2006. január. 26. 17:10 MTI Utolsó frissítés: 2006. január. 26. 17:13 Tech

E-mail-, és mobiltelefon-függők vagyunk

Hetente akár két munkanapot is eltöltenek e-mailezéssel a számítógép használók, akiknek 75 százaléka valamilyen szinten levelezésfüggő. A maroktelefon-tulajdonosok pedig stresszt és nyugtalanságot érezhetnek, ha huzamosabb időre nélkülözniük kell a készüléket.

Az e-mailezési szokásokkal kapcsolatos kutatási eredmények az információvédelemmel foglalkozó Symantec és az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) közös sajtótájékoztatóján kerültek bejelentésre csütörtökön Budapesten. Az 1700 számítógép felhasználó körében végzett kutatás szerint az európaiak életét nagyban meghatározza az e-mail. A megkérdezettek 75 százaléka ismerte el valamilyen szintű függőségét. A kutatás, amelyet a Symantec megbízásából a Dynamic Markets cég végzett, négy jól elkülöníthető kategóriát állapított meg a felhasználók elektronikus levelezéshez való viszonyában.

A tudatosak - a megkérdezettek 49 százaléka - nem idegeskednek az e-mailjeik miatt, szigorúan csak a munkahelyükön és munkaidőben ellenőrzik levelesládájukat.

A totálisan függők - 21 százalék - kényszeresen ellenőrzik elektronikus leveleiket és pánikba esnek, ha nem férhetnek hozzájuk.

A technofóbok - 10 százalék - az e-mailt csak alapvető rendeltetése szerint és csak ritkán használják. Az elektronikus levéllel szemben a verbális kommunikációt részesítik előnyben.

A passzívak - 6 százalék - számára a levélhalmaz egy idő után teljesen átláthatatlanná válik, így a postaláda megnyitásától is rettegnek.

Konkoly Thege Szabolcs, a Symantec területi igazgatója kifejtette, a megkérdezettek több mint 40 százaléka egészségtelenül áll hozzá az elektronikus levelezéshez. Az e-mail óriási segítséget nyújthat mindennapi munka megkönnyítésében, de a felhasználóinak jobban oda kellene figyelnie, hogy mire, mennyit és miképpen használják.

A Symantec kutatása szerint a megkérdezettek 52 százaléka tölt naponta két óránál is többet levelezéssel, 15 százalék pedig napi négy óránál is többet, azaz hetente akár két munkanapnyi időt. Konkoly Thege Szabolcs elmondta, az e-mail manapság már jóval több, mint egyszerű kommunikációs eszköz. Gyakran használják naptári bejegyzések és nevek, címek, telefonszámok, események visszakeresésére is. Az e-mail mára tulajdonképpen egy naponta vezetett naplóra hasonlít leginkább, s egyáltalán nem meglepő, hogy használói erre támaszkodnak az üzleti életben.

Az elektronikus postának még a munkanapot is sikerült meghosszabbítania, az alkalmazottak 54 százaléka már a 9 órai munkakezdés előtt megnyitja postaládáját és délután 5-kor ellenőrzi utoljára.

A mobil e-mail megjelenése és elterjedése szintén nagy mértékben átalakította a munkavégzési szokásokat. A Dynamic Markets 1700 kvantitatív interjút folytatott általános alkalmazottak és olyan informatikai vezetők körében, akik felelősségkörébe a vállalat e-mail rendszere is beletartozik. Minden vizsgált vállalat 500 főnél több alkalmazottat foglalkoztat, s a legkülönbözőbb szektorokban tevékenykedik Európában, a Közel-Keleten és Afrikában.

Emberi tulajdonságokkal felruházott telefonok (Oldaltörés)

Egy szintén csütörtökön publikált brit felmérés pedig rávilágított, hogy a mobiltulajdonosok stresszt és nyugtalanságot érezhetnek, ha huzamosabb időre nélkülözniük kell a készüléket.

A megkérdezett személyek 90 százaléka közölte, hogy óránként legalább egyszer megnézi mobilját, 84 százalékuk mondta el, hogy soha nem téveszti szem elől a masinát. Ötből négy személy számára rossz érzés, ha hosszabb időn át nincs nála a készülék.

A felmérésben részt vevő személyek 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a mobil elvesztése rosszabb, mint elhagyni a pénztárcát vagy a lakáskulcsokat. Minden hetedik megkérdezett nyugtalanságot érez, ha nincs vele a maroktelefon.

"Kezdjük emberi tulajdonságokkal felruházni mobilunkat, amely sokunk számára a kapcsolat, a barátság és a figyelmesség megtestesítőjévé vált" - jelentette ki a felmérés kapcsán David Nott, a southamptoni Priory kórház orvosa, a szenvedélybetegségek szakértője.

A felmérés a TicBox.net portálon készült novemberben a Virgin Mobile telefontársaság számára, 2000 személy megkérdezésével.

Gazdaság Sztojcsev Iván 2025. január. 08. 11:41

Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma

Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.