Elindult a Google videoreklám-szolgáltatása
A YouTube videómegosztó portálra feltöltött klipekkel bővíti reklámszolgáltató programjának kínálatát a Google.
Az amerikai informatikai óriásvállalat 1,65 milliárd dollárért (308 milliárd forint) vette meg tavaly a portált, és most nekiállt, hogy termőre fordítsa a befektetést.
Az AdSense hirdetési programhoz csatlakozott honlapüzemeltetők egyelőre mintegy száz médiavállalat – tehát nem a több százezer amatőr alkotó – YouTube-videói közül válogathatnak weboldaluk tematikája alapján. Így például egy internetes autókereskedés a motorsporttal kapcsolatos felvételeket helyezhet el a honlapján.
A szöveges hirdetések és bannerek, azaz grafikus reklámcsíkok a videólejátszó körüli keretben jelennek meg. A hirdető akkor fizet, ha a felhasználó rájuk klikkel, de ha zavarja a reklám, akár el is tüntetheti a keretből. A bevételből a felületet adó partner és a tartalomszolgáltató is részesül.
Az ötlet alapja, hogy a videók érdekesebbé tehetik az oldalt, fokozhatják a látogatók érdeklődését, ezért aztán tovább időznek az oldalon és közben reklámot is fogyasztanak. Így egyaránt jól jár a honlap üzemeltetője, a hirdető és a Google. A szolgáltatás egyelőre angol nyelven és csak az Egyesült Államokban érhető el.
„A lépés várható volt, de meglepő, hogy ilyen sokáig tartott, mire megtették” – mondta Ben Schacther, az amerikai U.S. Bancorp (USB) pénzintézet elemzője a The Daily Telegraph című brit lapnak.
A 2005 februárjában indult YouTube alig egy év alatt a legnépszerűbb videómegosztó portál lett. A Google 2006 októberében vásárolta fel. Ez volt az iparág egyik legnagyobb szabású akvizíciója, és az amerikai óriáscégre azóta erős nyomás nehezedik, hogy bizonyítsa, megérte a befektetés.
Az új szolgáltatás szerdán indult, egy nappal azután, hogy a Google-részvény ára meghaladta a 600 dolláros határt. Elemzők további emelkedést jósolnak, részben annak alapján, hogy pletykák szerint a cég 2007 elején „Gphone” néven piacra dobhatja az első Google-mobiltelefont és a mobilinternet-piacon is kamatoztathatja reklámszakmai tapasztalatait. A cég erősen függ az internetes hirdetési piactól, mivel bevételét szinte teljes egészében ez hozza.
Egyes tudósítások szerint elképzelhető, hogy a cég már novemberben bemutatja a mobiltelefonra kifejlesztett operációs rendszerét, februárban pedig megjelenhet a Google-márkájú készülék. „A Google-mobil rövid idő alatt az Apple iPhone-jához fogható részesedést szerezhet a készülékek piacán” – mondta a The Guardian című londoni lapnak Douglas Anmuth, a Lehman Brothers befektetési bank elemzője. A legújabb fejlemények alapján a Lehman 714 dollárra teszi a Google-részvény célárát, magyarul az elemzők szerint a részvény nagy valószínűséggel el fogja érni ezt az árat. Az értékpapír 2004 augusztusában került a tőzsdére 85 dolláros kibocsátási áron.