Plázs travelline.hu 2010. február. 21. 21:51

Magunkkal vihetjük nyaralni az egész lakást

„A lakóautós utazást olyan csekély költségből ki lehet hozni, hogy azt senki sem hiszi el, aki nem próbálta, de annyit...

„A lakóautós utazást olyan csekély költségből ki lehet hozni, hogy azt senki sem hiszi el, aki nem próbálta, de annyit is el lehet rá költeni, hogy egy átlagember felszisszen a hallatára” – foglalta össze tapasztalatait a HVG-nek Czimmermann Tibor, a Karavándor magazin felelős szerkesztője. Állításának második feléről bárki meggyőződhet néhány perc alatt az interneten, hiszen a lakóautó-kölcsönzésben érdekelt hazai cégek honlapjain még csak nem is kell a luxuskategóriát böngészni, hogy napi 45 ezer forint feletti bruttó bérleti díjakkal találkozzunk. Márpedig a főszezonban minimum egy hétre kínált járgányokkal való vakációzásban ez csak a költségek egy – bár tagadhatatlanul tetemes – része.

A félmillió forintos nyaralás a válságos években elriasztó lehet, ám alapos előkészítéssel a költség jócskán lefaragható, másrészt akár másodlagos is lehet azoknak, akik a „hátamon a házam” életérzésre vágynak. A helyhez nem kötött komfort persze néha csalóka is lehet, mert a kombinált járművekben hiába alapfelszereltség a beépített zuhanyzó, a vécé, a gázfőző, a mosogató és a hűtőszekrény, valamint a franciaágyak, az európai országok többségében tilos velük közterületen éjszakázni. Nem engedélyezik ezt például Horvátországban, Görögországban, Nagy-Britanniában és Hollandiában sem, akárcsak Magyarországon, ami persze nem jelenti azt, hogy egy utcai parkolóban vagy egy tér szélén diszkréten vadkempingezők mindenképpen büntetésre számíthatnak.

Az e területen liberális Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban vagy Spanyolországban viszont elvileg bárhol el lehet tölteni alkalomszerűen egy éjszakát, arra kell csak figyelni, nincs-e helyi tiltás. Tőlünk Nyugatra – elsősorban a forgalmasabb útvonalak mentén – számos helyen lehet kifejezetten lakóautósoknak (és lakókocsisoknak) kialakított éjszakázóhelyeket találni, ahol 1–10 euró fejében vizet, áramot lehet vételezni, és meg lehet szabadulni a vécétartályok tartalmától.

Ennél jóval mélyebbre kell a pénztárcába nyúlni a kempingekben, pedig sokukban a lakóautósoktól sem kérnek (jelentősen) többet, mint a személyautóval sátorozni érkezőktől. A német autóklub, az ADAC tavalyi felmérése szerint a nyugat-európai országokban (Németországot kivéve) így is csak a nem frekventált helyek egyszerűbb kempingjeiben lehet megúszni egy éjszakát 30-35 euró alatt. De persze sokat, akár 20-30 százalékos megtakarítást is jelenthet az előfoglalás, vagy ha valaki egy korábban már felkeresett táborhelyre tér vissza.

Paradox módon a gondos előkészítés a kulcsa az elvileg szinte korlátlan szabadságot ígérő lakóautós csatangolásnak, ha az ár is számít. A kereskedői akciókat figyelők például már napi 30 ezer forintért is találhatnak járművet (a 10-11., illetve a 14-15. napon túli bérlésnél általában kedvezmények járnak). Érdemes az útba ejtendő célpontokat is alaposan feltérképezni interneten, netán az ugyanott közzétett számos úti beszámolót böngészni. Jól lehet ugyanis takarékoskodni a helyismeret révén, például a városokba sok helyen be nem engedett lakóautónak olcsó és biztonságos, a tömegközlekedéshez közeli parkolót keresve. Nem nagyon lehet viszont spórolni a – 100 kilométerenként nagyjából 9-10 liter gázolajjal kalkulálható – fogyasztáson, valamint a főzéshez használt gázpalack (tíznapos túra esetén mintegy 10 ezer forintos) költségén. Szinte minden kereskedő felszámít (általában 15 ezer forintos) előkészítési díjat, a kaució 200–500 ezer forintos – problémamentes út végén visszajáró – összegéről nem is beszélve. A túlzott spórolás is megbosszulhatja magát – állítja Czimmermann, ezért szerinte mindenképpen kétévesnél fiatalabb, még garanciális lakóautóval szabad csak elindulni, ellenkező esetben az utazás sikere a vakszerencsén múlik.

Mindezeket figyelembe véve igen nehéz a rendszerint több mint tíznapos lakóautós nyaralást – amelynél csak a járműbérleti díjak akár 200 ezer forintos eltérést mutathatnak – összevetni bármely más üdülési formával. A HVG mégis megkísérelte kiszámolni, hogy csak az átlagos úti- és szállásköltségeket nézve mire számíthat egy kétgyerekes „átlagcsalád” 2010 nyarán, ha mondjuk a dalmát tengerpartra, illetve a katalán Costa Bravára indul. A kemping- és apartmanárakat is figyelembe véve (a horvát tengerpartnál autós, míg a spanyol útnál fapados repülős utazással kalkulálva) úgy tűnik, a távolabbi célpont esetében már különösebb megszállottság nélkül is belátható a lakóautózás előnye. Naponta (és fejenként) még a közepesen drága lakóautóval is 3 ezer forinttal kevesebből kijön az ilyen nyaralás, mint a repülős-apartmanos.

Talán ezért is van, hogy míg a világ számos országában egyre elterjedtebb a lakóautózás, Magyarországon (statisztikai adatok híján) becslések szerint mindössze 3-5 ezren hódolnak e szenvedélynek, a bérlésbe pedig talán még ezren sem vágnak bele évente. A műfajjal való ismerkedéshez hozzáértők mégis inkább ezt javasolják, mivel a megbízható műszaki állapotú, néhány éves járgányok ára 6-8 millió forintnál kezdődik.

A HVG hetilap további cikkeit ide kattintva érheti el.

ILLÉNYI BALÁZS
(HVG)

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.