2007. október. 25. 11:20
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2007. október. 25. 11:16
Tech
Kiugrik a kép a monitor elé
Nincs már messze az idő, amikor a monitor előtt ülve vehetjük szemügyre az interneten megrendelt árucikket. De persze nem akárhogyan, hanem térbeli képen, ráadásul meg is forgathatjuk, és minden oldalról megcsodálhatjuk.
A legújabb fejlesztésű 3D-s megjelenítők már különféle kiegészítők nélkül teszik lehetővé, hogy a valódi világba beágyazva lássuk a virtuális tárgyakat.
Jól ismert kép sokak számára: a virtuális világban „mozgó” felhasználó különös kiegészítőket, adatkesztyűt és adatszemüveget visel. Ezek a kellékek ugyanis nélkülözhetetlenek, ha be akar lépni a VR (Virtual Reality) különös dimenziójába. Ennek, pontosabban a kiegészítők viselésének azonban hamarosan vége, hiszen a Fraunhofer Intézet kutatói olyan megjelenítőket fejlesztenek, amelyeken szabad szemmel, a monitor előtt láthatók a térbeli objektumok, mi több, még el is mozdíthatók, forgathatók.
A fejlesztések kulcsszava a Mixed Reality (vegyített valóság), ami a virtuális és a valós világ elemeinek ötvözésére utal, amellyel hologramszerű képet vetítenek a felhasználó elé. Ehhez a térbeli látás közismert alapjait használják fel, nevezetesen, hogy a bal és a jobb szem egymástól kissé eltérő képet közvetít az agynak, amely ezekből alakítja ki a térhatást.
A Fraunhofer Intézet újdonságában két, egyenként 1600x1200 pixel felbontású videoprojektor vetíti az egymástól kissé eltérő képet egy speciális, 30”-os panelra. A két képet természetesen a videoprojektorokkal összekötött számítógép hozza létre. A panelen megjelenő képet a kellő távolságban ülő felhasználó úgy érzékeli, mintha kiugrott volna a megjelenítőből és a térben lebegne. A kellő távolságra azonban nemcsak a vizuális élmény miatt van szükség, hanem azért is, mivel ezúttal egyszerű kézmozdulatokkal akár el is lehet forgatni a „térben lebegő” objektumot. Nagyon fontos viszont, hogy a kéz és az objektum azonos távolságban legyen a szemtől, ugyanis az emberi szem csak így képes mindkettő élesen látni, s így tud megfelelően koncentrálni a kézre és a mozgatás tárgyára is. A Mixed Reality konfigurációt egyébként kézmozdulat-követő rendszerrel is felszerelték, ez a titka annak, hogy a felhasználó forgathatja is a virtuális képet – írja a Techline.
A cikk folytatása>
Jól ismert kép sokak számára: a virtuális világban „mozgó” felhasználó különös kiegészítőket, adatkesztyűt és adatszemüveget visel. Ezek a kellékek ugyanis nélkülözhetetlenek, ha be akar lépni a VR (Virtual Reality) különös dimenziójába. Ennek, pontosabban a kiegészítők viselésének azonban hamarosan vége, hiszen a Fraunhofer Intézet kutatói olyan megjelenítőket fejlesztenek, amelyeken szabad szemmel, a monitor előtt láthatók a térbeli objektumok, mi több, még el is mozdíthatók, forgathatók.
A fejlesztések kulcsszava a Mixed Reality (vegyített valóság), ami a virtuális és a valós világ elemeinek ötvözésére utal, amellyel hologramszerű képet vetítenek a felhasználó elé. Ehhez a térbeli látás közismert alapjait használják fel, nevezetesen, hogy a bal és a jobb szem egymástól kissé eltérő képet közvetít az agynak, amely ezekből alakítja ki a térhatást.
A látványos megoldás - Mixed Reality |
A cikk folytatása>