Az első hét végére egyre furcsább lett a cannes-i filmfesztivál hivatalos programja. Nagy díjesélyessé lépett elő egy nővé operált drogbáróról szóló musical, miközben Cate Blanchett Angela Merkelt idézi meg maszturbáló élőhalottaktól körülvéve.
Varga Ferenc, Onozó Róbert (Cannes)
Jórgosz Lánthimosz és Emma Stone agyba rúgása után azt gondoltuk, ennél már nem válhat furábbá az idei cannes-i filmfesztivál. Fogd a söröm – mondta erre Jacques Audiard, a franciák ünnepelt rendezője, akinek szinte egyetlen franciaként van bérelt helye a versenyprogramban. Amióta elcsaklizta a Saul fia elől az Arany Pálmát a Dheepan menekültes filmjével 2015-ben, mintha kísérletezőbbé vált volna. Rendezett angol nyelvű westernt Joaquin Phoenix-szel és Jake Gyllenhaallal (Testvérlövészek) majd csajos párizsi tablót (Ahol a nap felkel Párizsban) is.
Eddigi legvadabb vállalkozása viszont az Emilia Perez, amelyben a Zoé Saldana által alakított ügyvédnő az éneklő kalauzunk a mexikói drogkartellek világába. Hamarosan azonban kiderül, hogy a spanyol nyelvű musical témája sokkal kevésbé a bűnügyek, mint a nemet váltó drogbáró családi melodrámája. Őrültebbnél őrültebb fordulatokra kapkodhatjuk a fejünket, és még Selena Gomez is nyújt egy teljesen korrekt alakítást.
Hasonlóan meglepő volt Guy Maddin versenyen kívüli filmje, a Rumours is, amelyben a világ vezetői, köztük Cate Blanchett (nyitóképünkön), mint német kancellár és Alicia Vikander, mint az Európai Bizottság elnöke egy G7 találkozón elvesznek az erdőben (ráadásul egy magyar erdőben, mert a film nálunk forgott) és maszturbáló zombik között kénytelenek a találkozó közös nyilatkozatát megfogalmazni. Ehhez képest a furcsulás nagymestere, Leos Carax (Holy Motors, Annette) már inkább csak jóindulatú ünneplést tudott elérni 45 perces, saját karrierjét áttekintő rövidfilmjével.
Helyszíni podcast tudósításunkban beszélünk Cannes kedvenc kínai és orosz rendezőjének újdonságáról is, Nicolas Cage meglepően remek szörfös thrillerjéről, illetve mikrofonvégre kapjuk az Oscar-díjas Mindenki rendezőt, Deák Kristófot is, akit sajátos viszony fűz Cannes-hoz.