Plázs travelline.hu 2010. augusztus. 25. 07:51

Mi történik a függöny mögött? - Az első osztály titkai

A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős...

A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős utasok, akik korábban a vonatok, illetve a tengerjáró hajók első osztályain utaztak. Egészen a második világháború utáni évekig kellett várni, hogy az Egyesült Államokban megjelenjenek az olcsóbb, puritánabb ülések, amelyek a vonatok „coach” osztályának utasait célozták meg elérhető alternatívaként – és hozták létre a mai turista osztályt. A turista osztály megjelenése ellenére az első osztály végig megmaradt a maga luxusával, bár a különbség még nem volt akkora, mint manapság. 1979-ben a Pan Am felújította az általa elsőként üzembe állított Boeing 747 Jumbo gépeit, és (újra) bevezette a „sleeperette” nevű üléseket az első osztályon, amelyeket lehajtva közel vízszintes alvó helyet kapott az utas. Az alvásra alkalmas székek aztán hamar az első osztály kötelező tartozékává váltak világszerte.

Kattintson a képre, ha többre kíváncsi

Természetesen nem minden légitársaság rendelkezik First Class-szal, és amelyiknél elérhető, annak sem mindegyik repülőgépén, érdemes foglaláskor tájékozódni. A fapados légitársaságok repülőgépein csak egy osztály van: a turista osztály. A klasszikus légitársaságok rövid távú járatain a legtöbb esetben már két fedélzeti osztály található: a gép elején az üzleti (Business) rész néhány sora, majd utána a turista (Economy) székek következnek. A hosszú távú járatokat repülő, széles törzsű gépek egy részén szintén csak üzleti és turista osztály van, de manapság egyre több légitársaság vezeti be a kettő közötti Premium Economy osztályt, ami a turistánál egy kicsit kényelmesebb székeket és a székek közötti nagyobb helyet, továbbá jobb szolgáltatásokat jelent. Nézzük, mit is jelent az égi utazót minden földi jóval elhalmozó szolgáltatási szint a világ élvonalába tartozó légitársaságoknál, vagyis tulajdonképpen mi történik a függöny mögött!? 

Még több fotó itt, kattintson!
AP

Felszállás előtt
Az első osztályra jegyet váltó utasok már jóval a függöny elhúzása előtt kiváltságos helyzetbe kerülnek. Akár már otthonukban, ahol pakoláskor sokkal több holmit csomagolhatnak el, mint a Business vagy turista osztályon utazó társaik. A Lufthansánál vagy a Qatar Airways-nél például fejenként 40 kg poggyászt vihetnek (ez duplája a turista jegynél engedélyezettnek), sőt, a transzatlanti járatokra akár 2 db, egyenként 32 kg-os bőröndöt is bepakolhatnak. A British Airways még ezt is túlszárnyalja, náluk akár 3 db 32 kg-os bőröndöt is feladhatnak az elit osztályon utazók.

A repülőtérre érve külön check-in pult vár rájuk, ahol soron kívül tudnak bejelentkezni az adott járatra. A kézhez kapott beszállókártyával szintén sor nélkül, külön első osztályú utasoknak fenntartott folyosón juthatnak át a biztonsági ellenőrzésen, hogy az így nyert értékes perceket valamelyik különleges váróteremben tölthessék el. Például „a világ 5 csillagos légitársasága”-ként reklámozott Qatar Airways központjában, a Dohai Nemzetközi Repülőtéren, amelynek 90 millió dollárból felépült, márvány padlójú, vízesésekkel tarkított váróját kifejezetten erre a célra tervezték. Itt külön férfi és női szauna, jacuzzi várja az utasokat, de masszázs és kozmetika is rendelkezésükre áll. Az ellazult vendégeket ezután külön sofőr viszi a gépükhöz a BMW 7-es autóflotta egyik tagjával.

Flickr (Creative Commons)

Frankfurtban a BMW-k helyett Mercedes S osztályú luxusautókkal vagy Porsche Cayenne terepjárókkal szállítják az első osztályon utazókat a repülőgépükhöz a Lufthansa 1800 négyzetméteres, First Class termináljáról. A világelsőként épült német terminálba lépve a Qatarhoz hasonlóan minden utas egy személyi asszisztenst kap, aki a check-in-től egészen a repülőgépig segíti és kíséri az utazót. Az elfoglalt üzletemberek számára kiemelt és egyedülálló előny a frankfurti külön terminálon, hogy garantáltan 30 perc alatt juthatnak el saját autójuktól egészen a gépig – bárhová is repülnek éppen. A saját autónál maradva, az Emirates és a Virgin Atlantic légitársaság a világ számos nagyvárosában sofőr szolgálatot üzemeltet első osztályú utasaik számára, akiknek így a taxival sem kell bajlódniuk. A Virginnél ezt akár első osztályú vonatjegyre is cserélhetjük, de ha mégis az autót választjuk, az angol fővárosban már útközben, az autóban bejelentkezhetünk a járatunkra.

 

A fedélzeten
A luxus különlegességek és kényeztetések igazán csak a fedélzetre érkezvén következnek. Mindenek előtt a világ legfinomabb pezsgői, Bulgari vagy éppen Ferragamo pipere táskák, és 7-8 fogásos étkezések várnak azokra, akik meg tudják fizetni az első osztály kényelmét. Először is nézzük magukat a székeket, ahol az utazási idő nagy részét töltjük. Ezek a székek valójában nem is székek, inkább motorizált, széles bőrfotelek, melyeket minden kényelmi extrával elláttak. Legfontosabb, hogy mindet át lehet alakítani egy teljesen vízszintes, kényelmes ággyá.

A Singapore Airlines-nál – miközben az utasok átvehetik Givenchy hálóköntösüket az óriási fürdőszobában – meg is ágyaznak a segítőkész légiutaskísérők, lepedővel, paplannal, kis- és nagypárnával. A világ első osztályain egyébként átlagosan 3 utasra jut egy stewardess vagy steward (ez az arány a business osztályokon általában 10-15 utas, a turista osztályokon pedig 40-50 utazó). A Singapore kétszintes Airbus A380-as gépeinek első osztályán 12 darab lakosztályt alakítottak ki az extra kényelmes székek helyett. A „First Class Suite” helyeken ülőknek elhúzható ajtóval elzárható kisebb szobájuk van az utazás alatt, óriási, nagy felbontású képernyővel, kristálypohárban felszolgált Dom Perignon vagy Krug pezsgővel. A fedélzeti szórakoztató rendszer külső zajokat semlegesítő, térhatású fülhallgatóján keresztül tökéletes minőségben lehet hallgatni a több, mint 100 film, 180 TV műsor, 20 rádiócsatorna és több, mint 700 CD hangjait. Étkezéshez Givenchy által tervezett étkészletet használnak, vacsorához a világ legjobb boraiból lehet választani. Nem véletlenül választották az utazók a SkyTrax 2009-es szavazásán az év Legjobb Első Osztályának a Singapore Airlines-t.

A 2009-ben második legjobbnak választott dubaji Emirates-nél 90 cm széles, különleges bőrfotel szolgálja az első osztály utasait, mahagóni favázzal és berakásokkal, valamint állítható hangulatvilágítással. A szék szinte végtelen beállítási lehetősége mellett az asztal magassága is motorosan állítható, hogy étkezéshez, munkához a legkényelmesebben használhassa a kedves utas. A kis „szoba” egyik sarkában tükörrel ellátott mosdó található, de minibár is van. Az Emirates rendelte eddig a legtöbb Airbus A380-as superjumbo gépet, melynek üzembeállításával egyidőben megújították az első osztályt is. Ennek érdekessége a fedélzeti zuhanyzó, segítségével az utasok felfrissülten érkezhetnek úti céljukhoz. A zuhany előzetes beosztás alapján használható, minden alkalomra külön előkészítik a természetes anyagokból készült szépségápolási cikkekkel együtt. A repülőgép felső szintjén található kis lakosztályok elektromosan mozgatható ajtóval biztosítják az utasok nyugalmát. Ha a nyugalmat szórakozással szeretnénk feldobni, itt 1200 fedélzeti videó és audio program közül választhatunk. A középső két „szék” közötti elválasztófal leengedhető, így megoszthatjuk az utazás élményét társunkkal vagy akár egy ismeretlen utazóval is. Aki nagyobb társaságban szeretné eltölteni a repülési időt, igénybe veheti a gép felső szintjének elejében kialakított exkluzív bárt, ahol kötetlenül beszélgethet a másik 13 első osztályon utazó társával.

Till Bartels

A tavalyi harmadik Qatar Airwaysnél kaviárt és homárt szolgálnak fel a 10 fogásos étkezésnél, italt többszörös díjnyertes bor kollekciójukból lehet választani. Étkezés és szórakozás után a fehér vászon matracon párnával és ausztrál gyapjúból készült takaróval ágyaznak meg, és Bulgari pipere csomagot kap az utas. A Virgin Atlantichoz és a Singapore Airlines-hoz hasonlóan a Qatar fedélzetén is megoldható, hogy az első osztályú utas egy másik utast fogadjon ebédre, ugyanis az asztal úgy alakítható át, hogy annak két oldalán ketten ülhessenek.

Érkezéskor
A Thai Airways érkezéskor kísérőt biztosít Bangkokban, aki soron kívül átviszi az első osztályú utasokat az útlevél- és vámvizsgálaton, valamint a csomagfelvételen. Ezt a British Airways túlteljesíti, ugyanis ők Londonban érkezési várókat üzemeltetnek, ahol az érkező utas lezuhanyozhat, masszázst kaphat, közben kivasalják az öltönyét, hogy úgy indulhasson a reggeli tárgyalásra, mintha saját otthonából tenné.

Bár a gazdasági válság hatására egyre több cég dönt úgy, hogy nem tart fent külön első osztályt, a versenyben maradó légitársaságok presztízskérdést csinálnak abból, ki rendelkezik a legjobb lehetőségekkel. Megpróbálják egymást túlszárnyalni és a függönyök mögött még nagyobb, még kényelmesebb, még exkluzívabb szolgáltatást nyújtani az égen, néha már a földi szállodákat is túlszárnyalva.

Erős Bálint

hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.