Plázs hvg.hu 2015. szeptember. 08. 12:29

Dehogy tilos a mobilhasználat a tanórán – muszáj elővenni

Mérhető-e, ami láthatatlan? Mennyi a gravitációs gyorsulás értéke a tanteremben? Miből lesz a szivárvány? Egy új fejlesztésű programmal a diákok fizikaórán, akár a mobiljukkal hadonászva is rájöhetnek a válaszokra.

“Az információs korban a gyerekeknek nem lehet úgy fizikát tanítani, mint 100 évvel ezelőtt. A diákok ma már sok információt dolgoznak fel, megnőtt a képi anyagok jelentősége, bár sok dologra tudnak koncentrálni, de csak rövid ideig. Egyre fontosabb az aktivitás és az azonnali visszajelzés” – véli Mészáros László, a BKF Kommunikációs Alapítvány kuratóriumának elnöke, a GEOMATECH projekt vezetője.

Korábban már írtunk az e projekt keretében kidolgozott matektanító programról, most a természettudományokra fókuszáltak a fejlesztők. Elkészültek, és a technológiai tesztek függvényében hamarosan bárki számára elérhetőek lesznek a GEOMATECH oldalán azok a mobileszközökkel is elvégezhető kísérletek, amelyek az okostelefonok érzékelőit hívják segítségül. Ezeken keresztül szemléltetik majd a fizika törvényszerűségeit.

Túry Gergely

A mobiltelefonok ma már olyan mérési eszközökként használhatóak, amelyek az oktatást is nagyban segítik. A GEOMATECH program keretében összekapcsolhatják a gyerekek és a tanárok a mobiltelefont a számítógépekkel, a GeoGebra program segítségével feldolgozzák a jeleket és a könnyű megértés biztosítása érdekében grafikusan is ábrázolhatják is az eredményeket.

Amikor például a diákok a mobilt a kezükben mozgatják, akkor a számítógép megjeleníti az mobil érzékelő által küldött jeleket. Így például rögtön érthetővé válik, hogyan változik az erő, amely adott esetben a telefonra hat. A látványos mobil kísérletezéssel nem telik el a tanóra fele, és a tapasztalat azonnal segít a megértésben is.

Igaz, ehhez az kell, hogy ne tiltsa kategorikusan az iskolai házirend a mobiltelefonok használatát a tanórákon.