Amit mindenki vár: A világ legdrágább reklámjai
Nem csak a pályán, a televíziók előtt is számos rekordot megdöntött az észak-amerikai profi amerikaifutball-bajnokság (NFL) 2011-es döntője. Az idei Super Bowl ismét minden idők legnézettebb tv-műsora volt az Egyesült Államokban, s az ország történetében mindössze a harmadik olyan adás, amelyre több mint 100 millióan voltak kíváncsiak.
A magyar idő szerint hétfőn éjjel (illetve hajnalban) lejátszott mérkőzést, a közvetítő Fox tájékoztatása szerint 111 millióan kísérték figyelemmel a világ legnagyobb gazdaságában, amivel a Pittsburgh Steelers - Green Bay Packers (utóbbi győzelmével végződő) összecsapása a 2010-es nagydöntő rekordját adta át a múltnak.
Már a tavalyi Super Bowl is minden korábbi rekordot megdöntött: a 106,5 millió néző nem csak az egy évvel korábbi (az NFL történetében szintén csúcsnak számító) 98,7 milliós számnál volt majd 10 százalékkal magasabb, hanem a korábban legyőzhetetlennek vélt M.A.S.H. sorozat nézettségnél is: a koreai háború idején játszódó széria záró epizódja 1983 februárjában 106 millió amerikait ültetett le a tévék elé, s egészen tavaly február 7-éig ez volt az egyetlen olyan műsor, ami átlépte a bűvös 100 milliós határt.
Dallas jól járt
Nem sikerült ugyanakkor megdönteni a helyszíni nézettségi rekordot, hiába próbálkozott mindennel Jerry Jones a Dallas Cowboys tulajdonosa, a mérkőzésnek otthont adó komplexum megálmodója. A Cowboys Stadiumba hivatalosan ugyan csak 80 ezren férnek be, de a szervezők minden szabad helyet pótszékekkel töltöttek fel, aminek eredményeként a fizető nézők száma elérte a 103 200-at. A mindenkori helyszíni nézőcsúcs az amerikai labdarúgás történetében azonban, ennél egy hajszállal magasabb: 103 985.
Persze mindez nem jelenti, azt, hogy Dallas és környéke ne járt volna jól a Super Bowllal: becslések szerint az esemény 611 millió dolláros többletbevételt generált Észak Texasban. Mivel a jegyeknek csak 9 százalékát vették meg helyiek, a mérkőzés miatt 147 ezren utaztak be az államba, s összesen 24 ezer szállodai szobát foglaltak le a meccsre érkezők. A teljes gazdasági hatása persze ennek többszörösére rúgott, az előzetes számítások szerint a 10 milliárd dollárt is meghaladta (ami nem mellesleg duplája a Halloweenkor mért 5,8 milliárdnak).
Milliárdos üzlet a közvetítőnek
Bár végleges adatokat egyelőre nem közöltek, nagyon úgy fest, hogy a rekordnézettség ezúttal is rekord bevétellel társult. Persze mindez nem nagy meglepetés, hiszen a tavalyi stagnálás után az idén ismét emelkedett a Super Bowl alatti hirdetések ára: az egy évvel korábbi 2,97 millió dollár után most a 3 milliónál is többet kértek egy félperces spotért (ez másodpercenként 100 ezer dollárt, azaz majd 20 millió forintot jelent). A mérkőzést az idén közvetítő Fox (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS felváltva tűzi műsorra a Super Bowlt) a Super Bowl után egy nappal arról számolt be, hogy a vasárnap a vállalat történetének legnagyobb bevételét hozó napja volt.
A hatalmas érdeklődést látva nem meglepő, hogy ma már a reklámok is a Super Bowl showhoz tartoznak, egyes felmérések szerint a nézők negyede főleg a hirdetések miatt kapcsol a közvetítésre. Az idén a tavalyihoz hasonlóan 73 spotot értékesítettek, többségük (62) 30 másodperces hirdetés volt, de akadt nyolc egyperces, és egy kétperces reklám is.
A teljes cikk a legsikeresebb reklámokkal az Ecoline oldalán olvasható
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.