AZ IP TV új bevételforrás lehet a vezetékes telefoncégek számára
A távközlés és a média konvergenciájáról több éve zajló eszmecserét követően tavaly Kelet-Közép-Európa távközlési szolgáltatói mindenütt elindították IP TV szolgáltatásukat, és remélik, hogy az IP TV a jövőben fontos bevételforrásként és megkülönböztető márkajellemzőként segíti működésüket.
A megfelelő programkínálat a siker kulcsa © sxc.hu |
Az IDC tanulmánya szerint az IP TV életképes szolgáltatás lehet az új bevételforrásokat kereső vezetékes telefonszolgáltatók számára, és segíthet nekik ellensúlyozni a beszédcélú forgalom folyamatos hanyatlását.
„A szélessávú kapcsolaton keresztül televíziós tartalmat is kínáló távközlési szolgáltatók megnövelhetik portfoliójuk értékét” – nyilatkozta Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője, a tanulmány szerzője. „A távközlési és tartalomszolgáltatások – internet, mozi, televízió vagy IP-alapú szolgáltatások – egykapus modelljének bevezetésével ezek a vállalatok nagyobb ügyfélhűséget és stabilabb árbevételt érhetnek el.”
A piac megérett a növekedésre. Az IP TV-nek, mint új szolgáltatásnak jelenleg kicsi a részesedése a régió előfizetéses műsorszolgáltatási piacán. Az első eredmények azonban biztatóak, annak ellenére, hogy az ágazat egyelőre még csak kísérletezik a különféle szolgáltatási opciókkal és árkategóriákkal, hogy megtalálja, melyik lesz közülük a legsikeresebb. Az IDC vizsgálata szerint a távközlési szolgáltatóknak két jelentős kihívással kell megbirkózniuk, hogy talpon maradjanak a többi „pay TV” szolgáltatóval vívott versenyben: megfelelő földrajzi lefedettséget és piacképes tartalmat kell nyújtaniuk.
„A nagy lefedettségi terület ismertté teszi és stabil ügyfélkörhöz juttatja a szolgáltatót, és az elsőnek mozdulók mindenütt komoly előnnyel indulnak” – magyarázza Alic. „Az IP TV szolgáltatások elindítása, valamint az ügyfelek megszerzése és megtartása szempontjából a tartalom lehet a legkritikusabb tényező. A programkészítés, azaz az ár és az elfogadható szolgáltatáskínálat közötti egyensúly megteremtése még a rutinos kábeltévés és műholdas cégek számára is nehézséget jelent. A nézők pedig könnyen elpártolnak – megfelelő tartalomstratégia hiányában az IP TV szolgáltatók gyorsan visszaszorulhatnak a kábeltelevíziós cégek mögé a triple-play csomagok formálódó piacán.”
Az IDC arra számít, hogy a következő öt évben folyamatosan nő majd a régióban azoknak a távközlési vállalatoknak a száma, amelyek portfoliójuk részeként, különálló szolgáltatásként vagy triple-play csomagban – szélessávú internethozzáféréssel és VoIP-kommunikációval együtt – kínálják az IP TV szolgáltatásokat. Ennek eredményeképpen az IP TV hamarosan a jelenleginél jóval nagyobb mértékben fog részesedni a régió előfizetéses tévéműsor-szolgáltatási piacának összforgalmából.
Az IDC IP TV szolgáltatások Kelet-Közép-Európában: a szolgáltatáskínálat összehasonlítása és a korai trendek áttekintése című tanulmánya áttekintést ad a régió IP TV szolgáltatási piacáról. Ezenkívül összehasonlítja egymással a cseh és a horvát piac egykori állami monopóliumainak utódvállalatai, a Telefonica O2 illetve a T-Com induló IP TV kínálatát. Az itteni tapasztalatok hozzásegíthetik a térség többi piacán működő vezetékes távközlési szolgáltatókat IP TV kínálatuk sikeres bevezetéséhez.