Plázs travelline.hu 2010. szeptember. 10. 09:06

Közösségi oldalakon és mobilokon cserkésznek be az utazási cégek

Azt nem tudni, hogy a tyúk vagy a tojás volt előbb, de tény, hogy az olyan közösségi oldalak, mint a Twitter vagy a...

Azt nem tudni, hogy a tyúk vagy a tojás volt előbb, de tény, hogy az olyan közösségi oldalak, mint a Twitter vagy a Facebook ma már szerves részeit képezik a turizmussal foglalkozó cégek üzleti stratégiájának. Persze a divatot nem ők diktálják, a Twitter alig egy éve a FareCompare.com csiripelésével első kézből tudatta a netezőkkel, hogy éppen hol lehet akciós repülőjegyet kapni. A Delta Airlines egyszer csak arra lett figyelmes, hogy gyorsabban fogynak az olcsóbb helyek, mint korábban. A fogyasztók tehát felgyorsultak, idő kérdése volt csupán, hogy a cégek mikor kezdenek el erre építeni.

Mind potenciális fogyasztó

Itt most természetesen nem a dühítő spam-ekre gondolunk, hanem az olyan hasznos szolgáltatásokra, mint a Facebook-on történő közvetlen jegyfoglalás, amelyet éppen az előbb említett Delta Airlines vezetett be. A Twitteren is megjelentek a csiripelőknek nyújtott kedvezmények, és az is gyakori divat, hogy a vállalatok bloggerek és utazási fórumok segítségével igyekeznek népszerűsíteni szolgáltatásaikat.

Ezzel persze a legtöbb szálloda, légitársaság, utazási iroda, étterem vállalja azt a veszélyt, hogy az emberek gyorsan és kíméletlen módon értékelik a teljesítményüket, de a TripAdvisor korában már butaság azt gondolni, hogy az utazó egy prospektus alapján választ a kínálatból. Carl Howe, a Yankee Group nevű telefonos közvélemény-kutató vállalat vezetője szerint túlkínálat van az utazási piacon, ezért a cégeknek muszáj közvetlenül elérni a célcsoportot. "Nagyon is fontos, hogy mit gondol a fogyasztó, mivel csak így lehet megszólítani az új ügyfeleket és elérni, hogy régiek is visszatérjenek" - teszi hozzá.

A modern utazó már máshogy érhető el
Flickr (Creative Commons)

A közösségi oldalakon kialakult rajongói csoportok, kedvezmények és kiegészítő szolgáltatások mellett a modern marketing új játszótere az okostelefonok piaca lett, hiszen itt is óriási növekedés mutatkozik, a lehetőségek tárháza pedig végtelen. Eleve elgondolkodtató, hogy egyre több ember netezik a telefonján (2011 végére az előrejelzések szerint már többen használják majd mobiljukat a világháló elérésére, mint a számítógépüket), így nem csoda, hogy ezen a fronton is igen erős a mozgolódás.

Nemrég a Travelline már beszámolt az úgynevezett kiterjesztett valóság ötletére épített szolgáltatásokról, amelyeknek köszönhetően az utazó térkép, idegenvezető és előre foglalt szállás nélkül is feltalálhatja magát egy idegen városban. Ezen kívül szintén érdekes lehet még a geolokációs alkalmazások használata is, amelyek lényege a GPS okos kihasználása. A telefonunk ugyanis mindig tudja, hogy éppen hol járunk, így a megfelelő programok (Gowalla, Foursquare) segítségével erről tájékoztatást is küldhetünk barátainknak, elvégre egy baráti ajánlat minden reklámnál hatékonyabb.

Megmutathatjuk, hol járunk éppen
Creative Commons/Gyarmati László

Ezt úgy kell elképzelni a gyakorlatban, hogy megjelölhetjük virtuálisan kedvenc helyeinket. Ilyenkor az adott vendéglátóhely kedvezményt adhat, vagy nyereményjátékot hirdethet, ha többször is visszatérünk, esetleg rajtunk keresztül megy oda új vendég, és ő is megjelöli a helyet telefonján. Erre virtuális közösségek is épülhetnek, a marketing pedig olyan területen hódíthat, ahol nem az egyoldalú tájékoztatás, hanem a párbeszéd, a rugalmasság és a gyorsaság a legfontosabb tényező. 

Talán hamarosan egyre több cég ráébred arra, hogy a spam-ek küldözgetése helyett a telefonokon és a közösségi oldalakon keresztül közvetlenül kell elérni a fogyasztókat, és a felgyorsult információáramlás világában az átverések, gyenge minőségű szolgáltatások sokkal hamarabb kiszorulnak a piacról. Ezzel a tendenciával pedig akár jól is járhat az utazó.

-NB-

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?