2006. április. 24. 14:13 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. április. 24. 14:03 Plázs

Perlik a legnagyobb naptej-gyártókat

A legnépszerűbb naptejek címkéi pontatlan tájékoztatásukkal félrevezethetik a fogyasztókat a fényvédők alkalmazására és hatására vonatkozóan – milliókat kitéve ezzel a bőrrák veszélyének. A Los Angeles-i feljebbviteli bíróságra benyújtott kereset kilenc, különböző polgári per kombinációja, amely az öt nagy amerikai márka, a Coppertone, a Hawaiian Tropic, a Banana Boat, a Neutrogena és BullFrog ellen irányul.

© AP
Orvosi szakértők szerint a krémek nem előzik meg a rák kialakulását, csupán segítenek megvédeni a bőrt, ezért alkalmazásuk mellett további óvintézkedések, úgymint a kalap és védőruha, is szükségesek a napon tartózkodóknak. Dr. Roger Ceilley, a University of Iowa bőrgyógyász professzora és az Amerikai Bőrgyógyászati Akadémia egykori elnöke a USA Today-ben elmondta, több tény is bizonyítja, hogy a naptejek segítenek megelőzni a rákos foltok és a bőrrák kialakulását, de nem nyújtanak teljes és elegendő védelmet ahhoz, hogy hosszabb ideig a napon tartózkodhassunk. A kereset szerint a gyártók nem adtak pontos tájékoztatást arról, hogy mennyi ideig tart a krém hatása egyszeri alkalmazás után, milyen mértékben vízállóak a termékeik, és milyen hatékonyan blokkolják a káros ultraibolya sugarakat. A csalóka feliratok leginkább a gyerekekre jelentenek veszélyt, mivel a szülők a túlzó információkra alapozva joggal hihetik azt, hogy a naptejek megfelelő védelmet nyújtanak a napon játszó csemetéiknek.

A napfényvédő faktorszám (Sun Protection Factor, SPF) csupán a krémek UVB-blokkoló hatását jelöli, amely elsősorban a barnulásért felelős. Azonban a fogyasztók a címke alapján azt is gondolhatják, hogy a faktor a bőrrákot okozó UVA-sugarak gátlóhatására vonatkozóan is szolgálnak információval – áll az aktában. A gyártók visszautasították a vádakat.