Az amerikai oceanográfiai és atmoszféra-kutató hivatal (NOAA) műholdfelvételek segítségével követi nyomon Golf-öbölben úszó olajfolt útját. A szennyezés közel kétezer négyzetkilométeren terül el a vízen és New Orleans környékén éri el az amerikai partokat.
A NASA Terra és Aqua műholdjai által készített felvételeken jól kivehető egy vessző alakú képződmény a víz felszínén, mely tükörként veri vissza a ráeső napfényt. A közel száz kilométer széles olajfolt szürke pacaként jelenik meg a valós színképű műholdas fotókon, melynek északi része már a Mississippi deltáját is elérte.
A műholdak tudományos műszereivel további foltok is kimutathatók, melyek eltérő irányban terjedtek tovább a felrobbant fúrótoronytól. Ezeket a kisebb méretű szennyeződéseket északabbra sodorták az áramlatok így később érnek partot, de ezek a foltok is komoly károkat okozhatnak az élővilágban.
17000 hordónyi olaj ömlött a tengerbe a fúrótoronyról, valamint a tragédia helyén folyamatosan szivárog az olaj tenger mélyéről. A NOAA diszperzáns anyagokkal, valamint égetéssel próbálja semlegesíteni a vízbe jutott szennyeződést.
A BP bejelentette: minden jogos kártérítési követelést kifizet a Mexikói-öbölben történt olajszennyeződéssel kapcsolatban. Ezt az elsüllyedt olajplatformot és a mélytengeri olajkutat üzemeltető brit olajcég vezérigazgatója közölte. "Világossá tettük, hogy a jogos követeléseket megtérítjük" - jelentette ki Tony Hayward az NPR amerikai közszolgálati rádióban, hozzátéve: a kisebb összegeket azonnal kifizetik. A londoni központú vállalat vezetője hozzátette: teljes mértékben vállalják a felelősséget az olajfoltért, és megtérítik a kárelhárítási műveletek költségeit.
Hayward elmondta: cége jelenleg olyan megoldáson dolgozik a szivárgás megszüntetése végett, hogy egy hatalmas konténert helyeznének el a megsérült kút felett, amely útját állná az olaj terjedésének, s ahonnan az olajat a felszínre lehetne vezetni egy tankerbe. Azt mondta, a berendezés a hét végéig a helyére kerülhet.
A BP vezetője kifejtette: a másik lehetőség, hogy új kutat fúrnának, mintegy "megcsapolva" a felszálló régi csővezetéket a szivárgási pontok alatt. Ezáltal meg lehetne gátolni a tenger további szennyezését, mert így az olaj az ép csőben jutna a felszínre.
A brit vállalat ezenkívül továbbra is próbálkozik azzal, hogy mélytengeri robotjárművekkel megjavítsa azt a vészszelepet, amelynek az olajplatform április 20-i felrobbanása azonnal el kellett volna zárnia a kutat, de nem működött. "Senki nem érti, miért nem működött; 160 olajcég képviselőit hívtuk össze Houstonban (Texas) a feladat megoldása végett" - mondta. A CBS News hírcsatorna megállapította: legjobb esetben is még legalább egy hétig ömlik a tengerbe a kőolaj az 1500 méteres mélységben található kútból.
A BP által a kút elzárására tervezett manővert ilyen mélységben még soha nem hajtották végre. Az elképzelés szerint egy 74 tonnás, beton-fém kupolát eresztenének a kút fölé, ahonnan az olajat felpumpálnák egy szállítóhajóba. Ennek az akciónak a végrehajtásához még legalább 6-8 napra van szükség.
A CBS híradása szerint a partvidék védelme érdekében további olajterelő gátakat fektetnek a vízre, de ez az erőfeszítés egyre hiábavalóbbnak tűnik a part felé áramló olajtömeg láttán. Az olaj lefölözését végző tisztító hajók és az olaj lebomlását segítő vegyszereket szóró repülőgépek munkáját vasárnap ismét rossz időjárás, több méter magas hullámok hátráltatták.