről, hogy mikroszkóppal nézhessük meg bármely ember magánéletét a bolygón, de jól haladunk a totális átláthatóság felé. Aki eddig a netben élt, blogokban osztotta meg gondolatait és életének publikusabb (vagy éppenséggel nem is annyira publikus) pillanatait. A közösségi oldalak megjelenése a napi-heti életmorzsákat pár óránként frissülő életmorzsákká változtatta, a tempót pedig csak fokozza a Twitter, ahol akár - kis túlzással élve - percről percre tudjuk követni az egyes emberek életét.
Hogyan kezdjünk neki? |
Regisztráljunk az oldalra, majd írjuk meg életünk első tweetjét, azaz Twitteres üzenetét. A szabályok gyakorlatilag megegyeznek a netes jelenlét és blogolás papírozatlan, egyezményes szabályaival: a konstruktív vélemények mindig hasznosak, az előzékenység és udvariasság sosem mehet félre, valamint ne csupán magunkról beszéljünk, hanem a környezetünkben lévő érdekes dolgokról is. Ha linket másolunk be, szúrjunk hozzá egy pár szavas magyarázatot vagy leírást, magánjellegű beszélgetést pedig ne osszunk meg másokkal, ugyanis a Twitteren van lehetőség privát kommunikációra is. |
Mindehhez hozzá kell tennünk: a Nielsen Online piackutató cég szerint a szolgáltatás nagyobb mértékű gyarapodást produkált a korábban ledönthetetlennek tartott Facebookhoz képest: 2008 februárjában 475 ezer felhasználója volt, idén februárban pedig 7 millió. (Mindez 1382 százalékos növekedés a Facebook 228 százalékához képest, az előbb említett intervallumban az oldal felhasználóinak száma 20 millióról 65 millióra ugrott csupán.) A felhasználótábor legaktívabb része a 35-49 év közti korcsoport és egyre jelentősebb azon réteg is, aki mobiljáról küldi a Twitterre üzeneteit, megindult a nipponizálódás - már ami mobilos szokásainkat illeti. A felhasználók aktívak, a kialakult ökoszisztéma virágzó, a média rengeteget foglalkozik vele, a mikroblogolásban hatalmas potenciál van, a kommunikációs modell pedig újszerű jövőt vetít elő: a nyílt, archivált, bármikor visszakereshető beszélgetésekét. (Őszintén szólva nem is csoda, ha az emberek rettegnek az internetes kommunikációtól: bármilyen szerencsétlen lépésük visszakereshető a közösségi hálózatok valamelyikén.)
Amit még érdemes tudnunk |
A felhasználók neve előtt @ karaktert kell írnunk, a másik gyakran látható karakter, a # (hashtag) pedig azt jelöli, hogy egy bizonyos témáról írunk. A Twitter keresőjén bármilyen szóra kereshetünk, nem csupán arra, ami kettőskereszttel kezdődik, úgyhogy ezek használata teljesen opcionális. Ha követni akarjuk egy felhasználó tweetjeit, akkor ezt a neve mellett szereplő Follow gomb megnyomásával tudjuk jelölni, ez azok esetében különösen fontos, akik nem publikus posztokat írnak. |
Céges tippek |
Mérjük fel a terepet, azonnal keressünk rá saját nevünkre, termékünkre, legyünk tisztában azzal, hogy mi jelent meg rólunk. Azonnal töltsünk fel magunkról képet, szerencsés dolog arcot látni a tweetek mellett. Szerencsés céges dolgozót felkérni a Twitter kezelésére, lehetőleg többet is - az emberek elmehetnek szabadságra, megbetegedhetnek, kirúghatják őket, a több ember pedig egyúttal többféle stílussal is jár. Ha problémát vagy kritikát kapunk, ne mentegetőzzünk, segítsünk, adjunk tanácsokat, válaszoljunk azoknak, akik hozzánk fordultak. Ne "nyomjuk" termékeinket, mert a rajongóink úgyis ismerik azokat, akit meg nem érdekel, nem is fog követni minket. Ne figyeljünk túlságosan arra, aki szerint nem tweetelünk jól, ha nem tetszik neki, iratkozzon le a tweetjeinkről. Kövessük azok posztjait, akik számunkra érdekeseket írnak, nézzük meg, kiket követnek és válogassunk közülük is. A Twitter addiktív. Vigyázzunk vele. |
A direkt továbbfejlesztett változata az indirekt megoldás: ebben az esetben nem a cég, hanem a céges alkalmazottak tweetelnek, akik személyes jó hírük növelésével a cégét is növelik. Ha az alkalmazott megírja, mi a jó cégnél, miért szeret ott dologzni, milyen fejlődés mutatkozik az iparágban vagy gyakorlatilag bármilyen pozitív posztot ír, az indirekt módon az üzletet erősítheti - a cégek pedig egyúttal még azt is láttathatják, hogy befolyásos véleményvezérek dolgoznak náluk. Ugyanakkor ez az ellenkezőjére is átfordulhat: a Yahoo tavaly decemberi elbocsátásainál a cég szintén elbocsátott dolgozója, Emily West végigtweetelte, mi történt velük aznap. A hasonló, frontvonalról küldött posztok nem éppen szerencsések a céges image építésénél sem.
A belső megoldás során a cégek értelemszerűen belső céges kommunikációra használják a Twittert, ötletbörzét tartanak, projektjeiről beszélnek. A Gartner elemzői meg vannak győződve arról, hogy projektmenedzsmentre vagy bármilyen ötletelésre a cégeknek nem szabad semmilyen fogyasztói mikroblogging rendszert használniuk, ugyanis nincs garancia az adatbiztonságra. Ha a cégvezetés véleménye megdönthetetlen, akkor vagy védjék le az egyes twitteres felhasználók posztjait vagy használjanak más rendszert. (Sok helyen az MSN számít a céges belső kommunikáció magasfokának. Az sem biztonságosabb.)
A csendes, háttérben meghúzódó cégek figyelő magatartást mutatnak: keresőszavak állandó használatával figyelik azt, hogy mit mondanak róluk a Twitteren, milyen vélemények vannak termkeikkel vagy az iparággal kapcsolatban, azt vélik, ha tudatában vannak a mikrobeszélgetéseknek, akkor az egyes felmerülő problémákat is tudják kezelni.
Milyen Twitter-alkalmazásokat érdemes megnéznünk? |
Először feltétlenül a Twittervision-t nézzük meg: a világtérképen folyamatosan megjelenő új üzenetektől először mindenki azt érzi: rálátást kap a világra. Aki összegyűjtött tartalmat szeretne követni, a Twitmatic révén a videókat, a Twisten-nel a zenéket, a Portwiture segítségével pedig a fotókat tudja megnézni. Kevés a helyi információ? A Chirpcity elárulja, az adott városban ill. az adott városról - például Budapestről - ki és mit ír. |
A Twitter egyik legnagyobb vonzereje azonban sokaknak a celeb- és szakértőkövetés lehet. Figyelemmel kísérhetjük fizikusok, játékfejlesztők, politikusok, pornósztárok, színészek, sportolók, fotómodellek, művészek, médiaszakértők, főszerkesztők és geekek életét egyaránt, az általuk megosztott tartalom pedig meglehetősen vegyes: saját cikkeiket, munkáikat, fotógalériáikat legalább olyan gyakran ajánlják, mint ahogyan a velük kapcsolatos vagy az általuk látogatott programokat, sok esetben a meglepően kiteregetett magánélet sem ritka. Rajongóknak érdemes azonban figyelniük, hogy tényleg kedvencüket követik-e vagy csak egy epigont - új jelenség ugyanis a ghost twittering, rövidítve a bértweetelés, amikor a celebek helyett menedzserük vagy alkalmazottjuk írja posztjaikat - 50 Cent vagy Britney Spears ilyen, de köztudottan hamis profilja van például Nick Cave-nek vagy Brian Eno-nak. Meglepő ellenpéldának bizonyul Shaquille O'Neal, aki nem csupán a Twitter rabja, hanem olykor-olykor találkozik is Twitteren megismert rajongóival. Egyre bővülő listákat olvashatunk a különféle szempontok alapján összegyűjtött Twitterezőkről, a Forrester elemzőitől kezdve többféle celebválogatáson keresztül zenészekig, alternatív modellekig és a sokat említett amerikai pornósztárokig: az őket érintő lelkendező blogposztok hatására újabb jelentős forgalomnövekedést élhettek meg az üzemeltetők.