2008. június. 16. 15:05 MTI Utolsó frissítés: 2008. június. 16. 14:53 Tech

Bemutatták az első magyar hibridautó prototípusát

Elkészült az első magyar hibrid személyautó sorozatgyártásra szánt prototípusa, a Solo, amelyet hétfőn mutattak be a budapesti Közlekedési Múzeumban.

A magyar hibridautó
A háromszemélyes kisautóról a hvg.hu is beszámolt már korábban. A járművet az őriszentpéteri ANTRO (Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó) Kht. mérnökeinek a munkája. 2001 óta dolgoztak rajta. A tervezésnél a fő szempont a környezet kímélő működés és a gazdaságosság volt, a kerékagyakba szerelt elektromotorokat meghajtó lítium-ion akkumulátorokat ezért a tetőn elhelyezett napelemek és a bioetanollal működő motor mellett az utasok is tölthetik; az ülések elé szerelt pedálokkal egy generátort táplálhatnak, akár autópályán is, 140 kilométeres óránkénti sebességnél.

"Amikor megszületett az ötlet, hogy vasból is lehet hajót építeni, akkor 100-ból 99 ember őrültségnek gondolta, ma már viszont szinte csak vasból építenek hajót. A fejlesztés kezdetén a magyar hibridautó ötlete sem tűnt mindenki számára megvalósíthatónak, most pedig készen van a működőképes prototípus, és a világban mindenki fenntartható, környezetbarát autózásról beszél" - mondta Hegedűs Zsolt ügyvezető.

A karosszéria és a váz kis tömegű, de erős és tartós szénszálas kompozitból készült, az autó súlya ezért csupán 270 kilogramm. Az áramvonalas forma és a hagyományos égőknél sokkal kevesebbet fogyasztó ledekkel - fénykibocsátó diódákkal - megoldott világítás is az energiatakarékosságot szolgálja. A tetőre szerelt napcellák városi sebesség mellett átlagosan 20-25 kilométer megtételére elég energiát gyűjtenek össze naponta, így lakott területen belül hangtalanul és káros anyag kibocsátása nélkül lehet autózni.

A bioetanollal működő motor nagyobb sebességnél kapcsol be és a Solo hamar fel tudja venni a városon kívüli közlekedés ritmusát; 10 másodperc alatt gyorsul fel óránkénti 100 kilométeres sebességre, a végsebessége pedig 140 kilométer óránként. A kocsi szén-dioxidban számolt károsanyag-kibocsátása csupán 3,3 kilogramm 100 kilométerenként, a fogyasztása pedig másfél liter.

A prototípus fejlesztésének nagyjából 200 millió forintos költségét az ANTRO egyebek mellett a Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal (NKTH) támogatásából, illetve uniós pályázati pénzekből fedezte. A sorozatgyártás beindításához a Kht. most kockázati tőkebefekető partnereket keres.

Az első magyar hibridautó a tervek szerint 2012-ben kerül a piacra, és az ára nem lesz alacsonyabb, mint egy alsó-középkategóriás kisautóé, viszont sokkal olcsóbb lesz majd a használata. A célcsoport a környezettudatos fogyasztók tábora, illetve a családok. Nekik készül az ANTRO következő fejlesztése, a Duo fantázianevű, hatszemélyes modell, amelyet a koncepció szerint negyedóra alatt szét lehet bontani két kis Solóra.

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?