A Malév téli menetrendjében a tavalyi évhez képest a járatok száma...
A Malév téli menetrendjében a tavalyi évhez képest a járatok száma összesen 2 százalékkal nő, míg a felajánlott székkapacitást a légitársaság mintegy 6 százalékkal csökkenti a kevésbé forgalmas időszakban. A flottába október végétől folyamatosan beálló három 72 üléses és egy 76 üléses Q400-as természetesen jóval kisebb befogadóképességet jelent, mint amivel a flottából kivonásra kerülő két B767-es és a téli menetrendi időszakban a Malév által nem üzemeltetett öt B737-es repülőgép rendelkezik. A hosszú távú üzemelés megszüntetése miatt mindössze a bangkoki járat nem szerepel az idei téli menetrendben, hiszen már a tavalyi téli időszakban sem közlekedtette észak-amerikai járatait a légitársaság. A Malév téli menetrendje a hidegebb évszak utazási igényeihez és a regionális vonalakon erősödő forgalomhoz igazodik. Ezért a szezonalitásból adódóan idén télen is kikerülnek a hálózatból az olyan tipikusan nyári célállomások, mint Malaga és Split. Stockholmba a légitársaság a tavaly télhez képest heti plusz két járatot üzemeltet, így összesen kilencet, melyek közül kettő reggeli és kettő délutáni járat, míg a többi öt éjszakázó. A megváltoztatott menetrend és kapacitás, illetve frekvenciabővítés egyaránt kedvező a dél-kelet európai átszálló és a „point-to-point” utasok számára. A nyári időszakban ezen a vonalon a Malév jelentős utasszám-növekedést regisztrált, ezért a téli időszakban is nagy hangsúlyt helyez erre a skandináv célállomásra. Göteborgi menetrendjét is rugalmasabbá alakította át a légitársaság, heti hatszor közlekedő járataiból három reggel, míg három este közlekedik. Az új menetrend emellett számos új csatlakozási lehetőséget jelent a kelet- és dél-európai utasok számára is. A nyáron sikeresen bevezetett milánói és kolozsvári járatok menetrendjét a légitársaság a téli időszakban is megtartja, az észak-olaszországi városba napi kétszer repül a Malév, ezzel biztosítva az összeköttetést a legnépesebb olasz régió, Lombardia fővárosa és Budapest között. A nyár elején indított, és azóta jelentős forgalmat bonyolító kolozsvári járat a tél folyamán is naponta kétszer szállítja majd az utasokat. Ugyancsak napi két alkalommal repülnek a Malév gépek az olyan német és olasz régióközpontokba, mint Stuttgart és Velence, hiszen mindkét útvonalon stabil utazóközönség veszi igénybe a Malév járatait.
A SWISS folytatja útvonalhálózatának bővítését Európában. A téli menetrend szerint a Genf – Valencia járat október 26-tól Zürichből üzemel, s az így felszabaduló kapacitással egy új non-stop járat beindítására nyílik lehetőség, amely a Genf – Budapest – Genf útvonalon közlekedik majd, szintén október 26-tól. Az útvonalat Airbus 319 géptípus repüli, Budapestről 11.50-kor indul, a menetidő 1 óra 55 perc lesz. A SWISS továbbra is ingyen szállítja a sífelszerelést.
A British Airways Londonból Newquaybe, Drezdába, Poznanba és Sarajevoba induló járatait a téli időszakra felfüggetszti, sőt, olyan korábban bejelentett célállomásokat is törölt, mint Valencia és Porto. A Hyderabadba tervezett járat indítását is késleltetik december 6-ig. Akik ezekre az úticélokra előzetesen foglaltak helyet, vagy visszakapják a pénzt vagy újrafoglalhatnak egy másik járatra.
Bár a BA a nehéz gazdasági helyzettel indokolta a törléseket, a Czech Airlines bízik a jövőben új járatokat indít egzotikus helyekre. Az utazási irodákkal közösen működtetett járatok a mexikói Cancúnba és a thaiföldi Bangkokba érkeznek, de a Dominikai Köztársaságot is felvették az úticélok közé, ott Punta Cana nyaralóhely válik elérhetővé. De a csehek nem hanyagolják el a Karib térséget sem, a kubai Varadero, a venezuelai La Isla Margarita és El Salvador is fogadja gépeiket, gyakran leszállás nélkül megközelítve a célállomást. A közvetlen kapcsolat az A310-es Airbusoknak köszönhető, amelyek tíz óra megteszik a távolságot és még fel is újítják a belső terüket a téli menetrend kedvéért. A venezuelai járat novemberben indul és karácsony körülre tervezik a legnagyobb egzotikus célpontba induló forgalmat. A korábbi célpontok közül megmarad Hurgada, Sharm El Sheik és Taba Egyiptomban, valamint Las Palmas és Tenerife a Kanári-szigeteken.
Bár korábban a magyar főváros nem számított a Wizz Air zászlóshajójának, most a fapados légitársaság harmadik magyarországi gépének érkezésével komoly terjeszkedést jelentettek be. Április elsejétől Madrid heti négyszer, Nápoly heti kétszer válik elérhetővé Budapestről, míg az eddigi, szezonális Barcelona-Girona járatot átviszik egész évre Barcelona központi repülőterére heti három alkalommal és újraindítják a téli szezonban felfüggesztett oslói összeköttetést, heti kétszer. Emellett a Wizz Air számos járatának sűrűségét is bővíti, így Párizsba, Eindhovenbe, Göteborgba, London Lutonba, Malmöbe és Velence-Trevisoba gyakrabban járnak a gépek.
A Ferihegyről induló légitársaságok közé új tag érkezett, október 28-án landolt először a flyLAL repülőgépe. Ez volt az első alkalom, hogy a litván légitársaság gépe Budapesten szállt le, mostantól azonban visszatérő vendég lesz a Saab 2000-es, hiszen a járat heti három alkalommal - kedden, csütörtökön és szombaton - szállít utasokat a magyar főváros és Vilnius között. Vilnius Ferihegy vadonatúj célállomása, így nem „fehér folt” többé a Baltikum, hiszen az új járat segítségével két óra alatt lehet elérni a legnagyobb és legnépesebb balti állam fővárosát, ahonnan könnyedén továbbutazhatnak a 7,2 milliós térség bármelyik részébe.
További információt a légitársaságok és a Budapest Airport honlapján talál.
A cikk a légitársaságok közleményei és a Turizmus Panoráma hírei alapján készült.