Eddig a repülőgép volt azon kevés helyek egyike, ahol szigorúan tilos volt a mobiltelefonok...
Eddig a repülőgép volt azon kevés helyek egyike, ahol szigorúan tilos volt a mobiltelefonok használata. Más tiltott helyekkel ellentétben, a fedélzeten kevesen kockáztatták meg a mobilozást, hiszen sokszor lehetett olvasni, hogy milyen elektromos zavarokat okozhatnak ezek az eszközök a repülőgép irányítási rendszerében. A tiltás persze részben felesleges is, mivel 10 kilométer magasságban a telefonunk amúgy sem fog tudni csatlakozni egyetlen földi bázisállomáshoz sem. Pedig milyen jó is lenne egy fél vagy egész napos repülőút alatt is kapcsolatba lépni családunkkal, ismerőseinkkel, üzeletfeleinkkel.
A megoldás már több tengeren túli légi járaton is működik (Air France, BMI, TAP, Wataniya Airways) és már Európában is van olyan légitársaság, amelyik elkezdte felszerelni gépeit ezzel a szolgáltatással. Ezt a megoldást az OnAir rendszer jelenti, ami első lépésként az internetelérést vezette be a repülőkre, most pedig már a mobil telefonálás lehetőségét is. A mobilokat az ilyen gépeken is ki kell kapcsolni a felszállás és a leszállás idejére, azonban amikor már elérte a repülő az utazó magasságot, be lehet kapcsolni a telefonokat. Hogy mikor lehet használni a készülékünket, arról egy központi táblán kigyulladó piros illetve zöld üzenetből szerezhetünk tudomást.
Kontinensünkön a Ryanair légitársaság Dublinból induló vagy oda érkező járatain lehet használni ezt a szolgáltatást. A mobiltelefonnal, és GSM modullal rendelkező PDA-val vagy laptoppal ugyanúgy lehet a mobil hálózathoz csatlakozni, mintha külföldön lennék. Ez egyben azt is jelenti, hogy csak akkor tudunk csatlakozni, ha előfizetésünkhöz engedélyezve van a roaming. A hívások indításánál a telefonszámokat nemzetközi formátumban kell megadni, azaz 00 vagy + jellel kell kezdeni a szám beírását.
A szolgáltatás ellenértékét is a külföldi telefonáláshoz hasonlóan az otthoni szolgáltatónknak kell fizetni. Ha előfizetők vagyunk, akkor a számlában fog megjelenni az összeg, ha pedig pre-paid kártyát használunk, akkor erről azonnal levonják a hívás, üzenet vagy adatforgalom díját. Ezek a díjak nagyjából megegyeznek a külföldi roaming díjakkal, azaz egy SMS-ért 0.5, egy perces telefonálásért 2-3, 100 Kbájt adatforgalomért pedig 1.5 Eurót kell fizetnünk. Kártyás használat esetén figyelni kell arra, hogy ha elfogy az egyenlegünk, a levegőből nincs lehetőség annak feltöltésére.
Az OnAir rendszerrel felszerelt repülőkön a telefon használatához nincs szükség semmilyen extra beállításra, regisztrációra. Amint kigyullad a zöld jelzés, már tárcsázhatunk is. A szolgáltatás minden GSM telefonnal képes együttműködni. Az adatátvitelnél nem tudja kihasználni a 3G telefonok sebességét, “csak” GSM illetve GPRS hálózat működik a fedélzeten.
A Ryanair egy hete indította el 20 járatán a szolgáltatást és hamarosan a teljes flottájára kiterjeszti. Az első tapasztalatok nagyon kedvezőek, az utasok örömmel használják telefonjukat a repülés közben is. Panasz még nem érkezett, hogy valaki a túl hangos beszélgetéssel zavarta volna utastársait, hiszen ez kulturált fülhallgató használattal és szöveges üzenetváltással elkerülhető. Ez utóbbi ráadásul a pénztárcánkat sem terheli meg annyira, mint egy hosszas csevegés.
-GYL-