Plázs hvg.hu 2016. március. 23. 10:00

Ma leginkább az Y generáció olvas: imádják a krimiket, a thrillereket és a színezőket

A könyveladási adatokat vizsgáló Nielsen Book legutóbbi felmérése szerint ma első sorban a Harry Potteren szocializálódott, fiatal nőkből álló olvasóréteg befolyásolja a könyvpiacot.

A könyvpiac vizsgálatára szakosodott vállalat, a Nielsen Book szerint a legtöbb könyvet ma az Y generációhoz tartozó nőknek lehet eladni, akik nagyjából egyidősek Harry Potterrel, vagyis akkor voltak tizenévesek, amikor a varázslótanonc kalandjait elmesélő saga megjelent.

A könyveladási mutatók alapján ők azonban már bőven kinőttek a mese- és a varázsvilágból: főként a keményebb műfajokért, a thrillerekért (ezen belül is a pszichothrillerekért) és a krimiként rajonganak. Az aktuális kedvenc Paula Hawkins A lány a vonaton című regénye. Az összes piacra kerülő pszichothriller 67 százalékát 25 és 34 év közötti nők vásárolták a brit könyvpiacon, A lány a vonaton vásárlóinak 60 százaléka ebből a korcsoportból kikerülő nő. (A 25 és 34 év közötti férfiak mindössze 17 százaléka vásárolta meg Hawkins könyvét.)

Az Y generáció hölgy tagjainak másik favoritja Az éhezők viadala-sorozat, de A beavatott-trilógiát is hatalmas lelkesedéssel olvassák. A Nielsen Book szerint mindezek fogyasztása közben felnőtt színezők pingálásával lazítanak. A színezés iránt feltámadt szenvedély 160 százalékkal lendítette fel a kézműves könyvek piacát a briteknél. A felmérési adatok azt mutatják, hogy tízből hét kifestőt nőknek adnak el, a teljes vásárlókör 31 százaléka pedig az Y generációból kerül ki. A Harry Potter-színezőből például kilenc hét alatt több mint 263 ezer példány fogyott a brit könyvpiacon.

A felmérésben szintén érdekes adat, hogy ez a generáció már kevésbé bizalmatlan a magánkiadású könyvekkel szemben: minden ötödik általuk vásárolt e-könyv magánkiadás: ez az arány sokkal magasabb, mint az egyéb korcsoportoknál. (Bár az a kutatásból nem derült ki, de a trend hátterében valószínűleg a Szürke-trilógia sikere áll, ami eleinte szintén magánkiadású e-könyvben jelent meg.)

Persze van, ami nem változik: a fogyókúrás témájú és életmód tematikájú könyvek töretlen népszerűségnek örvendenek. Az egészségről és fogyókúráról szóló kiadványok közel 70 százalékát még mindig a nők vásárolják, az eladásokban itt is a 25-34 év közöttiek dominálnak. Bár a színezőkönyvek még ennél is népszerűbben az utóbbi időben.

A Nielsen Book szerint tehát különösen fontos, hogy egy könyv a megfelelő módon jusson el ezekhez a nőkhöz, mert a vásárlóerejük a következő években egyre nő.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.