Száz évvel ezelőtt, 1911 nyarán indult meg a villamosközlekedés Nyíregyházán, majd 1969-ben megszüntették a járatokat, mert akkor 1 forint 50 fillérbe került egy liter gázolaj, így az olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokra bízták a helyi személyszállítást.
1909-ben a város kérésére döntött a hajdani Nyíregyháza-vidéki Kisvasutak Rt. a villamosközlekedés kialakításáról. A szabolcsi megyeszékhelyen akkoriban már volt kisvasúti pálya, 1905-től a városon át közlekedtek a keskeny nyomtávú szerelvények a Nyíregyháza - Balsa - Dombrád útvonalon.
Mivel sínek voltak, kézenfekvő volt, hogy a pálya felett kialakítsák az elektromos áramot adó felső vezetéket a villamosok közlekedéséhez. A munkálatok befejezése után az első kocsi 1911. augusztus 7-én haladt végig a nyíregyházi kisvasúti pályán.
A villamosok a Huszár utcától a városhoz tartozó üdülőhelyig, Sóstógyógyfürdőig szállították az utazókat. A sárga-fekete kocsik az egykori huszárlaktanya közelében lévő MÁV-bérház mellől indultak, érintették a vasútállomást, majd elhaladtak a városháza előtti Kossuth téren, a vármegyeháza szomszédságában álló kis állomásig. Onnan a Kossuth és a Sóstói úton, illetve a Sóstói-erdő át - ahogy akkor hívták - Sóstófürdőig tartott az út.
A villamosközlekedést folyamatosan fejlesztették a nyírségi nagyvárosban, és 1968-ban már 4 millió 300 ezer utast szállítottak a kocsik – mondta Hudivók Róbert, a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör tagja.
Hiába volt azonban a nagy utasforgalom, az olcsó üzemanyag miatt akkoriban erőltetett motorizáció a nyíregyházi villamosközlekedés végét jelentette. Az utolsó kocsi 1969. május 31-én gördült végig a városon.
Az azóta eltelt 42 év alatt a nyíregyháziak számtalanszor visszasírták a villamost, sokszor felvetődött újraindítása, de a pályaépítés jelentős költségei rendre meghiúsítják az álmokat.
Nyíregyházán az utókornak is megőrizték az egyik villamoskocsit, amit felújítva, eredeti alkatrészeivel együtt állítottak ki a belvárosban – derül ki a villamosok.hu-n található beszámolóból.
Budapest, Debrecen, Miskolc és Szeged mellett még négy vidéki városban, Sopronban, Nyíregyházán, Pécsett és Szombathelyen is járt valaha villamos Magyarországon. Sopronban korán, a 20-as években felszámolták az üzemet, Pécsett 1960-ban, Nyíregyházán pedig 1969-ben állították le a kocsikat. Szombathelyen 1974. augusztus 20-án búcsúzott a villamos. Nemrég a YouTube-on páratlan felvétel jelent meg a szombathelyi tuja utolsó napjáról.
Debrecen is nosztalgiázik
Ötven éve kezdték el gyártani Budapesten az FVV típusú villamosokat, amelyekből több ma is közlekedik a vidéki városokban. A debreceni 492-es pályaszámú modell pénteken indult "búcsúkörére", később fővárosi nosztalgiajáratként működik majd ugyanis.
A 492-es "sárga villamost" 1964. december 23-án állították forgalomba Budapesten, ahol 1983-ig futott, majd a következő évtől a cívisváros utasait szállította. Az ötvenéves modellek 1963-tól kerültek Budapest és Debrecen mellett Szegedre és Miskolcra. A hajdúsági város vidéki főműhellyé lépett elő, miután a vidéki villamosok szervizelését és karbantartását a Debreceni Közlekedési Vállalat Salétrom utcai telephelyén végezték.
Debrecenben 1968-tól kezdve gyártották is az FVV-ket: 1978-ig 72 darab készült belőlük, ezek a három említett vidéki megyeszékhelyen futottak. Ezek többsége a ma is használatos tízajtós modell, de öt- és hatajtós járműből is készült néhány.
Ebből a modellből még hat darab van a DKV állományában, de a 2-es villamos vonalára a városba kerülő új villamosok az utolsókat is kiszorítják majd.