Kiderült-e, mi a célja az MCC-nek és az államnak a Librivel? Miért darálja be a Zeneakadémiát is a Csák-minisztérium? Hogyan vágta le az infúzióról is a színházat a kormány? Miért szégyen, ha a magyar filmek külföldi színekben versenyeznek? Bemehet-e Orbán Viktor Daniel Ek irodájába, hogy letiltassa Krúbi számait? Közéleti podcastunkban értelmeztük és összefoglaltuk az elmúlt hónapok kultúrharcos káoszát Magyarországon.
A NER 13. évére egyértelművé vált, hogy a state capture korántsem Rogán Antal íróasztalán ér véget, hanem szerves része a kultúra, a művészet és az ezek mögötti szabad gondolat könyörtelen elfojtása.
Hogy ettől lesz-e fideszes kánon és szélsőjobbos művészet, az aligha valószínű. Az viszont biztos: az elmúlt hónapok sűrű ködbe helyezték a magyar alkotók jövőjét.
A Fülke legfrissebb epizódjában elmagyaráztuk a közelmúlt eseményeit a kultúrharcban, kezdve a könyvfóliázástól és az MCC-s Libri-takeovertől, keresztül a Zeneakadémia- és Operaház-ügyön, a színház- és filmipar finanszírozásán át egészen a könnyűzenéig. Nagy Iván László vendégei a HVG újságírói, Kovács Bálint és Hamvay Péter voltak.
Hallgassa meg az alábbi lejátszón, vagy bárhol, ahol podcastjait fogyasztja! Iratkozzon fel a hvg.hu podcastokra Spotify-on, Apple Podcasts-on, Google Podcasts-on vagy SoundCloudon!
- 0:51: Milyen könyveket kell, milyeneket nem kell lefóliázni?
- 2:36: Ki dönti ezt el egyáltalán? Milyen alapon?
- 4:33: Gumicsont vagy náci húzás a fóliázás?
- 7:09: Kiderült-e mostanra, hogy mi a célja az MCC-nek a Librivel?
- 9:31: Indoktrinációs cél, vagy üzleti érdek a legnagyobb könyvkereskedőt megvenni?
- 16:19: Miről szól a Zeneakadémia-botrány? Ki az a Keller András, és miért köré szabják a pályázatot?
- 23:20: Mennyire hasonlít a Zeneakadémia-ügyhöz az, ami az Operaház vezetői székével kapcsolatban történt?
- 30:28: Nem Csurka, hanem csendben lévő középszer kell a fideszes színházak élére
- 32:50: Hogyan alakult át a színházak finanszírozása? Mi volt a célja a rendszernek?
- 41:38: Ma egy független filmesnek milyen lehetőségei maradtak? Hogyan néz ki a filmes támogatási rendszer, kiknek a kezében összpontosul a hatalom? Megtérülhet-e valaha egy film az állam nélkül?
- 49:39: Kijelenthetjük-e azt, hogy egyedül a könnyűzenére nem tudott rátenyerelni a rendszer?
Nem az a baj, hogy történelmi film készül, hanem hogy rossz - Deák Kristóf és Madarász Isti a Fülkében
Az Oscar-gála előre megy, a magyar nevezések hátra: évek óta közünk nincs a világelithez, pont amióta kurzusfilmeket nevezünk minden díjra. De miért tartunk ott, hogy a feltörekvők kezét elengedjük, a tehetségeket feketelistázzuk, a rendszerhű dilettánsok viszont végtelen pénzből dolgozhatnak?
Fülke: Van-e különbség egy 1953-as és egy 2023-as kurzusfilm között?
Amikor kormánypropagandisták készítenek közpénzmilliárdokból történelmi filmeket, amelyek képesek a tényeket is elferdíteni, csak hogy beférjenek az ideológiai keretbe, joggal vetődik fel a kérdés: nem láttunk mi már ilyet? Közéleti podcastunk legfrissebb adásában történész kollégánk, Lenthár Balázs mesélt arról, hogy mit akar mondani magáról és nekünk a rendszer az Aranybullához hasonló alkotásokkal, és milyen, olykor rémisztő hasonlóságot mutat ez a szocialista múlttal.
Fülke - kulturális évzáró: A NER-ben a művészet is ellenség, ha szabad
Új arcok, régi visszatérők, botrányok, és egy rendszer, amely átszövi a kultúrát - valahogy így lehetett összefoglalni 2022-t, már ha a zene, a film, a színház és a képzőművészet egy évét akarjuk összegezni.