A könyveladási adatokat vizsgáló Nielsen Book legutóbbi felmérése szerint ma első sorban a Harry Potteren szocializálódott, fiatal nőkből álló olvasóréteg befolyásolja a könyvpiacot.
A könyvpiac vizsgálatára szakosodott vállalat, a Nielsen Book szerint a legtöbb könyvet ma az Y generációhoz tartozó nőknek lehet eladni, akik nagyjából egyidősek Harry Potterrel, vagyis akkor voltak tizenévesek, amikor a varázslótanonc kalandjait elmesélő saga megjelent.
A könyveladási mutatók alapján ők azonban már bőven kinőttek a mese- és a varázsvilágból: főként a keményebb műfajokért, a thrillerekért (ezen belül is a pszichothrillerekért) és a krimiként rajonganak. Az aktuális kedvenc Paula Hawkins A lány a vonaton című regénye. Az összes piacra kerülő pszichothriller 67 százalékát 25 és 34 év közötti nők vásárolták a brit könyvpiacon, A lány a vonaton vásárlóinak 60 százaléka ebből a korcsoportból kikerülő nő. (A 25 és 34 év közötti férfiak mindössze 17 százaléka vásárolta meg Hawkins könyvét.)
Az Y generáció hölgy tagjainak másik favoritja Az éhezők viadala-sorozat, de A beavatott-trilógiát is hatalmas lelkesedéssel olvassák. A Nielsen Book szerint mindezek fogyasztása közben felnőtt színezők pingálásával lazítanak. A színezés iránt feltámadt szenvedély 160 százalékkal lendítette fel a kézműves könyvek piacát a briteknél. A felmérési adatok azt mutatják, hogy tízből hét kifestőt nőknek adnak el, a teljes vásárlókör 31 százaléka pedig az Y generációból kerül ki. A Harry Potter-színezőből például kilenc hét alatt több mint 263 ezer példány fogyott a brit könyvpiacon.
A felmérésben szintén érdekes adat, hogy ez a generáció már kevésbé bizalmatlan a magánkiadású könyvekkel szemben: minden ötödik általuk vásárolt e-könyv magánkiadás: ez az arány sokkal magasabb, mint az egyéb korcsoportoknál. (Bár az a kutatásból nem derült ki, de a trend hátterében valószínűleg a Szürke-trilógia sikere áll, ami eleinte szintén magánkiadású e-könyvben jelent meg.)
Persze van, ami nem változik: a fogyókúrás témájú és életmód tematikájú könyvek töretlen népszerűségnek örvendenek. Az egészségről és fogyókúráról szóló kiadványok közel 70 százalékát még mindig a nők vásárolják, az eladásokban itt is a 25-34 év közöttiek dominálnak. Bár a színezőkönyvek még ennél is népszerűbben az utóbbi időben.
A Nielsen Book szerint tehát különösen fontos, hogy egy könyv a megfelelő módon jusson el ezekhez a nőkhöz, mert a vásárlóerejük a következő években egyre nő.