Mint a The Daily Telegraph brit napilap online kiadása emlékezetett arra, hogy februárban az egész világot bejárta a...
Mint a The Daily Telegraph brit napilap online kiadása emlékezetett arra, hogy februárban az egész világot bejárta a szenzáció Leonardo leghíresebb portréjának egy a madridi Pradóban őrzött másolatával kapcsolatban. A mű restaurálásakor ugyanis kiderült, hogy a festmény a mester munkájával gyakorlatilag egyidejűleg született.
A két hete már a múzeumban meg is tekinthető műről pedig azóta a madridi restaurátorok azt is megállapították, hogy minden valószínűség szerint azt Gian Giacomo Caprotti festette. A Salai (Kis ördög) néven is ismert tanítvány tízévesen állt be dolgozni Leonardo műtermébe. Számos művészettörténész úgy véli, hogy Leonadro szerelmese volt, ám ez nem bizonyított. Az ifjú tanítvány Leonardo több festményéhez állt modellt, és számos rajzán is szerepel.
Miguel Falomir, a Prado olasz gyűjteményének vezetője az Art Newspaper című folyóiratnak arról beszélt, hogy szerinte a stílusa alapján Salai, esetleg Francesco Melzi ecsetjéből származhat a Mona Lisa-másolat.
Melzi szerzősége azonban kevésbé valószínű, mivel ő csak 1507-ben lépett be Leonardo műhelyébe, a másolat keletkezését pedig 1503-06-ra teszik.
Bruno Mottin, a francia múzeumok kutatási és restaurálási központjának vezető kurátora szintén a Salai-változat mellett tette le a voksát.
A párizsi Louvre, ahol Leonadro eredeti művét őrzik, régóta úgy tartja, hogy mestere halála után Salai örökölte a híres portrét. Ha bizonyítást nyer, hogy Salai is elkészítette saját verzióját, az megkérdőjelezheti az eredeti mű származását, és a múzeum kénytelen lesz megkísérelni, hogy felkutassa, pontosan mi történt az igazi mesterművel Leonardo halála után.
Tavaly egyébként olasz kutatók egy csoportja azzal az elmélettel áll elő, hogy Salai volt a Mona Lisa modellje, ám ezzel a Louvre vitába szállt - írta a telegraph.co.uk.