Plázs hvg.hu 2015. július. 03. 17:55

Mit árul el a személyiségünkről a Facebook?

Ahányan vagyunk, annyifélét posztolunk a legnagyobb közösségi oldalon. Ugye önnek is van olyan ismerőse, aki elárasztja az üzenőfalát a gyerekeiről, illetve a kutyáiról készült fotóival? Mellettük ott vannak az állandóan kifakadó ismerőseink, akiket éppen az időjárás, a forgalom vagy a kollégák idegesítenek, és persze a cuki állatos videókat posztolókról sem szabad megfeledkezni. Egy friss kutatás megmutatta, Facebook-posztjaink alapján milyen személyiségek vagyunk.

Egy friss kutatás megvizsgálta, milyen személyiségtípusok rajzolódnak ki a Facebookon posztolt tartalmak alapján. Az 555 Facebook felhasználó részvételével készült kutatásban megosztásaikból és hozzászólásaikból kiindulva brit pszichológusok 5 személyiségtípusba sorolták az embereket. Ha most végignéz a Facebook-üzenőfalán, eldöntheti, ön melyik csoportba tartozik.

A személyiségtípusokat az alapján állították föl, hogy a leggyakoribb 20 Facebookon megosztott tartalom közül ki mennyit és milyen rendszerességgel posztolt. A kategóriák meghatározásában figyelték például a politikai, a tudományos és a kulturális hírek gyakoriságát, az étrenddel és a sportteljesítménnyel kapcsolatos állapotfrissítéseket, a személyes és utazással kapcsolatos fotók előfordulását, a magánéletről és a párkapcsolatról megosztott információkat, a versek, a dalok és az idézetek sűrűségét.

A pszichológusok mindemellett arról is megkérdezték a kutatás résztvevőit, hogy miért használják a Facebookot. Azért, mert figyelemre vágynak, az önkifejezés, illetve a kapcsolattartás eszköze számukra, vagy információforrásként fogják föl? A kérdések között szerepelt az is, hogy általában mennyi lájk és komment érkezik egy-egy posztjuk alá, és milyen gyakorisággal használják a legnagyobb közösségi hálót. A személyiségtípusok meghatározásához a kutatók figyelembe vették a kort, a nemet, és azt is, hogy ki milyen gyakran posztolt, továbbá mennyi ismerőse, követője van.

W3bsecurity

1. A barátságos együttműködő

Közvetlen, melegszívű, szimpatikus, aki általában elég jól kijön mindenkivel, de viszonylag keveset posztol a kapcsolatairól és arról, hogy mit csinál a hétköznapokon. A kommentekben nem kötekedik senkivel, sokat lájkol, hozzászólásai pozitívak. Senkit sem idegesít, szívesen cseveg, kellemes társaság a közösségi oldalon.

2. A lelkiismeretes

Facebook-profilja alapján összeszedett és praktikus. A gyerekeiről posztol a legtöbbet, de a kutatások kimutatták, hogy ezt leginkább kötelességtudatból teszik. A tanulmány készítői azt is felvetették, hogy a versenyszellem motiválja, hiszen azt akarja megmutatni, hogy milyen lelkiismeretes szülő.

3. Az extrovertált

Szociális, bátor, kommunikatív. Ő teszi ki a legtöbb posztot a hétköznapjaikról és az ahhoz kapcsolódó tevékenységekről. A Facebookot elsősorban a kapcsolattartás eszközeként értelmezi.

4. A nyitott

Intellektuális, kreatív, elmélyült. Leginkább széles körű intellektuális érdeklődésének megfelelő cikkekkel, hírekkel és interjúkkal árasztja el Facebook-ismerőseit. A Facebookot leginkább információszerzés- és megosztás céljából használja.

5. A neurotikus

Ideges, féltékeny, szeszélyes. A Facebooktól a visszajelzést és a megerősítést várja, bármit oszt meg. Az alacsonyabb önbecsüléssel rendelkezők nagy valószínűség szerint fognak a partnerükkel közös képet feltölteni. A nárcisztikusak leginkább az eredményeikről és a sikereikről írnak, annak reményében, hogy áradni fognak felé a pozitív visszajelzések. Ők azok, akik minden futás után ki fogják posztolni a megtett kilométerek számát egy szelfi társaságában.

Twitter / @KimKardashian

Persze a tudósok figyelmeztetnek, a legtöbb Facebook-felhasználó nem sorolható be tisztán egyetlen kategóriába. A kutatás arra is rávilágított, hogy viszonylag gyakori, ha valaki egyszerre tartozik a extrovertált és az intellektuális kategóriába. Kik kapják a legtöbb lájkot és kommentet? A nárcisztikusok, főleg akkor, amikor az eredményeikről számolnak be a közösségi oldalon. Mindezek ellenére a kutatás azt is kimutatta, hogy a nárcisztikusok kedvelték a legkevésbé a Facebookot. Náluk már csak a gyerekeik eredményeivel büszkélkedők kaptak több lájkot, illetve a magánélet kiemelkedő eseményei, mint egy eljegyzés, egy jubileumi évforduló, vagy a gyermek születése. Ki kapta a legkevesebb lájkot? Az intellektuális típusba tartozók, és az ő tudományos, politikai cikkeket tartalmazó posztjaik.