2007. december. 12. 13:56
Bari Máriusz
Utolsó frissítés: 2007. december. 12. 13:52
Tech
Elméjükkel pusztíthatják el egymást a gyerekek - videóval
Gondolattal irányítható számítógépes játékok fejlesztéséhez fogott a tokiói játékgyártó SEGA, valamint az alacsony költségű bioszenzorokat fejlesztő kaliforniai Neurosky. Az ún. BCI-típusú, gondolattal működő irányítók megosztják a közvéleményt.
Ahogyan a fenti videóból, illetve beszámolókból is kitűnik, a NeuroSky-t használó játékosnak különleges nyugalmi állapotot kell elérnie, a feszült koncentráció nem sokra vezet. Míg minimális odafigyeléssel a játékosok egy virtuális szobába belépve képesek az ott található tárgyakat lebegtetni, a bonyolultabb műveletekhez már sokkal erősebb fókuszra és higgadtságra van szükségük: ilyen például egy szék közelebb húzása vagy eltolása, eldobása.
Több játékipari elemző és újságíró szerint 2008 hatalmas áttörését jelenti majd a BCI-irányítók és a számítógépes játékok fúziója, hisz mind a NeuroSky, mind pedig riválisa, az Emotiv Systems készen állnak a játékgyártó cégekkel való együttműködésre, rendelkeznek olyan szoftvercsomagokkal, amelyek lehetővé teszik az ilyen perifériákra való fejlesztést is.
BCI: kockázat és veszélyek (Oldaltörés)
A számítógépes játékos közönségtől eltekintve mind az Emotiv, mind pedig a NeuroSky rendszere orvosi technológiákon alapul. A NeuroSky rendszerét egyetemi kutatók ADD, depresszió, függőség és fóbiák kezelésére és gyógyítására használják, mondta Greg Hyver, a cég marketing-aligazgatója, arra a kérdésre azonban, hogy klinikai teszteket végeztek-e fejlesztéseikkel kapcsolatban, egyik cég sem adott választ.
Míg fél éve a német BCI-gyártó Guger Technologies igazgatója úgy vélekedett, hogy az új rendszerű irányítók lassúak lesznek és nem lehet velük egy olyan komplex háromdimenziós játékot irányítani, mind például a Doom és a Tetrisnél bonyolultabb szórakozást nem nagyon lehetne a BCI-hez kötni, a NeuroSky új rendszerét az elmúlt idők egyik legsikeresebb és akciódús háromdimenziós játékával, a Half-Life 2-vel demonstrálta.
Az orvosi aggályok mellett az adatvédelmi kérdések is fontos szerepet nyerhetnek a gondolattal működtetett csatolók esetében. Stephen Fairclough, a liverpooli John Moores University pszichofiziológusa úgy vélekedett a Wired magazinnak, hogy az érzelmi- és stresszállapotok felmérésével egy számítógépet könnyen poligráffá lehet alakítani, bár Birbaumer szerint az EEG-k nem mérnek igazi érzelmeket, amelyek olyan mélyen generálódnak az agyban, hogy azok felméréséhez MRI-vizsgálat szükséges. Fairclough szerint a most használt elektronikus biztonsági rendszerek megfelelői megjelennek majd a BCI-rendszerekben is, így előfordulhat majd, hogy jelszavakkal és tűzfalakkal kell védenünk elménket.
Tech
hvg.hu
2007. december. 03. 15:58
Videojáték konzollal töri a jelszavakat egy új-zélandi hacker
Tech
hvg.hu
2007. november. 09. 13:00
Agyvezérelt robot, űrvaluta, rákellenes játék, csili a sebbe
Tech
MTI
2007. szeptember. 27. 12:23
A legsikeresebb mozifilmek bevételeit is felülmúlta a Halo 3 című játék
Tech
hvg.hu
2007. október. 15. 13:00