Tizennégy mérges darázs 300 milliárdért. A mi Gripenünk
Rossz csillagzat alatt született a magyar Gripen-ügylet, ám a lehetőségekhez képest jó döntés született, amelyre a politika adta ugyan ki az ukázt, de az eredmény katonai szempontból is elfogadható. Ma korrupciós gyanú lengi körül az ügyletet, bizonyíték azonban egyelőre semmire sincs. Csak egyrészt–másrészt típusú állítások fogalmazhatók meg a magyar Gripen-projektről.
Gripen a kifutón. Kis darázs © Dudás Szabolcs |
Valahogy így kezdődött az a máig tartó történet, amelynek egyes jelenetei időközönként a nyilvánosság előtt zajlanak. Kern Tamás, a Pécsi Tudományegyetem kutatója a Kommentár című folyóirat legfrissebb számában dolgozta fel a Gripen-szagát. A projektnek számos gyengeségét bemutatja. Vegyük mi is sorra ezeket!
NATO-kompatibilitás. A Gripeneket nemcsak a hazai légtér védelmére vásároltuk, hanem a közös NATO-missziókban való részvételre is. Kern szerint azonban a NATO ódzkodik majd felajánlásunkat igénybe venni, mert bizalmatlan az eddig még a NATO-tagállamok egyikében sem hadrendbe állított Gripenekkel szemben. Csakhogy a szerző maga is elismeri, hogy a Gripenek „NATO-kompatibilisek”. Egyébként sem igazán a típus számít, a Lockheed-gyártotta F-16-osok és F-18-asok mellett a francia Mirage, Rafale vagy éppen európai összefogással gyártott Eurofighter 2000 is ellát NATO-feladatokat. Az igaz, hogy a Gripen eddig még nem volt „élesben” kipróbálva, de eddig egy brit katapult-meghibásodáson kívül más gondról nem tudni. Szentesi György védelmi szakértő szerint például a Gripen – elsősorban aerodinamikáját, számítástechnikáját, üzemben tartását tekintve – korszerűbb sugárhajtású vadászgép az F-16-osnál.
Túlvállalás. A 14 darab „magyar” Gripenből várhatóan 2010 őszén négyet felajánlunk a NATO-nak, tehát igencsak valószínű, hogy a tervezett 2010-hez képest csak 2011-ben vagy 2012-ben állhatnak majd a szövetség rendelkezésére. A gépek külföldi bevetését már az kétségessé teszi, hogy a magyar félnek kellene biztosítania a hozzá tartozó logisztikai rendszert, márpedig erre ma Magyarország képtelen. Ráadásul a pilótáknak nem lesz elég repült órájuk, a légi utántöltést sem gyakorolhatják. A NATO megelégedne a szárazföldi „expedíciós képességek fejlesztésével” – állítja Kern. Meglehet. De hol nyíltan, hol burkoltan a NATO (katonai) vezetése időnként szóvá teszi az „új tagállamok” visszafogottságát a közös ügyekben való részvételben. Ebben a helyzetben akár még jól is jöhet egy efféle felajánlás.
Túlköltés. A 2001-es első ügylet, majd az azt módosító 2003-as második mintegy háromszáz milliárd forint költséget jelent az államkasszának. A Medgyessy-kormány szerződésmódosítása 2016-ig tolta ki a teljesítést, bérlet helyett a gépek magyar tulajdonba kerülnek, a törlesztő „lízingrészletek” arányosabbak lettek (korábban az első három évben kellett volna a díj felét kifizetni), viszont a pótmegrendeléssel (légi utántöltés, fegyverzetkorszerűsítés) jelentősen nőttek a költségek. Ahogy ez már kis hazánkban lenni szokott, az első kontraktus az akkor ellenzékben lévő MSZP-nek, a második a most ellenzéki Fidesznek nem smakkol. Mindkét párt sokallja a költségeket és felesleges költésről beszél. Csakhogy a nemzetközi piacon a magyar Gripen-ügylet nem számít feltűnően zsíros biznisznek. Különösen úgy, hogy a beszerzést a svéd fél „levásárlási programmal” ellentételezi (a sokat emlegetett bűvszó az offset). Az Electrolux jászberényi és nyíregyházi beruházásai például – legalábbis részben – a Gripen-ügyletnek köszönhetőek. Ezzel együtt a 210 milliárd körüli repülőgép-beszerzés, illetve a hozzá kapcsolódó 80–90 milliárdos egyéb járulékos költségek (fegyverek, pilótaképzés, infrastruktúra) rendesen hazavágták a magyar büdzsét. Mert hiába az egyenletes részletfizetés, ha az európai költségvetési szabályok előírták, hogy a költségeket 2006-ban és tavaly kellett elszámolni. A kiadás mértékére mi sem jellemzőbb, mint hogy meghaladja az éves honvédelmi kiadásunkat. Kernnek abban biztosan igaza van, hogy ez tíz évre lehetetlenné teszi a Magyar Honvédség egyéb haditechnikai fejlesztéseit. Viszont úgy tudni, a magyar védelmi szakma (a katonai szakértők és a vezérkar) nem ellenezte túlságosan, sőt, szinte egyetemlegesen támogatta a beszerzést.
Politikai döntés született. Védelmi szakértők szerint politikai döntés született. De vajon születhetett-e más? Ha elfogadjuk, hogy a demokráciában a hadsereg civil kontroll (kormány, parlament, államfő) alatt áll, nem kell csodálkozni a beszerzési verdikt természetén. Ráadásul mindkét erős alternatíva (F-16 kontra Gripen) mellé számos érv felsorakoztatható. Érdekek, elfogultságok, szakmai rögeszmék persze mindkét oldalon tetten érhetők, de semmivel sem könnyebb „objektívan” dönteni a vadászgépek között, mint, mondjuk, a személyautó-piacon. Minőségi áruból mindkét területen hatalmas a túlkínálat. Az egyik kormány (legalábbis annak nemzetbiztonsági kabinetje) – vállalva döntése politikai kockázatát – 2001-ben az egyik lehetőség mellett tette le a garast. Két évvel később pedig a másik kormány kedvezőbb feltételeket akart elérni. Más kérdés, hogy helyesen tették-e a dolgukat, de dőreség számon kérni rajtuk döntésük politikai jellegét.
Alakulhatott volna persze másképpen is. Kern cikkéből is kiderül, hogy nemcsak az Orbán-kormány és a Fidesz (lásd még a fideszes „szenátorok” kínos lobbizását a Lockheed egyik vezetőjének budapesti nagyköveti kinevezéséért) változtatta meg eredeti álláspontját, de a szocialisták is, igaz, ők nem hónapok, hanem évek alatt. 1996–1997-ben a Horn-kormánynál még a Gripen tűnt befutónak. Ehhez képest a 2002-ben hatalomra kerülő Medgyessy Péter már arról tárgyalt svéd kollégájával, hogyan csinálhatná vissza az egy évvel korábban kötött üzletet. A stockholmi kormányfő azonban közölte, ő ebben nem illetékes. A szerződéstől való elállás állítólag hatvanmilliárdot kóstált volna, ami szép summa a nagy semmiért.
Lamentálhatunk azon is, hogy a pártok időről időre felmelegítik a Gripen-szerződéskötés és -módosítás anomáliáit, és „önös” politikai érdekeiket érvényesítik. Már ha tudják, de ez sem annyira egyszerű. Így nem hozott például se szenzációit, se megnyugvást a Vadai Ágnes elnökölte kormánybizottság jelentése, legalábbis nyílt jelentése sem. Ahogy kutyakomédiába fordult a projekt viselt dolgait vizsgáló parlamenti bizottságnak már a létrehozási kísérlete is. Csakhogy ez másutt sincs másképpen. Ausztriában például, ahol sokáig a Gripen számított az udvari beszállítónak, a konzervatív kormány váratlanul az Eurofightert választotta. Mire az akkor ellenzékben lévő szociáldemokraták a döntés felülvizsgálását követelték, ám kormányra kerülve (igaz, a néppárti kényszerházasságban vergődve) az SPÖ egyelőre nem tud szerződést bontani. Éppen azért hajt nagy erőkkel a korrupció bizonyítására, hogy fizetés nélkül hátrálhasson ki az üzletből.
A hazai sajtóban viszonylag kevés szó esik a nemzetközi összefüggésekről. Pedig azok sem másodlagosak. A friss NATO-tagállamokat a régi, fejlett hadiiparral rendelkező régiek az ezredforduló táján azzal fűtötték, hogy mindenképpen vásároljanak új vadászgépeket, mert az egykori szovjet MIG-gépek elavultak és alkatrészellátásuk nincs megoldva. Ezekből annyi biztosan igaz volt, hogy a koszovói beavatkozás miatt hűvösre fordult az orosz–nyugati viszony, ami legalábbis kétségessé tette a tervezhető hadiipari együttműködést. De a nyugati szirénhangok mögött nem nehéz felismerni a gyakran állami tulajdonú, piacéhes hadiipar lobbijainak érdekeit. Pedig a NATO európai haderőinél háromezer harcászati vadászgép áll szolgálatban, amiből ezer felesleges – emlékeztet Kern. A nyugati kormányok nem voltak szívbajosak, és nyíltan lobbiztak „termékeik” mellett. Napirenden voltak az amerikai, brit, svéd, francia stb. megkeresések. Amit persze az 1999-es NATO-csatlakozásig el lehetett hárítani költségvetési indokokkal, de később, amikor ráadásul figyelemreméltó lett a gazdasági növekedés, egyre nehezebb lehetett.
A nemzeti katonai stratégia hiánya. Kern szerint a magyar kormányok elsősorban azért döntöttek hibásan, mert „a politikai osztály a rendszerváltás után képtelennek bizonyult az együttgondolkodásra, a szakmai alapon nyugvó stratégiai döntések meghozatalára”. Mi nem vagyunk benne biztosak, hogy valamiféle nemzeti katonai stratégia – amelynek már kész az első nyilvános munkaanyaga – vagy valamiféle sokpárti megállapodás, kétharmados törvény vagy „védelempolitikai szakmázás” képes lenne az országot megóvni a hülye döntésektől. Ennek egyetlen garanciája lehetne: a nyilvánosság. Amire azonban jelenleg semmi esély, mert a legtöbb „főszabály”, törvényi rendelkezés nemzetbiztonsági vagy honvédelmi „érdekből” jogszerűen áthágható. A fegyverkereskedelmet, még a legálisat is, sajnos, világszerte körüllengi a titkolózás, így a külső szemlélő előtt többnyire rejtve marad, ami a maroknyi bennfentesnek értelmezhetővé teszi a megmagyarázhatatlan ügyleteket.
Ilyen lehetséges magyarázat a korrupció. Ezzel Kern Tamás nem igazán foglalkozik. Nem is csoda. Mert még a felderítésére hivatott intézmények is tehetetlenek. A Gripen gyártó cége résztulajdonosának, a brit BAE-nak a viselt dolgairól a világsajtó is írt, a svéd államügyész Prágában és Budapesten vizsgálódott, bizonytalan CIA-forrásokra hivatkozva a New York Times lepénzelt magyar pártokról cikkezett. A viszonyokról tanúskodik, hogy akár egy nagyoperettben is szerepet kaphatna a nyugat-magyarországi birtokán döntéshozókkal fácánozgató gróf, Alfons Mensdorff-Pouilly, de ő inkább fegyvercégeknek lobbizik; tevékenységét mostanában parlamenti vizsgálóbizottság és az ügyészség is megpróbálja értelmezni. Meglepne minket, ha sikerülne nekik.
Utólag hajlamosak vagyunk azt hinni, egyáltalán nem szorulunk rá a Gripenekre. Az is igaz, hogy a honvédelmi beruházások elsősorban a védelmi képességet erősítik. Nem olyan nagy baj, ha az efféle eszközöket rozsda marja és nem golyó lyuggatja. Ma már biztosan adottságként kell elfogadnunk a 14 korszerű vadászgépet, amely magas technológiát és – közvetve – beruházást hozott az országba. S ha már nem a szlovén utat választottuk, vagyis nem egy másik ország (náluk Olaszország) légiereje biztosítja légterünk védelmét, jó lenne legalább kiegyezni a környező NATO-tagállamokkal, és lemondani légterünk mindenáron való sérthetetlenségéről: működjünk együtt velük ésszerűen és költséghatékonyan. Meglepő lenne, ha így történne. Ha nem így lesz, az már biztosan nem a Gripen hibája.