A slusszkulccsal korlátozhatják a szülők a tinik sebességét
Egy új fejlesztés segítségével az egyik nagy autógyár vásárlói már nyugodtabban odaadhatják a családi járgányt a tinédzserkorú gyermekeiknek is, mivel az autó magától korlátozza az elérhető maximális sebességet, sőt, még arra is ügyel, hogy a fiatalok ne hallgassák túl hangosan a zenét.
MyKey: a tinik nem szeretik a korlátozást © AP |
A MyKey nevű rendszert a szülők úgy is beprogramozhassák, hogy sípoló hanggal figyelmeztesse a tini sofőrt a biztonsági öv becsatolására, illetve korlátozza a zenelejátszás maximális hangerejét.
„Szeretnénk lehetővé tenni vásárlóink számára, hogy nyugodt lélekkel adhassák kölcsön az autót a család fiatalabb tagjainak” – nyilatkozta a bejelentés kapcsán Jim Buczkowski, az autógyár elektronikai fejlesztéseiért felelős igazgatója.
A MyKey rendszer a cég 2010-es modellpalettájának egy részénél szériafelszereltség lesz, s bekerül a gyár Lincoln és Mercury márkáinak modelljeibe is.
A 80 mérföldes korlátozást annak ellenére határozták meg, hogy a legtöbb amerikai államban alacsonyabb az autópályán megengedett sebességhatár: csupán 70 mérföld óránként (113 km/h). A Ford mérnökei azonban úgy gondolták, hogy utóbbinál leszabályozni a teljesítményt, túlzottan korlátozó lenne, emellett akartak hagyni némi mozgásteret vészhelyzet, vagy egyéb különös szituáció esetére.
Kulcsba szerelt mikrocsipeket már használnak több autómárkánál is, amely a legtöbb esetben a lopásgátlót iktatja ki indításkor. A MyKey használatával az autó akkor is hangjelzést ad, ha a sofőr biztonsági öve nincsen bekapcsolva. Ez minden percben egy hat másodperces, fülsértő sípolást jelent, amely nem csak a tiniknek szánt slusszkulcs használatakor aktiválódik, hanem felnőttek esetében is, azonban ez utóbbi helyzetben öt perc után abbahagyja a riasztást. Az aggódó szülők olyan funkciót is kérhetnek, amely sípolva figyelmeztet a 45, 55 és 65 mérföld/órás sebességhatár átlépésekor.
A Ford előzetes felmérései szeirnt a szülők 75 százaléka lelkesedett a sebességet korlátozó fejlesztésért, míg a tinédzserek 67 százaléka – érthető módon – kevésbé rajongott az ötletért. Ugyanakkor, a vállalat által megkérdezett felnőttek ennek köszönhetően gyakrabban engednék át az autót a fiataloknak, akiknek ebből kifolyólag mintegy 50 százalékkal csökkent a tiltakozása a korlátozással szemben.
Az Egyesült Államokban – ahol évente több mint 5000 tinédzser szenved halálos közlekedési balesetet – a szülők akár autóba szerelt kamerákkal és GPS-nyomkövetőkkel is figyelik, hogy gyermekeik mikor és merre járnak a családi autóval. A National Highway Traffic Safety Administration adatai szerint a 16 éves korosztály tagjai tízszer gyakrabban okoznak, vagy szenvednek halálos balesetet.