Egy sajátos, jól működő szimbiózisnak köszönhetően egymás után három világbajnoki címet nyert a Forma-1-ben Sebastian Vettel. A vasárnappal induló új szezonban így nem meglepő: mindenki a még mindig pimaszul fiatal bajnok skalpját akarja. A hvg.hu Vettel portréja.
Sebastian Vettel a sportemberek azon kategóriájába tartozik, akit lehetetlen nem kedvelni. Minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnoka a győzelem mámorában sem mulasztja el megjegyezni, hogy egyetlen pole pozíciója sem valósulhatott volna meg a szerelői áldozatos munkája nélkül. Az a fajta ember, akinek gondja van rá, hogy iskolás gyerekeket kalauzoljon végig a Red Bull Forma–1-es garázsában, aki még mindig a kölyökkori szerelmével, Hannával jár, és aki álbajuszt ragasztva bohóckodik (igazából tiszteleg), amikor megdönti ifjúkori hőse, Nigel Mansell edzéselsőségi csúcsát.
Kevés megasztárt lehetne felsorolni az egyetemes sport történelméből, akiknek – hozzá hasonlóan -nem szállt a fejébe a dicsőség, akik nagyságuk ellenére is két lábbal a földön maradtak. Vettel az NBA kosaras legendája, Michael Jordanhez, az ökölvívó Evander Holyfieldhez, a gyorsasági motoros Giacomo Agostinihez; az autóversenyző gigászok közül pedig Mario Andrettihez és Emerson Fittipaldihoz hasonlítható.
Schumi: poszter a falon
Vettel pályafutása 1995-ig nyúlik vissza, amikor pattanásos tinédzserként, szobája falán Michael Schumacher poszterei előtt tisztelegve elkezdett gokartozni. Mármint, komolyan gokartozni, hiszen alig négyévesen már egy száguldó sámlit nyúzott, amit az apja eszkábált össze neki a garázsban. Sebastian a német Formula BMW-sorozatban kóstolt bele először az együléses versenyautók világába 2003-ban. A következő idény húsz futamából tizennyolcat megnyert, toronymagasan szerezte meg a bajnoki címet.
A Red Bull motorsport szaktanácsadója, Helmut Marko éppen a Red Bull Junior Team felállításán ügyködött, amikor a BMW akkori sportigazgatója, Gerhard Berger felhívta a figyelmét a szőke, fogszabályzós németre. „Egészen ügyes a srác, tartsd rajta a szemed!” – tanácsolta cimborájának. Szegény Markónak csak egy ép szeme van (a másikat kilőtte az előtte haladó Lotus által felvert kavics az 1973-as Francia Nagydíjon), de az épp elég éles ahhoz, hogy észrevegye a rendkívüli tehetségeket. A nürburgringi futam után felhívta a Red Bull nagyfőnökét, Dietrich Mateschitzet, és közölte vele, hogy megtalálta a jövő emberét, akire az utánpótlásprogramot építhetik.
Vettel a következő években is folyamatosan tanult, új patrónusai pedig gondoskodtak róla, hogy mindig a legjobb csapatnál kapjon helyet. Az igazán nagy sikerek azonban elkerülték – hacsak azt nem tekintjük annak, hogy 2005-ben az F3 Euroszéria legjobb újonca lett.
Kubica beurgója
Egy évvel később lecsúszott az Forma–3-as bajnoki címről Paul di Restával szemben, majd a Renault-világsorozatban próbált szerencsét, nyolc futamból egyet megnyert. Berger azonban nem feledkezett meg róla: beajánlotta a BMW Sauber F1-es csapatához, tesztpilótának. Akkoriban a tartalékosok a pénteki szabadedzéseken mutathatták meg, mit tudnak, és Vettel bámulatos gyorsasággal barátkozott össze a szokatlanul erős versenygéppel. Amikor a csapat alapembere, Robert Kubica megsérült és az orvosok pihenőre küldték, Mario Theissen csapatfőnök a heppenheimit nevezte be az Amerikai Nagydíjra.
Vettel még nem állt készen arra, hogy háromszáz kilométert versenyezzen egy 850 lóerős F1-es masinával. Amikor csak tehette, fejét a védő párnázatnak támasztotta, hogy így kímélje edzetlen nyakát az indianapolisi pálya döntött kanyarjában ható oldalerőktől. Csalt, de a saját bőrén tanulta meg, hogy a száguldó cirkuszban nem lehet sumákolni: meg kell dolgozni az eredményért.
2007 augusztusában a Red Bull „csibekeltetőjénél”, a Toro Rossónál kapott lehetőséget arra, hogy tovább csiszolja technikáját, miután az amerikai Scott Speedet egyszerűen elküldték. Az újonc csapattársa, Vitantonio Liuzzi a házon belüli edzéspárbajban még simán elkalapálta, de a pontversenyben, a kínai futamon szerzett 6 pontjának köszönhetően Vettel kerekedett felül. (Az igazsághoz azonban az i hozzátartozik, hogy hét futam alatt – három kiesés és három 10. helyen kívüli célba érkezés áll a Vettel 2007-es statisztikájában.
Jobb a B-csapat
Sebastian számára a 2008-as év hozta meg az áttörést. A Toro Rosso megmagyarázhatatlan módon jobb autót épített, mint az anyaegyesület Red Bull Racing, a német pedig a szakadó esőt kihasználva ragyogó győzelmet aratott Monzában. Több se kellett a bikásoknak: átültették az első számú csapat autójába. Második teljes szezonjában a német az utolsó futamig versenyben volt a világbajnoki címért, végül második lett Jenson Button mögött.
A Red Bullnál ekkorra állt össze az a csapat, amely a következő évek legsikeresebb alakulatává vált. A gárdát az F1 legfiatalabb csapatfőnöke, Christian Horner irányította, a versenyautót a riválisok által is zseninek tartott Adrian Newey tervezte, az aerodinamikai fejlesztésekért pedig a McLarentől leigazolt Peter Prodromou felelt. Vettelnek azonban arra is rá kellett jönnie, hogy Mark Webber személyében megkapta a mezőnyben létező legkeményebb csapattársat. És azt is hogy csak magára számíthat. Döcögős indulás és néhány szükségtelen karambol után az idény végén megmutatta, hogy fejben máris a legerősebbek közé tartozik. Az utolsó négy futamból hármat megnyerve legyőzte bajnoki riválisát, a Ferrarit hajtó Fernando Alonsót.
2011-ben a Red Bull-Renault vált mindenek mértékévé, Vettel a 19 versenyből tizenegyet megnyert és tizenöt edzéselsőséget szerzett – toronymagasan szerezte meg második világbajnoki címét. A mesterhármast 2012-ben tette teljessé, amikor egy hullámvasút-szezon szezon végén ismét nagyot hajrázva, zsinórban négy diadalt aratva győzte le Alonsót, immár másodszor.
Háromszorosan már megtérült
Dietrich Mateschitz, a Red Bull tulajdonosa három Forma–1-es világbajnoki címmel és 26 Vettel-győzelemmel akár most is nyugodtan hátradőlhetne, mert felfedezettje már rég minden egyes befektetett euróját háromszorosan térítette vissza.
Az istálló azonban a sportág második legnagyobb csapatává nőtte ki magát; 657 alkalmazottjánál csak a Ferrari foglalkoztat több embert. A főhadiszálláson, Milton Keynes-ben az elmúlt öt évben végrehajtott, nagyarányú humánerőforrás-fejlesztés Vettel sikereinek egyszerre volt előfeltétele és következménye.
Miután az F1-es istállók a konstruktőr-világbajnoki helyezéseik függvényében részesülnek a Formula One Management (FOM) közös kasszájából, sorozatban megszerzett három világbajnoki címe révén a Red Bull több mint 180 millió eurót kaszált 2010 óta. Vettel 2011 nyarán 75 millió euróért írta alá az új szerződését, amelynek értelmében 2014 végéig biztosan a bikásoknál marad. Mateschitz persze cseppet sem sajnálja tőle ezt a pénzt, a német ugyanis valóságos aranytojást tojó tyúk. Az ún. "Vettel-effektus" kiváló példája az Infiniti és az RBR tavaly decemberben megkötött szerződése, amelynek értelmében a Nissan luxus-sportmárkájának neve három évre 50 millió euróért került fel a Red Bull-Renault oldalára.
Mindenki kapott egy csekket
Vettel nemcsak napjaink legsikeresebb autóversenyzője, de egyben az egyik legkönnyebben megközelíthető ember is az F1-es depóban. Szinte mindenki szereti, de senki sem jobban, mint a Milton Keynes-i üzem dolgozói. Ez egyáltalán nem csoda, főleg, ha tudjuk, hogy a 2012-es csapat-világbajnoki cím után mindenki (a főmérnöktől a portásig, a postástól a takarítónőig) megkapta a sikerből rá eső egyéni elismerést - egy 10 ezer fontról szóló csekk formájában.
„Ha az ember jól végzi a dolgát a Red Bullnál, bónuszt kap” – erősítette meg Sebastian a tavalyi Amerikai Nagydíj után, ahol bebiztosította a gyártók vb-címét. „Nálunk mindenki ugyanazért a célért dolgozik, mindegy, hogy vezető mérnök, vagy postás. A háttérben álló emberekről könnyű megfeledkezni, pedig ők is egytől-egyig kivették a részüket a sikerekből.”
Kézilabda-Eb: a revánson túl is sok múlhat a magyar-svéd meccs végeredményén
Fontos meccset játszik este hattól a magyar női kézilabda-válogatott az Európa-bajnokságon: ha sikerül legyőznie a svéd csapatot, jó esélye van a legjobb négy közé jutni.