A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős...
A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős utasok, akik korábban a vonatok, illetve a tengerjáró hajók első osztályain utaztak. Egészen a második világháború utáni évekig kellett várni, hogy az Egyesült Államokban megjelenjenek az olcsóbb, puritánabb ülések, amelyek a vonatok „coach” osztályának utasait célozták meg elérhető alternatívaként – és hozták létre a mai turista osztályt. A turista osztály megjelenése ellenére az első osztály végig megmaradt a maga luxusával, bár a különbség még nem volt akkora, mint manapság. 1979-ben a Pan Am felújította az általa elsőként üzembe állított Boeing 747 Jumbo gépeit, és (újra) bevezette a „sleeperette” nevű üléseket az első osztályon, amelyeket lehajtva közel vízszintes alvó helyet kapott az utas. Az alvásra alkalmas székek aztán hamar az első osztály kötelező tartozékává váltak világszerte.
Természetesen nem minden légitársaság rendelkezik First Class-szal, és amelyiknél elérhető, annak sem mindegyik repülőgépén, érdemes foglaláskor tájékozódni. A fapados légitársaságok repülőgépein csak egy osztály van: a turista osztály. A klasszikus légitársaságok rövid távú járatain a legtöbb esetben már két fedélzeti osztály található: a gép elején az üzleti (Business) rész néhány sora, majd utána a turista (Economy) székek következnek. A hosszú távú járatokat repülő, széles törzsű gépek egy részén szintén csak üzleti és turista osztály van, de manapság egyre több légitársaság vezeti be a kettő közötti Premium Economy osztályt, ami a turistánál egy kicsit kényelmesebb székeket és a székek közötti nagyobb helyet, továbbá jobb szolgáltatásokat jelent. Nézzük, mit is jelent az égi utazót minden földi jóval elhalmozó szolgáltatási szint a világ élvonalába tartozó légitársaságoknál, vagyis tulajdonképpen mi történik a függöny mögött!?
Felszállás előtt
Az első osztályra jegyet váltó utasok már jóval a függöny elhúzása előtt kiváltságos helyzetbe kerülnek. Akár már otthonukban, ahol pakoláskor sokkal több holmit csomagolhatnak el, mint a Business vagy turista osztályon utazó társaik. A Lufthansánál vagy a Qatar Airways-nél például fejenként 40 kg poggyászt vihetnek (ez duplája a turista jegynél engedélyezettnek), sőt, a transzatlanti járatokra akár 2 db, egyenként 32 kg-os bőröndöt is bepakolhatnak. A British Airways még ezt is túlszárnyalja, náluk akár 3 db 32 kg-os bőröndöt is feladhatnak az elit osztályon utazók.
A repülőtérre érve külön check-in pult vár rájuk, ahol soron kívül tudnak bejelentkezni az adott járatra. A kézhez kapott beszállókártyával szintén sor nélkül, külön első osztályú utasoknak fenntartott folyosón juthatnak át a biztonsági ellenőrzésen, hogy az így nyert értékes perceket valamelyik különleges váróteremben tölthessék el. Például „a világ 5 csillagos légitársasága”-ként reklámozott Qatar Airways központjában, a Dohai Nemzetközi Repülőtéren, amelynek 90 millió dollárból felépült, márvány padlójú, vízesésekkel tarkított váróját kifejezetten erre a célra tervezték. Itt külön férfi és női szauna, jacuzzi várja az utasokat, de masszázs és kozmetika is rendelkezésükre áll. Az ellazult vendégeket ezután külön sofőr viszi a gépükhöz a BMW 7-es autóflotta egyik tagjával.
Frankfurtban a BMW-k helyett Mercedes S osztályú luxusautókkal vagy Porsche Cayenne terepjárókkal szállítják az első osztályon utazókat a repülőgépükhöz a Lufthansa 1800 négyzetméteres, First Class termináljáról. A világelsőként épült német terminálba lépve a Qatarhoz hasonlóan minden utas egy személyi asszisztenst kap, aki a check-in-től egészen a repülőgépig segíti és kíséri az utazót. Az elfoglalt üzletemberek számára kiemelt és egyedülálló előny a frankfurti külön terminálon, hogy garantáltan 30 perc alatt juthatnak el saját autójuktól egészen a gépig – bárhová is repülnek éppen. A saját autónál maradva, az Emirates és a Virgin Atlantic légitársaság a világ számos nagyvárosában sofőr szolgálatot üzemeltet első osztályú utasaik számára, akiknek így a taxival sem kell bajlódniuk. A Virginnél ezt akár első osztályú vonatjegyre is cserélhetjük, de ha mégis az autót választjuk, az angol fővárosban már útközben, az autóban bejelentkezhetünk a járatunkra.
A fedélzeten
A luxus különlegességek és kényeztetések igazán csak a fedélzetre érkezvén következnek. Mindenek előtt a világ legfinomabb pezsgői, Bulgari vagy éppen Ferragamo pipere táskák, és 7-8 fogásos étkezések várnak azokra, akik meg tudják fizetni az első osztály kényelmét. Először is nézzük magukat a székeket, ahol az utazási idő nagy részét töltjük. Ezek a székek valójában nem is székek, inkább motorizált, széles bőrfotelek, melyeket minden kényelmi extrával elláttak. Legfontosabb, hogy mindet át lehet alakítani egy teljesen vízszintes, kényelmes ággyá.
A Singapore Airlines-nál – miközben az utasok átvehetik Givenchy hálóköntösüket az óriási fürdőszobában – meg is ágyaznak a segítőkész légiutaskísérők, lepedővel, paplannal, kis- és nagypárnával. A világ első osztályain egyébként átlagosan 3 utasra jut egy stewardess vagy steward (ez az arány a business osztályokon általában 10-15 utas, a turista osztályokon pedig 40-50 utazó). A Singapore kétszintes Airbus A380-as gépeinek első osztályán 12 darab lakosztályt alakítottak ki az extra kényelmes székek helyett. A „First Class Suite” helyeken ülőknek elhúzható ajtóval elzárható kisebb szobájuk van az utazás alatt, óriási, nagy felbontású képernyővel, kristálypohárban felszolgált Dom Perignon vagy Krug pezsgővel. A fedélzeti szórakoztató rendszer külső zajokat semlegesítő, térhatású fülhallgatóján keresztül tökéletes minőségben lehet hallgatni a több, mint 100 film, 180 TV műsor, 20 rádiócsatorna és több, mint 700 CD hangjait. Étkezéshez Givenchy által tervezett étkészletet használnak, vacsorához a világ legjobb boraiból lehet választani. Nem véletlenül választották az utazók a SkyTrax 2009-es szavazásán az év Legjobb Első Osztályának a Singapore Airlines-t.
A 2009-ben második legjobbnak választott dubaji Emirates-nél 90 cm széles, különleges bőrfotel szolgálja az első osztály utasait, mahagóni favázzal és berakásokkal, valamint állítható hangulatvilágítással. A szék szinte végtelen beállítási lehetősége mellett az asztal magassága is motorosan állítható, hogy étkezéshez, munkához a legkényelmesebben használhassa a kedves utas. A kis „szoba” egyik sarkában tükörrel ellátott mosdó található, de minibár is van. Az Emirates rendelte eddig a legtöbb Airbus A380-as superjumbo gépet, melynek üzembeállításával egyidőben megújították az első osztályt is. Ennek érdekessége a fedélzeti zuhanyzó, segítségével az utasok felfrissülten érkezhetnek úti céljukhoz. A zuhany előzetes beosztás alapján használható, minden alkalomra külön előkészítik a természetes anyagokból készült szépségápolási cikkekkel együtt. A repülőgép felső szintjén található kis lakosztályok elektromosan mozgatható ajtóval biztosítják az utasok nyugalmát. Ha a nyugalmat szórakozással szeretnénk feldobni, itt 1200 fedélzeti videó és audio program közül választhatunk. A középső két „szék” közötti elválasztófal leengedhető, így megoszthatjuk az utazás élményét társunkkal vagy akár egy ismeretlen utazóval is. Aki nagyobb társaságban szeretné eltölteni a repülési időt, igénybe veheti a gép felső szintjének elejében kialakított exkluzív bárt, ahol kötetlenül beszélgethet a másik 13 első osztályon utazó társával.
A tavalyi harmadik Qatar Airwaysnél kaviárt és homárt szolgálnak fel a 10 fogásos étkezésnél, italt többszörös díjnyertes bor kollekciójukból lehet választani. Étkezés és szórakozás után a fehér vászon matracon párnával és ausztrál gyapjúból készült takaróval ágyaznak meg, és Bulgari pipere csomagot kap az utas. A Virgin Atlantichoz és a Singapore Airlines-hoz hasonlóan a Qatar fedélzetén is megoldható, hogy az első osztályú utas egy másik utast fogadjon ebédre, ugyanis az asztal úgy alakítható át, hogy annak két oldalán ketten ülhessenek.
Érkezéskor
A Thai Airways érkezéskor kísérőt biztosít Bangkokban, aki soron kívül átviszi az első osztályú utasokat az útlevél- és vámvizsgálaton, valamint a csomagfelvételen. Ezt a British Airways túlteljesíti, ugyanis ők Londonban érkezési várókat üzemeltetnek, ahol az érkező utas lezuhanyozhat, masszázst kaphat, közben kivasalják az öltönyét, hogy úgy indulhasson a reggeli tárgyalásra, mintha saját otthonából tenné.
Bár a gazdasági válság hatására egyre több cég dönt úgy, hogy nem tart fent külön első osztályt, a versenyben maradó légitársaságok presztízskérdést csinálnak abból, ki rendelkezik a legjobb lehetőségekkel. Megpróbálják egymást túlszárnyalni és a függönyök mögött még nagyobb, még kényelmesebb, még exkluzívabb szolgáltatást nyújtani az égen, néha már a földi szállodákat is túlszárnyalva.
Erős Bálint