2007. március. 22. 14:06
MTI
Utolsó frissítés: 2007. március. 22. 14:04
Tech
57 kilométeres lesz a világ leghosszabb alagútja
A mega-alagút a Zürich-Milánó útvonalat fogja jelentősen felgyorsítani; a gigantikus munka leghamarabb 2018-ra fejeződik be - olvasható a BBC News honlapján.
Míg 1990-ben 40 millió tonna volt az Alpokon átszállított áru mennyisége, 2001-ben ez már 90 millió tonnára rúgott, s a mennyiség várhatóan tovább nő. A svájciak pedig 1994-ben népszavazáson úgy döntöttek, hogy a teljes tehermennyiséget át kell terelni a vasútra. Ám mind a svájci Gotthárd-alagútban, mind a francia Mont Blanc-alagútban többször ütött ki tűz, amelynek következtében sokan vesztették életüket.
A megoldás olyan alagútsor, amelynek leghosszabb darabja 57 kilométer, és amely végig ugyanabban a tengerszint feletti 500 méteres magasságban húzódik. Ezáltal a vonatok elérhetik a 240 kilométer per órás sebességet, és a Zürich-Milánó útvonalat a jelenleg teljesített 4 óra helyett két és fél óra alatt tehetnék meg, ami azt jelenti, hogy gyorsabban juttatják célba az utast, mintha az repülne.
A gigantikus munka javában folyik: kétezer ember dolgozik az alagúton napi 24 órában, az év minden napján, miközben fejük felett az Alpok két és fél kilométer magas tömbje tornyosul. A friss levegőt és a hűtést hatalmas ventillátorok biztosítják, de íg is 30 fok körüli a hőmérséklet.
A világ leghosszabb alagútján különféle technikákkal dolgoznak: van, ahol robbantanak, másutt a világ legnagyobb alagútfúró gépe vájja a hegyet: átmérője 10 méter, és átlagban napi 40 métert halad, ami világrekord. Ha azonban nehézségek támadnak, például ha a kőzet puha, mint a vaj, csak fél métert lehet haladni naponta a fokozott omlásveszély miatt, amely ellen végig speciális acélgyűrűk behelyezésével védekeznek. Emellett folyamatosan kell építeni a járatokat, amelyeken a munkások és gépek eljutnak a helyszínre.
Eredetileg azt tervezték, hogy a vonatok megállás nélkül végigsuhannak az alagúton, de mivel Sedrun településnél a munkások helyszínre juttatásához kellett építeni egy állomást és egy 1000 méter magasba vezető liftet, s ha már ez úgyis elkészült, a jövőben is használni fogják: az állomás neve Porta Alpina (Az Alpok kapuja) lesz.
Az egész vonatszakasz létrehozásának becsült költsége 15 milliárd dollár, vagyis mintegy 2 billió 760 milliárd forintnak megfelelő összeg.
A megoldás olyan alagútsor, amelynek leghosszabb darabja 57 kilométer, és amely végig ugyanabban a tengerszint feletti 500 méteres magasságban húzódik. Ezáltal a vonatok elérhetik a 240 kilométer per órás sebességet, és a Zürich-Milánó útvonalat a jelenleg teljesített 4 óra helyett két és fél óra alatt tehetnék meg, ami azt jelenti, hogy gyorsabban juttatják célba az utast, mintha az repülne.
A gigantikus munka javában folyik: kétezer ember dolgozik az alagúton napi 24 órában, az év minden napján, miközben fejük felett az Alpok két és fél kilométer magas tömbje tornyosul. A friss levegőt és a hűtést hatalmas ventillátorok biztosítják, de íg is 30 fok körüli a hőmérséklet.
A világ leghosszabb alagútján különféle technikákkal dolgoznak: van, ahol robbantanak, másutt a világ legnagyobb alagútfúró gépe vájja a hegyet: átmérője 10 méter, és átlagban napi 40 métert halad, ami világrekord. Ha azonban nehézségek támadnak, például ha a kőzet puha, mint a vaj, csak fél métert lehet haladni naponta a fokozott omlásveszély miatt, amely ellen végig speciális acélgyűrűk behelyezésével védekeznek. Emellett folyamatosan kell építeni a járatokat, amelyeken a munkások és gépek eljutnak a helyszínre.
Eredetileg azt tervezték, hogy a vonatok megállás nélkül végigsuhannak az alagúton, de mivel Sedrun településnél a munkások helyszínre juttatásához kellett építeni egy állomást és egy 1000 méter magasba vezető liftet, s ha már ez úgyis elkészült, a jövőben is használni fogják: az állomás neve Porta Alpina (Az Alpok kapuja) lesz.
Az egész vonatszakasz létrehozásának becsült költsége 15 milliárd dollár, vagyis mintegy 2 billió 760 milliárd forintnak megfelelő összeg.
Tech
MTI
2006. december. 07. 11:50
Meddig ér a világ leghosszabb nyelve?
Tech
MTI
2007. március. 02. 14:11
Felfedezték a világ leghosszabb föld alatti folyóját
Világ
MTI
2006. augusztus. 27. 11:55