Gyakrabban vásárolunk napi fogyasztási cikkeket is online
Az E-Shopping Report 2008-ból kiderül, hogy a felhasználók leginkább műszaki cikkeket...
Az E-Shopping Report 2008-ból kiderül, hogy a felhasználók leginkább műszaki cikkeket (38%), CD-t, DVD-t (36%), ruhaneműt (17%), emellett mozi-, színház- és repülőjegyeket (12%) vásárolnak a világhálón. Ugyanakkor az FMCG termékek online kereskedelme Magyarországon még gyerekcipőben jár.
A naponta internetezők 15 százaléka vásárolt már online hasonló cikkeket, azonban a megvásárolt termékpaletta roppant széttagolt, és egy-egy netező jellemzően csak egyféle FMCG terméket szerzett be ilyen módon. A piac várható bővülését jelzi viszont, hogy a válaszadók mintegy negyede tervezi, hogy a jövőben igénybe fogja venni a világhálót hasonló termékek megvásárlására, míg a jelenleg nem vásárlók 38 százaléka sem zárkózik el a lehetőségtől. Ők a napi fogyasztási cikkek közül elsősorban piperecikkek, kozmetikai szerek és illatszerek online beszerzését tudják elképzelni.
Az online vásárlással szemben felhozott leggyakoribb ellenérv a kézzelfoghatóság hiánya, a megkérdezettek háromnegyedének okoz ez problémát. Emellett a válaszadók a nehézkes reklamációt és a személyes kapcsolat hiányát emelték ki, viszont az online vásárlás gyenge pontjaként korábban gyakran emlegetett biztonsági hiányosságokat csupán a válaszadók egyharmada említette. Az előnyök közt a kényelmi szempontok – a sorban állás és a cipekedés hiánya – domináltak, ezek azonban a hagyományos bevásárlók számára csak közepes fontossággal bírnak, így nem jelentenek elég erős motivációt az áttérésre.
Bármilyen meglepő, az internetes vásárlás növekvő népszerűsége egyelőre nem befolyásolta az online fizetés elterjedését: a netes vásárlók 87 százaléka az utólagos fizetést támogatja, és – hasonlóan a hagyományos bevásárlókhoz – jellemzően készpénzben egyenlítik ki a számlát. Bankkártyát a tranzakciók egynegyedénél vettek igénybe, jellemzően azokban az esetekben, amikor előre kellett fizetni – ez a megrendelések egyharmadát érintette. A netezők egy-egy alkalommal átlagosan 6600 forintot költöttek FMCG termékek online vásárlására, a jövőben pedig körülbelül 7700 forintot szánnak egy ilyen beszerzésre.
Az E-Shopping Report 2008 kutatás kivonata ingyenesen letölthető innen, míg a teljes tanulmányt a KutatóCentrum értékesíti.
Kapcsolódó grafikonok: www.sakkom.hu/sajto/hirek/KC_online_vasarlas_elonyei.zip