Mielőtt nyomunk egy Entert, és megrendeljük az első utunkba kerülő akciós jegyet a neten, nem...
Mielőtt nyomunk egy Entert, és megrendeljük az első utunkba kerülő akciós jegyet a neten, nem árt eligazodni a társaságok praktikáiban, annál is inkább, mert ezzel megkönnyíthetjük a keresést és megspórolhatunk nem kevés felesleges költséget.
1. Fontos, hogy MIKOR vesszük a jegyet
A jegyvásárlás időpontja több szempontból is befolyásolhatja az árat. Nem tudunk pontos napot mondani a hétből, amikor a repülőjegyek olcsóbbak lennének, de a légitársaságok néha teljesen váratlanul, bejelentés nélküli kiárusítást tarthatnak. Ilyenkor az a fontos a társaságnak, hogy a konkurencia ne tudjon erről, ezért a vásárokat általában munkaszüneti napokra és hétvégékre tervezik. Emiatt jó, ha a hétvégén tartunk repülőjegy vadászatot. Noha nem minden társaságnak vannak időpontjai egész évre előre (pl. EasyJet), a nyári-téli időszámítás miatt, azért könnyen tervezhetünk előre is, ha vadászni indulunk. Sok társaságnál - főleg a fapadosaknál - a repülőjegyárak a nap folyamán többször változhatnak, mert az elkelt helyekhez viszonyodnak. Ha nem tetszik az összeg, érdemes visszanézni később, mert az is előfordulhat, hogy olcsóbb lesz a jegy később. A napi ingadozás ugyanakkor balul is elsülhet, mert ha nem vesszük meg a jegyet rögtön, amikor elég olcsónak találjuk, lehet hogy végleg lemaradtunk arról az árkategóriáról.
2. Legyünk rugalmasak az utazás időpontját, és az útvonalakat illetően
Egy vagy két nap eltérés óriási árkülönbségekkel járhat, főleg ha több jegyet vásárolunk. Az iskolai szünetek első és utolsó pár napja és az ünnepek szinte reménytelenül drágák. Arra is oda kell figyelni, hogy ha nálunk nem is, de a célállomás országában nincs-e valamilyen ünnep vagy szabadnap, amely ugyancsak megemelheti a jegyek árát. Sok országban teljesen másképp van az iskolai szünet, mint nálunk, ezért erről érdemes tájékozódni. Nem feltétlenül kell ugyanazon az útvonalon visszautazni, mint amelyen érkeztünk, a "multi city" keresés nem minden esetben drágább, ha az utazás teljes költségét nézzük. Vegyünk egy példát: ha New Yorkból szeretnénk elmenni a Niagarához, akkor Torontóból vagy Buffalóból kényelmesebb és olcsóbb lehet visszarepülni. Az utat megtehetjük kocsival is akár, vagy vadászhatunk olcsó, egy útra szóló belső járatokat is. A másik trükk a multi city helyszínek felcserélése, akkor olcsóbban jöhet ki a teljes jegyár. Ha például Rómába érkezünk, de Nápolyból jövünk haza, akkor előfordulhat hogy Nápolyból nem talál a kereső közvetlen vagy olcsó járatot adott napra, mert kisebb a forgalom, így kevesebb a variáció mint Rómából. Viszont, ha megfordítjuk az utat és Nápollyal kezdjük a nyaralásunkat megeshet, hogy azon a napon több szerencsénk van, vagy ez a kombináció olcsóbb. Ilyenkor jól jönnek azok a gyűjtő weboldalak, ahol szabadon variálhatunk, ha bejelöljük a multi city vagy a flexibilis utazási időpont rubrikát, így a portál a legolcsóbb variációt adja ki.
3. Ne féljünk nemzetközi oldalakat használni
Szomorú, de az olyan nemzetközi gyűjtő weboldalaktól mint a Travelocity, az Expedia, az Orbitz vagy az Ebookers elmaradnak a magyar társak. Ezek a nagy gyűjtő portálok milliós látogatottságúak és több légitársasággal állnak partneri viszonyban, akik nagyobb kedvezményeket adnak értékesítés esetén. A magyar közhiedelem még mindig az, hogy egy több állomásos vagy több várost érintő repülőjegy luxus áron fut, pedig ez már rég nem igaz. A Malévnak ugyan - meglepő módon - még mindig nincsen multi city értékesítése, de a Delta már évek óta ajánl meglepően olcsó variációkat Amerikába, Európán belül pedig az Alitalia, a KLM légitársaságnak is vannak variációi jó áron. Mi több próbát is tettünk a magyar repülőjegy-értékesítő portálok használatára, de ezek nem találták meg a legideálisabb kombinációt, és az árak minden esetben 30-40 százalékkal drágábbak voltak. Néhány légitársaság a saját weboldalán értékesíti a legolcsóbb jegyeket, de általánosságban és magyar viszonylatban ezek az oldalak nem olcsóbbak, mint a nemzetközi gyűjtőoldalak.
4. Keressük a reklám-kódokat, kuponokat
A reklám-kódokat és kuponokat egyre több légitársaság alkalmazza a hirdetéseiben. Ez általában azt jelenti, hogy a társaság weboldalán bizonyos szám és/vagy betűkombináció beírásának fejében kedvezményt kapunk a jegy árából. A kedvezmény jelentős lehet holt szezonban, ezért megéri, ha feliratkozunk a légitársaságok hírlevelére, főleg hogyha átszállással utazunk, vagy több kisebb utat teszünk meg repülővel a nyaralásunk során.
Amerikában szinte az összes belső légitársaság (Southwest, Allegiant, JetBlue, Spirit) használ ilyen kódokat, ha államok közötti utazásra készülünk, nem árt feliratkozni hozzájuk. A nemzetközi társaságok közül az American Airways, az Air Canada és a Virgin használja leggyakrabban ezt a marketing formát.
5. Vegyük figyelembe az extra költségeket vásárlás előtt
Akik sokszor repültek már, azok tudják, hogy a kezdeti jegyárakra több más tétel is rakódhat, mire a "pénztárnál" fizetünk. Sok társaság azért tartja alacsonyan a jegyárat, hogy olcsó megoldásként megjelenjen a gyűjtőportálokon, majd az extra költségek mindenféle jogcímen, a fizetés utolsó stádiumában kerülnek felszámításra, amikor sokan már nem lépnek vissza a vásárlástól. A leggyakoribb extra költségek az állandó adón és a reptéri illetéken kívül a bankkártya díj, a foglalási díj (booking fee) és a postaköltség (ha küldik a jegyet, vagy a számlát). Mostanság egyre több légitársaság poggyászdíjat is felszámol, ezt a lehúzást a fapados járatok erőszeretettel alkalmazzák. Nálunk elterjedt az a módszer, hogy tengeren túli jegyünket elég például Londontól megvenni (mert olcsóbb, mint Budapestről, és nagyobb a választék a jobban felszerelt, kényelmesebb gépekre) és addig kiutazhatunk valamelyik fapados járattal. Ez a megoldás azonban még holtszezonban is minimum 15 ezer forint, poggyász, terminál és reptérváltással járó költségek nélkül. Összehasonlításul vegyük egy Budapest–San Francisco jegyárat, amely a KLM légitársaságnál például "csak" 20 ezer forinttal drágább, mint az Amszterdam–San Francisco, tehát elég kicsi esélyünk van arra, hogy a több kényelmetlenséget akár olcsóbban megúszhatnánk.
Érdemes tehát felkészültnek lenni, sokat szörfözni a neten, és rugalmasan kezelni az utazást - ha megtehetjük. A foglalási díj a gyűjtő portálokra egyébként jellemező, de általában nem haladja meg a 3000 forintot, és itt nem számolnak kártyahasználati díjat. Az túl átlátszó lenne, hiszen mással on-line jegyvásárláskor nem nagyon fizethetünk. Mindezek fényében mindenki maga döntse el, hogyan kívánja megszerezni repülőjegyét, ackió akad bőven, főleg a jelenlegi gazdasági válság idején, ezért érdemes nyitott szemmel járni.
Krisztina O'Brien