Serkentő hatással van a letöltés a CD-vásárlásra
Megdöbbentő konklúzióval zárult a kanadai kormány által finanszírozott kutatás, amely a kanadai fájlcserélők zenehallgatási és vásárlási szokásait mérte fel. A fájlcserélő internetezők körében a letöltések ugyanis serkentő hatással vannak a CD-eladásokra, valamint nincsen közvetlen kapcsolat a letöltött zenék és az eladott CD-k száma között.
A 2006 áprilisa és júniusa között végzett kutatás nem várt konklúziókkal zárul: a P2P (peer-to-peer, fájlmegosztó) közösségben a letöltések serkentő hatással vannak a CD-eladásokra. A tanulmány szerint körülbelül egy CD-nyi (12 számnyi) tartalom letöltése 0.44 CD-nyi eladást von maga után. Emellett a kanadai népesség egészét nézve nincsen közvetlen kapcsolat sem a kanadai CD-eladások és kalózletöltések, sem pedig az ingyenes és a fizetős (az internetes zeneboltok alapjául szolgáló) letöltések száma között.
A tanulmányból kiderül, hogy a fájlmegosztókon keresztül beszerezett zeneszámok felét az emberek csak azért töltötték le, mert meg akarták hallgatni a dalokat, mielőtt megvásárolják azokat - illetve egy albumnyi zeneszámból csak 1-2 kiválasztott kedvenc érdekelte őket. Emellett a boltokban nem kapható albumokon szereplő dalok letöltésének 1%-os növekedése az eladásokban 4%-os növekedést eredményez, ami utal arra, hogy az emberek érdeklődnek aziránt a CD-tartalom iránt, amit a lemezipar különféle okokból kifolyólag nem promotál.
A felmérés egyéb érdekességeket is tartalmaz. A CD-áraknak Kanadában csak a fájlmegosztó közösségek tagjai között van visszaszorító hatása a vásárlásokban, de ilyen esetekben is csak minimális jelentőségről számolhatunk be. Azok esetében, akik internetes lemezboltokban vesznek letölthető tartalmat, nem csökken a CD-vásárlás esélye (akiknek viszont MP3-lejátszója van, azoknál sokkal kisebb esélye van egy korong megvásárlásának). A szórakoztatóipar iránt elkötelezettek (akik áldoznak DVD-kre, videojátékokra, mozi- és koncertjegyekre) szinte törvényszerűen vásárolnak a műsoros CD-ket is. Meglepő egyúttal, hogy a jövedelem nincsen statisztikailag jelentős kapcsolatban a zenevásárlásra szánt összeg mértékével.