Plázs travelline.hu 2010. augusztus. 23. 07:38

Hogyan nyaral a magyar?

A magyarok több mint fele nem volt, és nem is megy nyaralni idén.

A magyarok több mint fele nem volt, és nem is megy nyaralni idén. Legkevésbé a negyvenesek mennek nyaralni: kétharmaduk egyáltalán nem megy sehová. Akik viszont nyaralnak, azok is inkább belföldre utaznak. A határokon innen leginkább a vizes helyeket keressük, csakúgy, mint külföldön. A vízparti választás mögött nagy valószínűséggel a gyengébbik nem áll. A férfiak túráznának, ám meglepő módon thermál szállóra is inkább ők tartanának igényt. Nagyvárosi vakációra viszont egyformán vágynak. Korosztály szerinti elosztásban pedig egyszerű a képlet: a fiatal felnőttek a pezsgő nagyvárosban, a harmincasok a vízparton, az ötven felettiek pedig az erdőkben tartózkodnának legszívesebben.

A felmérés arra is kiterjedt, hogy miképpen keresünk szállást mindehhez. Az elmúlt években rohamosan nőtt az online információkkal szembeni bizalom. Ezt támasztja alá az is, hogy a megkérdezettek a szállásukról elsősorban az internet segítségével, és csak másod-, illetve harmadsorban barátok tapasztalata alapján és nyomtott sajtó útján informálódnak. Az előre le nem fogalt szállás kalandjáért pedig már egyre kevesebben vállaljuk a kockázatot, a nemek közötti különbség azonban e téren nem változott. Szálláskeresésben még mindig a férfiak merészebbek: 14%-uk úgy indul el, hogy majd csak megszáll valahol, míg a nőknek csupán 6%-a.

Flickr (Creative Commons) - just-jen

Túl a pótágyon
A legfontosabb egy szállással kapcsolatban a kényelem, az olcsóság, és csak ezek után a megközelíthetőség. A nemek tekintetében a klasszikus felállás itt is igazolódni látszik: a szállás jó földrajzi pozíciója a férfiaknak, míg a szolgáltatások jellemzően a nőknek fontosabbak. Többek között így van ez a gyerekbarát feltételekkel is, amellyel szemben szintén a nők kritikusabbak.

A kutatás azonban arra is rámutatott, hogy az újabban trendi gyerekbarát hotel fogalma még némi tisztázást kíván a magyar fejekben. A megkérdezettek szerint a gyerekbarát hotel legfőbb jellemzője, hogy az nem csak pótággyal, hanem gyerekággyal is rendelkezik. Másodsorba pedig olyan kritériumokat állítottak, mint gyermekmedence, felügyelettel egybekötött játszószoba, valamint hangszigetelt szobafalak.

„Egy valóban gyerekbarát hotel ma már nem merülhet ki abban, hogy a gyerekek nem kényelmetlen pótágyakon, hanem nekik való gyerekágyakon alhatnak. A nyugati színvonalú turisztikai szolgáltatásokért túl kell haladnunk azon a szemléleten, hogy egy gyerek bárhol elvan. Akkor vagyunk gyerekbarát szállásadók, ha a kis felnőtteket teljesértékű vendégekként kezeljük, és hiszen ők lesznek a jövő tudatos fogyasztói ”– kommentálta a kutatás eredményét Gyutai-Szalay Nikoletta, a Hotel Karos Spa marketingigazgatója.

www.carbona.hu

Immunisak lettünk az akciókra
A felmérésből továbbá az is kiderül, hogy nyaralásra az előző évekkel ellentétben jellemzően egyhavi kereset költünk. Érdekes adalék, hogy a kéthavi keresetig átlagban a nők költekeznek inkább, ám meglepő módon háromhavi jövedelem elköltésében a férfiak vezetnek.

Figyelemreméltó eredményt hozott az utazási kedvezményekhez való viszonyulást firtató kérdés is. A válaszadók döntő többsége, mintegy hetven százaléka egyáltalán nem követi az utazási irodák akcióit. Az ötven év felettiek alig tíz százaléka kíséri figyelemmel, és választja az akciókat, a negyedik ikszet taposók csupán tájékozódásképpen nézik meg az efféle hirdetéseket, az egy generációval fiatalabbak pedig szinte sosem.