2007. június. 01. 13:12
MTI
Utolsó frissítés: 2007. június. 01. 13:14
Plázs
Kalóriaháború: a fogyasztóvédelem riadót fújt, a gyártók tiltakoznak
Németországban a vásárlókat segítő feliratokat akarnak elhelyezni a csomagoláson az élelmiszergyártók, hogy a vevők meg tudják ítélni, milyen a kalóriaértéke az adott tápláléknak.
A Berliner Zeitung című napilap online változata számolt be arról, hogy az új címkék révén most először lehet majd összehasonlítani Németországban a kalóriaértékeket. A lap szerint a nagy cégek előre menekülnek, mert a fogyasztóvédők és a hatóságok egyre hevesebben bírálják a sok cukrot és sót tartalmazó élelmiszerek nagy reklámkampányokkal kísért eladását.
A Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége szerint az egész Európai Unióban egységes, egyértelmű jelzéseket kell tenni a csomagolásra, ahol nem csak a kalória, hanem a tápanyagérték is szerepel. Hivatkoznak a brit példára, amely a közlekedési lámpák elve szerint piros, sárga és zöld pontokkal látja el az árukat - ez ellen viszont a gyártók tiltakoznak.
Közben az Európai Unió is riadót fújt, Brüsszelben Markosz Kiprianu egészségügyi biztos a kövérség ugrásszerű terjedéséről beszélt az európai gyerekek körében. Jelenleg 22 millió túlsúlyos gyermek van az Unió országaiban és számuk évente 400 ezerrel nő. Éppen ezért a sportot ismét játékként kell kezelni, nem pedig versenyként, hangoztatta az egészségügyi biztos.
"A fogyasztóknak végre olyan helyzetbe kell kerülniük, hogy a valós ismeretek birtokában dönthessenek arról, mit esznek" - mondta Kiprianu, aki szerint az iparnak két és fél éve van arra, hogy csökkentse az élelmiszerek só, cukor és zsírtartalmát, és korlátozza az édesség és chips reklámokat. Főleg a kiskorúaknak címzett hirdetéseket kell csökkenteni, vélekedett a politikus, és hozzátette, hogy amennyiben az önkorlátozás nem működik, akkor meg kell fontolni a szigorúbb szabályok bevezetését.
A Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége szerint az egész Európai Unióban egységes, egyértelmű jelzéseket kell tenni a csomagolásra, ahol nem csak a kalória, hanem a tápanyagérték is szerepel. Hivatkoznak a brit példára, amely a közlekedési lámpák elve szerint piros, sárga és zöld pontokkal látja el az árukat - ez ellen viszont a gyártók tiltakoznak.
Közben az Európai Unió is riadót fújt, Brüsszelben Markosz Kiprianu egészségügyi biztos a kövérség ugrásszerű terjedéséről beszélt az európai gyerekek körében. Jelenleg 22 millió túlsúlyos gyermek van az Unió országaiban és számuk évente 400 ezerrel nő. Éppen ezért a sportot ismét játékként kell kezelni, nem pedig versenyként, hangoztatta az egészségügyi biztos.
"A fogyasztóknak végre olyan helyzetbe kell kerülniük, hogy a valós ismeretek birtokában dönthessenek arról, mit esznek" - mondta Kiprianu, aki szerint az iparnak két és fél éve van arra, hogy csökkentse az élelmiszerek só, cukor és zsírtartalmát, és korlátozza az édesség és chips reklámokat. Főleg a kiskorúaknak címzett hirdetéseket kell csökkenteni, vélekedett a politikus, és hozzátette, hogy amennyiben az önkorlátozás nem működik, akkor meg kell fontolni a szigorúbb szabályok bevezetését.