Plázs travelline.hu 2009. június. 05. 09:09

Fapados botrány: cipelje az utas a csomagjait

A gazdasági válságot természetesen a légitársaságok is...

Flickr (Creative Commons)

A gazdasági válságot természetesen a légitársaságok is érzik, és a legtöbb helyen igyekeznek láthatatlan módon faragni a költségekből, csökkentik a szolgáltatásokat, vagy egyszerűen árat emelnek, vállalva ezzel a forgalomcsökkenés kockázatát. A Ryanair azonban meg sem próbál elegánsan fennmaradni a pénzügyi örvényben, inkább csapkod és kapálódzik, mindezt olyan ötletekkel vegyítve, amelyek már mosolyt csalnak a megfáradt utazó arcára. Nem először hallunk vagy számolunk be a légitársaság már-már beteges, gyakran embert próbáló újításairól, ötleteiről, de Michael O'Leary - a cég vezérigazgatója - megint kitett magáért. És be is jött a terve: megint beszélünk róla.

Most éppen olyan felvetésről számolt be a Daily Telegraph, amely szerint a Ryanair az utasokkal vitetné fel a csomagjaikat a gépre, mert ezzel tovább tudnák faragni az árakat. Átszámítva kb. 3200 forintba kerül most az utasnak, hogy az adott repülőtéren a csomagjai rendben (mármint általában rendben) felkerüljenek a gépre, de azt még egyelőre senki sem tudja, hogy ezt az összeget valóban meg lehetne-e spórolni akkor, ha mi cipelnénk végig az összes bőröndöt, kézitáskát az egész repülőtéren keresztül. És akkor még nem is beszéltünk a biztonsági kérdésekről, amelyeknek hanyag megkerülése a Ryanair fő bázisának számító brit Stansted repülőtér vezetőségét is megdöbbentette.

Flickr (Creative Commons)

A Stansted szóvivője szerint velük még senki nem egyeztetett erről az ötletről, és elképzelni sem tudja, hogyan lehetne megvalósítani a spórolás ezen abszurd formáját. "Számtalan gyakorlati és biztonsági probléma van ezzel a felvetéssel. Hogyan vinnék fel az idősebbek vagy a mozgáskorlátozottak saját csomagjaikat segítség nélkül? Emellett hogyan lehetne minden poggyászt normálisan ellenőrizni, betartani a biztonsági előírásokat? Talán ez az egész csak egy burkolt célzás arra, hogy a Ryanair azt szeretné, hogy az utasok egyáltalán ne vigyenek csomagokat magukkal a repülőre" - tette hozzá a meg nem nevezett szóvivő.

És az abszurd ötletek sorának egyáltalán nincs vége! Arról már korábban a Travelline is beszámolt, hogy a csomagok túlsúlyának szigorú büntetése mellett a túlsúlyos utasokat is megsarcolná a Ryanair. Persze ez is - mint ahogy a csomagok utasokkal való cipeltetése is - még csak felvetés, de bőven elég ahhoz, hogy mindenki hisztériázni kezdjen, az önmagát a legolcsóbb légitársaságnak nevező vállalat pedig ismét heves viták kereszttüzében reklámozhassa magát.

Azt se felejtsük el, hogy Michael O'Leary már arról is beszélt, hogy a vécék használatát is fizetőssé tenné, igaz, később ezt csak humoros megjegyzésként magyarázta, de azt egyelőre nem cáfolta senki, hogy a mellékhelységek számát csökkenteni kívánja járatain a légitársaság, mert ezzel több ülőhely lehetne egy gépen. Az utasok meg tartsák vissza, amíg sorra nem kerülnek, vagy meg nem érkeznek. A szociálisan nem túl érzékeny O'Leary persze emiatt is hamar a sajtó kereszttüzébe került, a Sky televízió egyik beszélgetős műsorának házigazdája, Jeff Randall például nem titkoltan támadva a Ryanair fejesét cinikusan megkérdezte: "Mi lesz a következő sarc? A hányós zacskókért is fizetni kell majd?"

Flickr (Creative Commons)

Michael O'Leary készség szinten rávágta, hogy igen. Persze valószínűleg csak viccelt, de nem egyszer lettek már az elejtett poénokból hirtelen valós rendeletek, megszorítások. Randall mindenesetre hozzátette: soha többet nem akar majd rosszul lenni a Ryanair járatain. Már ha felül egyáltalán. Mi pedig csak találgatunk. Mi jöhet még ezután? Hol akar még spórolni a legolcsóbb fapados légitársaság? Mégis mi jöhet még rejtett költségként? Mennyire etikus állandó bizonytalanságban tartani az embereket a saját szolgáltatásaimat illetően?

Aztán persze megint csak az jut eszünkbe: a rossz reklám is reklám. Be is jött, nem igaz? Sokan ezért tartják zseniálisnak Michael O'Leary vezetési modelljét,  szerintük a kellő humorral és öniróniával bíró Ryanair igazgató végre egy igazi egyéniség a szakmában. Persze ha tényleg mindenki maga cipeli majd az összes bőröndjét a repülőtéren, már nem lesz olyan őszinte a mosolyunk.

-NB-

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.