2008. február. 26. 13:42 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2008. február. 26. 13:45 Tech

Megnyugtatja a fiatalokat, ha meghalhatnak

Megdöbbentő felfedezésre jutottak finn kutatók: az akciójátékok szerelmesei a feltételezetthez képest teljesen eltérő pszichológiai modellt mutatnak. A hagyományos elképzelések szerint a játékosok örülnek, ha lelövik az ellenséget és szomorúak, ha ez fordítva történik meg. A rögzített arckifejezések és a fiziológiai adatok azonban mást mutatnak.


FPS (First Person Shooter)
A kutatás által vizsgált játékok az FPS kategóriába esnek, amelyben a játékos az általa alakított karakter szemszögéből éli át a kalandokat.

Az akcióorientált játékok között számos beette már magát a popkultúrába: ilyenek a Doom, a Quake, a Call of Duty vagy éppenséggel a Halo franchise.
Az Emotion szakfolyóirat aktuális számában közöltek szerint a "győzelemből és sikerből fakadó öröm helyett idegességet, dühöt vagy ezek keverékét okozta az ellenfél megsebesítése és megölése", ezzel szemben a "játékos saját karakterének halála a pozitív érzelmek bizonyos aspektusait erősíti". A tanulmány szerzői úgy vélik, a játékosok "halála" felszabadítja őket az aktív elfoglaltság alól, ez okozhatja a pozitív visszajelzést. Az eredmények mindenesetre ellentmondanak a vártaknak.

Kiderült ezen kívül, hogy a játékosok hosszabb játékmeneteket követően sem mutatják az érzéketlenség semmilyen jelét, illetve azok, akik az előzetesen kitöltött kérdőíven jóval pszichotikusabbnak mutatkoztak, kevésbé voltak idegesek az ellenségek megölését követően. Kimutatható volt még, hogy a videojátékok előtt töltött rövidebb időszakok gyakorlatilag nem tesznek érzéketlenné a külvilág iránt.

Hirdetés