Plázs travelline.hu 2008. február. 25. 08:45

Fapados jegyek: de mennyi a valódi áruk?

1.

1. Nem feltétlenül igaz, hogy minél hamarabb foglaljuk le a jegyet, az annál olcsóbb lesz. Egy oda-vissza útra szóló, Budapest–London járatra például március 5-i indulással 40 101 forint a legolcsóbb viteldíj. Ugyanez április 5-i indulással mindössze 23 810 forint, ám ha május 5-én kívánunk az angol fővárosba repülni, akkor 41 301 forintot kell fizetnünk a jegyért. Összességében elmondható, hogy a népszerűbb célpontok és a népszerűbb időpontok (például ünnepek) árdrágító hatásúak, ha tehát megtehetjük, válasszuk a szürkébb hétköznapokat az indulásra.

2. Bosszantó dolog, de sokszor a repülőtéri illeték több, mint a repülőjegy alapára: az előbbiekben a legolcsóbbnak bizonyult 23 810 forintos tikettnél például 9480 forint az alapár, és 14 330 az illeték. Ez ellen viszont nincs mit tenni, fizetnünk kell, mint a katonatiszt.

3. Jól gondoljuk át, mielőtt megvásároljuk a repülőjegyet, mert ha később módosítani szeretnénk a célhelyen vagy az időponton, akkor az pluszpénzbe kerül. Változtatnunk legfeljebb az indulás előtt 3 órával lehet, s ennek költsége körülbelül 6500 forint, ám ha az utazó személye is módosul, akkor a légitársaság kétszer ennyit vasal be rajtunk. Ha a megváltozott célállomásra szóló jegyár alacsonyabb az eredetinél, a különbözetet nem fogják visszafizetni nekünk. A foglalás sem törölhető, tehát a pénzük akkor is elveszett, ha nem szállunk fel a repülőre.

4. A személyes irataink mindig legyenek nálunk, mert ha az utasfelvételnél nem tudjuk igazolni a személyazonosságunkat, akkor egyszerűen nem engednek fel bennünket a fedélzetre. Az utasfelvétel általában 40 perccel az indulás előtt lezárul, tehát ha késve érünk oda, akkor sem szállhatunk be a gépbe. A pénzünket természetesen egyik esetben sem kapjuk vissza.

5. A fapados járatokon italokat és snacket kínálnak az éhes utasok számára, de ezért is külön fizetnünk kell. Ha valaki nem akar súlyos ezreseket kiadni némi rágcsálnivalóért, inkább bírja ki valahogy a leszállásig.

6. A feladott poggyász néha 20 kilogrammig ingyenes, efölött viszont túlsúlydíjat kell fizetni, ami 1600 forint minden egyes kiló után. Pakoláskor érdemes otthon megmérni a csomagot, de az easyJetnél például ez sem segít, mert ők súlytól függetlenül 1600-at fizettetnek a bőröndökért.

7. Vannak látszólag értelmetlen tételek is a jegyárban, az úgynevezett fizetéskezelési költség például ilyen. Felesleges részletezni, hogy mit is jelent pontosan, 800 forintunkba kerül, és kész.

8. Mivel a fapados gépek másodlagos reptereket használnak, a transzferdíj újra csak külön tételként jelentkezik. A leszállás helyétől a célállomás nemegyszer 100 kilométerre van, s az oda való eljutást (illetve később a visszautat a repülőtérre) 10–15 000 forintunk bánja.

9. Ha valaki a fapadoson nagyobb luxusra vágyik, ahhoz is hozzájuthat, ám keményen megfizettetik vele a különcködést. Az elsőbbségi utasfelvétel az easyJetnél például 3000 forint, az elsőbbségi beszállás 1600. Az utazási biztosítás további 4000 forint, s ha valamilyen sportfelszerelést is magunkkal akarunk vinni, egy pár síléc vagy egy bicikli 6000-ért jöhet velünk. A telefonos foglalás sem ingyenes, ezért a Wizz Air például 1820 forintot kér el tőlünk. Ugyancsak náluk 1300-ba kerül, ha nagyobb lábterű ülésen akarunk pöffeszkedni. És a végére egy luxusköltség: a „zölden” gondolkodó utasok a repülőgép rájuk eső széndioxid-kibocsátását is kifizethetik immár, ami egy Budapest–London járat esetében például 248 kilogramm, azaz 1200 forint.

Hogy mennyibe is került végül a legalacsonyabb árú, április 5-re szóló repülőjegyünk? Számoljunk utána: a honlapon feltüntetett ár 23 810 forint, de ha megéhezünk a fedélzeten, máris 26 000 körül járunk. A csomagszállítás és a fizetéskezelési költség 28 400 forintig tornássza fel az összeget, a transzferdíj pedig akár 40 000-ig is. Ha elsőbbségi utasok akarunk lenni minden területen, s esetleg nagyobb lábterű helyet foglalunk le telefonon, akkor a fizetendő összeg máris 46 420 forint. Az utazási biztosítás, a magunkkal vitt bicajunk és – legyünk nagyvonalúak! – a széndioxid-kompenzáció alakítja ki a végleges eredményt, ami így összesen 57 620 forint, vagyis az indulóár 242 százaléka! Ezért már érdemes alaposan utánanézni a dolgoknak, és valóban csak azokat a szolgáltatásokat igénybe venni, amelyekre tényleg szükségünk van.


Kulcsszavak: fapadosok, fapados jegyek, fapados repülőgépjáratok, fapados repülők, fapados repülőjegy árak

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.