2007. augusztus. 07. 00:00 travelline.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 02. 15:14 Plázs

Utazni fillérekért?

A megkérdezett utazásszervezők egyértelműen azt a választ adták, hogy őket nem...

A megkérdezett utazásszervezők egyértelműen azt a választ adták, hogy őket nem aggasztja ez a jelenség. Az online foglalás előnyével a magyar utazási irodák többsége is él, tehát az utazóknak lehetősége van interneten keresztül lekötni utazásaikat.

Egyre többen beszélnek ma már nyelveket, megnőtt a fapados repülőjáratok aránya, és az interneten sok mindent el lehet intézni. Ezek a dolgok azt eredményezik, hogy egyre kevesebb szükség van az utazási irodákra a hagyományos értelemben. Éppen azért az a menekülési útvonalunk, hogy egyre inkább olyan programokat kínáljunk, amiket egy átlagember nehezen tud otthonról megszervezni, vagy kell a tapasztalt vezető - nyilatkozta kérdésünkre Serfőző Zoltán, a Baraka Utazási Iroda képviseletében.

Bánki Márton, a Vista Utazási Irodák Kft. marketing igazgatója szerint megnőtt az utóbbi időben annak a jelentősége, hogy az utazási irodák többletszolgáltatást adjanak utasaiknak az internethez képest. Amit az internet nagyon korlátozottan tud csak megadni, az a személyes tanácsadás, és mi, ezzel tudunk kiemelkedni irodáinkban.

A Fehérvár Travel ügyvezetője, Ribi Péter sem tart attól, hogy az online foglalások kiszorítanák irodájukat a piacról. Utasaik jó része évek óta kitart útjaik mellett, és általában igénybe veszi az iroda dolgozóinak személyes tanácsadási szolgáltatását. Ez nem véletlen, hiszen a velük utazók zöme az idősebb korosztályból kerül ki, és nekik még idegen az internet használata. Természetesen a Fehérvár Travel is értékesíti útjait online foglalási rendszeren keresztül, de az ezúton jelentkezők aránya, habár az elmúlt években itt is növekedés volt tapasztalható, nem éri el a 10 százalékot sem.

A hazai piacot is évek óta a túlkínálat jellemzi, ezért számtalan iroda kénytelen akciós áron kínálni meg be nem telt, el nem adott útjait. Ez a jelenség a jövőben várhatóan erősödni fog, hiszen egyre nő a kínálat, de csökken hazánkban a vásárlóerő. Azonban az még nem jellemző, hogy az utazásszervezők önköltségi ár alatt legyenek kénytelenek útjaikat értékesíteni. A hazai piacon az utazási szolgáltatást közvetlenül kínáló cégek forgalma még nem annyira erős, mint külföldön. A Malév például havi 1 milliárd forint árbevételt realizál weboldalán keresztül, ami az össz árbevételének kb. 10%-a. A nyugat-európai légitársaságoknál ez az arány sokkal magasabb, akár a 90%-ot is meghaladhatja.

Több iroda még mindig tartózkodik attól, hogy last minute áron adja útjait, ugyanis sok utazó erre várva utolsó pillanatig halogatta foglalását. A nagyobb irodák inkább lenyelik az ebből származó veszteséget, kisebb létszámmal indítják el csoportjaikat. Azt mondják, hogy még mindig jobb, ha egy út nincs teljesen feltöltve, mintha teljes létszámot indítanak félárat fizető utasokkal.


Még nem tudja hol nyaral? Licitáljon!