A vezérigazgató az MT Zrt.
A vezérigazgató az MT Zrt. legfrissebb, 2008 decemberében készített kutatásának eredményeit ismertetve elmondta, hogy a megkérdezett háztartások 31,9 százalékát biztosan, 30,5 százalékát pedig valószínűleg befolyásolja a válság, amikor utazásaikról döntenek.
A megkérdezettek 47,3 százaléka ugyanakkor úgy válaszolt, hogy nem befolyásolja utazási döntésében a válság, ők továbbra is megengedhetik maguknak a korábbi színvonalú és gyakoriságú utazásokat. Egy részük megpróbálja megkeresni a megszokott utazásokhoz szükséges összeget, mások pedig inkább másról mondanak le az utazás kedvéért.
A megkérdezett háztartások 24,4 százaléka nem tervez többnapos utazást 2009-ben , amelynek oka elsősorban anyagi korlátokban, és a válság miatti óvatosságban keresendő.
Az MT Zrt. felméréséből az is kiderül, hogy a válság által érintettek háromnegyede összességében kevesebb pénzt fordít majd utazásra 2009-ben. Ezt többféleképpen tervezik megvalósítani: 15,1 százalék kevesebb időt fordít utazásra, 21,6 százalék közelebbi úti célt választ, míg 15,5 százalék személygépkocsival, busszal, vonattal elérhető helyekre utazik. Csaknem 5 százalék pedig úgy spórol, hogy diszkont légitársasággal utazik.
A várakozások szerint növekszik majd a belföldi úti célok vonzereje - a válaszadók 18,6 százaléka például csak belföldre utazik - , ezenkívül nő az akciók szerepe.
A Magyar Turizmus Zrt. 2009-ben az utazási szokásokban történő változásnak megfelelően a közeli küldőpiacokra fókuszál, és forgalomélénkítő kampányt indít a közeli országokban, valamint stratégiájukban nagyobb szerepet kap a belföldi turizmus élénkítése - mondta Róna Iván.
A nemzeti turisztikai marketingszervezet Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Csehországban Szlovákiában, Oroszországban, Ukrajnában és Romániában indított forgalomélénkítő kampányt januártól. Németországban, amely Magyarország legfontosabb küldőpiaca, az MT Zrt. megcélozza az autóval, busszal utazók szegmensét és a keleti tartományokban lakókat - hangsúlyozta Róna Iván.
Hozzátette: a válság hatásainak ellensúlyozásában fontos szerep jut a széleskörű együttműködésnek az MT Zrt. és az Európai Utazási Bizottság, valamint a Visegrádi Négyek között. A belföldi turizmus élénkítését a turisztikai szakmával és a régiókkal együttműködve kívánják megvalósítani. Fellendülést várnak a témaévektől - 2009 a Kulturális Turizmus Éve -, az üdülési csekk turisztikai felhasználásának ösztönzésétől, valamint a tervezett Vendégbarát Magyarország kampánytól. Utóbbi égisze alatt a szolgáltatókat és a magyar lakosságot egyaránt meg kívánja szólítani a társaság.
MTI